B230 med super hx 40 swerobin 552hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B230 med super hx 40 swerobin 552hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

dax att bromsa robins B230 som ska ned i 145:an i denna tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104

motorn är nu uppsatt och provstartad och ett nytt elsystem byggt av mattias sangren på plats i dynon :thumbright:

ska börja gasa lite senare i dag då robin har kommit han sover ju halva dagarna :wink: dagens ungdom vet ju inte hur man stiger upp på morgonen :lol: (vist är det så robin?)

kopierar lite data från hans tråd.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104


Spec på motorn!.
Block: B230 -93
Topp: 531 sts 1500kr portning med std säten
Kam: Sts 247 - 112
Kam Fjädrar: Fjädrar enkel agap+ titan retaners
Stakar: H-profil
Kolvar: Volvo turbo kolvar planad
Grenrör: eget till verkat. pulsplitt grenrör med 48mm utv dim
Insug: KL insug
Turbo: Super HX40/14# /
Sprut: Vems
Spridare: 2200cc
Wg STS 50mm från sävar jens
Dump 50mm tial
Bränsle: E85
Bränsle pump: Walbro
Växellåda M90
Tryck rör: 3"
Avgasystem 3.5" från Turbon


Bild

Bild
j0nny123
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 20, 2013 2:43 pm

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av j0nny123 »

Hur går det?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi hadde 315 hk vid 0.82bars grund tryck /6300rpm i går sen jobbade vid med laddtrycksstyrningen mest så inget fin lir på högre tryck ännu.

mvh jens
j0nny123
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 20, 2013 2:43 pm

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av j0nny123 »

Okey. De lär nog finnas bra med flås i maskineriet när ni är klar :-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 440hk från 6000-7200 vid 1.6bar och ca 23 grader.

586nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av Jens Gustavsson »

1.8bar 480hk och 604nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är stark från låga varv 420nm vid 3500rpm och 1 bar :thumbright: super hx 40 är fin! ca 400rpm/sek skulle jag tro där.

502hk och 650nm vid 2.0bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin

Inlägg av Jens Gustavsson »

en väldigt bred och fin effekt kurva ur en relativt enkel motor på ett i dag måttligt laddtryck :thumbright:

Bild
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av F-Son »

Kul! Grattis till effekten ;)

Vad kan det bero på att det är ungefär samma effekt i min motor (grönen 509 vid 1,98kg) som vi bänkade förra hösten, men med bara en super hx35a? Samma kam, men andra fjädrar och annat grenrör är väl skillnaderna. Är namnligen lite sugen på en 40 till min, tror du man skulle kunna vinna mycket effekt på det?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det beror på att det är en liknade motor och att din super hx 35 jobbar effektivt på de laddtrycken på den motorn upp till ca 520hk, på en sån motor och då blir det ingen skillnad med större turbo. men vill man sen ha mer effekt så kan man bara gänga på mera tryck med den här större turbon eller montera en värre kam eller topp och få 100-150hk mera :thumbright: . vi får se senare i dag vad robin säger om mera laddtryck? :lol: jag vill inte på värka mina kunder för mycket eller utsätta dem för grupptryck (vist vill vi ha mer tryck? :hihi: ).

kan tilläggas att Din 70020 kompenserigarna på väder va imot oss i går också och påvärkade den kompenserade effekten neråt ca 20-30hk mot 980/20 väder på en turbomotor skulle ha gett (men det kan vi snacka om i en annan tråd).

det är kul med den här kamaxeln också då den går så snällt och fint på dellast i en gat bil men hade det varit mer av en race bil skulle vi monterat en 260 graders kam med 13-14mm lyft och fått 50hk mer på samma tryck men man förstör gatbils känslan lite för mycket då med enkel spjäll. men håller på att experimentera/fundera med lite saker som kan ändra det lite i framtiden men det tar vi i en annan tråd då det är klart.



mvh jens
HForsaa
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jul 16, 2015 3:37 pm

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av HForsaa »

Hvordan stemmer det med DIN norm med svep på 1600 rpm/sec ?

Blir effekten lik om du har 5-600rpm/sec ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av Kadett4wd »

Läste en grej på ett forum om kompenseringar och turbomotorer.
huruvida det är bra eller ej får nån annan grunna på.
Men, en turbomotor skulle inte vara alls så beroende av väderkompenseringar som en sugmotor eller kompressormotor, pga den 'kompenserar sig själv' genom att ändå komprimera luften till förinställd nivå(fjädern i wastegaten)

Bara inte impellern hamnar utanför sitt effektiva område vill säga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

HForsaa skrev:Hvordan stemmer det med DIN norm med svep på 1600 rpm/sec ?

Blir effekten lik om du har 5-600rpm/sec ?

det stämmer bra då min bänk svängmasse kompenserar. effekten skulle dock bli högre om jag hade hållt mig på 600rpm/sek då laddtrycket/turbin varvet hadde blivit högre men motorn kommer så hårt att jag ibland inte hinner veva på vatten så det räcker. men i dag har jag monterat in mitt by-pass system som ger mer vatten till turbinen automatiskt just då laddtrycket kommer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Läste en grej på ett forum om kompenseringar och turbomotorer.
huruvida det är bra eller ej får nån annan grunna på.
Men, en turbomotor skulle inte vara alls så beroende av väderkompenseringar som en sugmotor eller kompressormotor, pga den 'kompenserar sig själv' genom att ändå komprimera luften till förinställd nivå(fjädern i wastegaten)

Bara inte impellern hamnar utanför sitt effektiva område vill säga.
jag håller med och det är därför jag alltid lägger upp uppmätt effekt utmed så man ser skillnaden själv men ändå är effekten rätt kompenserad Din 70020 effekt och det är rätt på sitt vis men ändå inte hela sanningen. ja det är inte så enkelt men jag försöker förklara allt detta för kunden hur det ligger till och inte försöka få "myt fantasi" siffror än om de är roliga att skryta med på nätet :) många mörkar alla väder kompenserigar i sina bänkar eller kanske inte ends vet vad det är eller fungerar bara säger att det ska va så.......

man ska gärna skriva medel insugs temp också för dagen i motorn det kan va nog så intresant för ljugar soffan sen. går inte att jämföra en motor utan kylare och en med vatten/is....... men okorigerad effekt är vad motorn gav just då hur som helst. är lite får långt gått att


mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 med super hx 40 swerobin 525hk

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har ju en inertiabänk för småmotorer och jag kör utan kompenseringar.
Men om jag vill jämföra ett pull med ett annat nån dag senare/tidigare så lägger jag på kompenseringar(jag sparar väder värdena separat i beskrivningen man skriver in).
I övrigt är det ju det okompenserade värdet som presterades just då i min bänk vid det tillfället.

Och på mina småmaskiner spelar det inte stor roll, blir typ 0.3-0.5hk skillnad *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar