Nya möjligheter..

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Nya möjligheter..

Inlägg av Geir Haugen »

Bild

Nu kan man logga "real ignition timing" och jamföra med vad man har bedt ecu'n at ge. Vore interessant at testa olika sprut, med olika triggersystem.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av Performance_seeker »

Jag håller med, det vore intressant att se hur bra konstruerade dom är. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av Erland Cox »

Hur funkar det?

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av Pacman »

Ja till att börja med så verkar det vara OBD2, vilket då direkt betyder att det är bilar ifrån detta milleniet och inte det förra :wink:

Sen förutsätter det såklart att man kör med original motorstyrning och då antagligen labbar med flashning av chipet, t.ex med en KWP2000 eller MPPS modul. Även Galetto1260 har funkat bra för mig.

Sen följer några mörka timmar av att koda av Hexadecimala mappar till något som man kan använda att justera med. Jag tycker WinOLS funkar bäst till det, men det känns lite fyrkantigt att justera i. Då använder jag hellre TunerPro.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av Erland Cox »

Jaha, då är alltså både jag och mina bilar för gamla.

Erland
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av Geir Haugen »

Med utrustningen från Performance trends kan man logga real ignition timing på hvilken motor som helst. Senn kan man jamföra med logg från obd eller sprutet man kör med. Om man kollar exemplet i mitt första innlegg, ser man at loggen från obd ligger lite efter "real life" ock lite avvik finns.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Nya möjligheter..

Inlägg av tobiasw »

Alla gånger jag har sett en obd logger så har det varit ett tydligt-för-ögat inbyggt lagg i det, så man kommer nog inte få det att matcha så länge den andra utrustningen läser snabbare vilket den verkar göra i exemplet.
OBD ger också ut en ganska begränsad datamängd så man missar en del upplösning, tex saknar det höga toppar o dalar i ditt exempel, det är helt enkelt för att man inte hade Tur och fick en sampling precis när det var dags att ge den graden.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Skriv svar