Nya möjligheter..
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm
Nya möjligheter..
Nu kan man logga "real ignition timing" och jamföra med vad man har bedt ecu'n at ge. Vore interessant at testa olika sprut, med olika triggersystem.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Nya möjligheter..
Jag håller med, det vore intressant att se hur bra konstruerade dom är.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Nya möjligheter..
Hur funkar det?
Erland
Erland
Re: Nya möjligheter..
Ja till att börja med så verkar det vara OBD2, vilket då direkt betyder att det är bilar ifrån detta milleniet och inte det förra
Sen förutsätter det såklart att man kör med original motorstyrning och då antagligen labbar med flashning av chipet, t.ex med en KWP2000 eller MPPS modul. Även Galetto1260 har funkat bra för mig.
Sen följer några mörka timmar av att koda av Hexadecimala mappar till något som man kan använda att justera med. Jag tycker WinOLS funkar bäst till det, men det känns lite fyrkantigt att justera i. Då använder jag hellre TunerPro.
Sen förutsätter det såklart att man kör med original motorstyrning och då antagligen labbar med flashning av chipet, t.ex med en KWP2000 eller MPPS modul. Även Galetto1260 har funkat bra för mig.
Sen följer några mörka timmar av att koda av Hexadecimala mappar till något som man kan använda att justera med. Jag tycker WinOLS funkar bäst till det, men det känns lite fyrkantigt att justera i. Då använder jag hellre TunerPro.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Nya möjligheter..
Jaha, då är alltså både jag och mina bilar för gamla.
Erland
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm
Re: Nya möjligheter..
Med utrustningen från Performance trends kan man logga real ignition timing på hvilken motor som helst. Senn kan man jamföra med logg från obd eller sprutet man kör med. Om man kollar exemplet i mitt första innlegg, ser man at loggen från obd ligger lite efter "real life" ock lite avvik finns.
Re: Nya möjligheter..
Alla gånger jag har sett en obd logger så har det varit ett tydligt-för-ögat inbyggt lagg i det, så man kommer nog inte få det att matcha så länge den andra utrustningen läser snabbare vilket den verkar göra i exemplet.
OBD ger också ut en ganska begränsad datamängd så man missar en del upplösning, tex saknar det höga toppar o dalar i ditt exempel, det är helt enkelt för att man inte hade Tur och fick en sampling precis när det var dags att ge den graden.
OBD ger också ut en ganska begränsad datamängd så man missar en del upplösning, tex saknar det höga toppar o dalar i ditt exempel, det är helt enkelt för att man inte hade Tur och fick en sampling precis när det var dags att ge den graden.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+