8v rödblockare i Dynon.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Mattias J »

Körde TBM:s Volvo idag. Mycket trevlig dag :)

Resultatet blev 747hk och 914nm vid 2.6 bar.


ECU Master Motorstyrning från oss 
2400cc spridare 
E85
HX50MFS billet kompressorhjul stora avgas. 
Full pulssplitat grenrör.
48mm WG
STS 269 lyft 12,2 / 306
40/48mm ventiler
Jens G topp. 
96,30x86mm.Balanserat och viktad.
Skärringspackning.

Bild

Bild

Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket bra jobbat!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Mattias J »

Tack Jens.

Det vart tvärstopp där, hade varit trevligt att sett 780hk :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av mattias »

Trivsamt vrid. :)

Var det rak laddtrycks-kurva ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja bunkra drivline grejor :thumbright:

dana 60 är en stark bak axel :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Mattias J »

mattias skrev:Trivsamt vrid. :)

Var det rak laddtrycks-kurva ?
Från 4500-4800 till 7500 är där 2.6 bar :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:börja bunkra drivline grejor :thumbright:

dana 60 är en stark bak axel :lol:

mvh jens
Behövs väl inte en dana 60, en polarens challenger 470 cid dubbla turbos, har en mopar 8 3/4", har kört 7,94/ 273 1/4 mile och axeln håller :D

väldigt bra effektkurvor volvomotor har och bara 8 valve.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Ersviken »

Jarmo Y skrev:
Jens Gustavsson skrev:börja bunkra drivline grejor :thumbright:

dana 60 är en stark bak axel :lol:

mvh jens
Behövs väl inte en dana 60, en polarens challenger 470 cid dubbla turbos, har en mopar 8 3/4", har kört 7,94/ 273 1/4 mile och axeln håller :D

väldigt bra effektkurvor volvomotor har och bara 8 valve.
Har challengern automat eller manuell låda ?
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jarmo Y »

Powerglide och transbrake.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Ersviken »

ja tror den hade haft tufft om den vart en manuell bil.. :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jens Gustavsson »

8 3/4 är en ok axel men den behöver stål överfall, förstärkt hus, 35 spline axlar som tillbehör och det har dana 60 standard :thumbright: sen om man ska köra dragrace med 8 3/4 så fins det inga Pro geers så man får hålla på och avhärda utväxligarna själv och det är ju jobbigt. stora fördelen är att en 8 3/4 är samma vikt som en volvo axel :thumbright:

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jarmo Y »

Ersviken skrev:ja tror den hade haft tufft om den vart en manuell bil.. :)
:lol:
Transbrake är inte heller nån bakaxelvänlig. Bilen väger ca. 1500 kg.
Dana 60 väger 130 kg om jag minns rätt, ganska mycket till en volvo.

En manuell twinturbo 7.7 liters bil, 2 bar övertryck, kunde rita svarta ränder på banan hela vägen ut, då räcker ännu mindre bakaxel.

Challenger ägare har en annan bil också, twinturbo (2 x hx55) Hemi med pg automat, som är mycket mycket effektivare, motive gear 8 3/4" där också :lol:

470 cid har bara mopar stage 6 toppar, 2.14"/ 1.81" ventiler, har ingen chans mot alum. hemitoppar men än så länge 8 3/4 håller bra efter hemi.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Fredde Holmgren »

Det finns visst Pro Gear till 8 3/4. Här till exempel:

http://www.moserengineering.com/gears/m ... r-993.html
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det fans inte för ett par tre år sen vad jag vet.

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 8v rödblockare i Dynon.

Inlägg av Jarmo Y »

Motive gear.com har starka grejor. Jag hade redan på 90-talet en Richmond pro gear 5.13 till en 8 3/4", 489 klump.
Skriv svar