Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 2:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 04, 2016 1:18 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör feb 11, 2012 11:02 am
Inlägg: 39
Någon som vet vem som krämat ut mest ur en 16v rödmotor?
med turbo då såklart...

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 04, 2016 5:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Jag tror det är Pär Eriksson i Borlänge då han har iaf åkt snabbast.
Men jag vet inte några exakta siffror .. gissar på 1300+

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 10:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Krister Adeen bromsade 1360 hästar hos Mats Appelgren.
Det satt en långt ifrån optimal topp på den motorn som var gjord efter ett befintligt insug.
1500 hästar med originaltopp borde vara möjligt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 07, 2016 4:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 128
Ort: Stockholm
Har inte han byggt en egen CNC topp nu ? 1360hk är möjligt varför bygga eget då när 1500hk är möjligt ? Du har väll portat topparna till han vad räknar du som möjlig sug motor effekt på dom 300-320hk
Du är teoretiker hur får du ihop det då?du behöver 400+hk grund motor enligt min erfarenhet för 1500hk. Adeen 300hk x 1kg 600hk 2kg + 150hk 750hk 3kg 1000hk 4kg 1150 5kg 1300hk stämmer rätt bra enligt min latmask jag lärt mig. han ladda väll runt 4.4 om inte hajat fel så du har byggt en fin topp på 320-360hk till han en stor eloge till dig men 1500hk det får du bevisa på paper om du inte tänkt dig köra på nitromethan. Du får ursäkta ifall jag låter elak det är inte min mening


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 07, 2016 10:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Pirre åker med orginaltopp. Så omöjligt är det inte.

Edit: Vi skissar åxå på en cnc topp med den största anledningen att materialet i original toppen är så dåligt. Men effekt går att plocka.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 07, 2016 5:08 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Bromsbänkar och effekter är ju vad det är särskilt amerikanska superflow.
Jag vet inte vilken korrigeringsfaktor som kördes för så värst var inte den toppen eller topparna för det var 2:
http://www.topplocksverkstan.se/volvo16 ... otopp.html
Jag har gjort liknande sugtoppar till Mercedes 2,5 liters och de har lämnat runt 330 hästar.
6.85 har i varje fall Adeen kört, kanske något snabbare också.
https://www.youtube.com/watch?v=qhW7ozV7Alo
Bilett toppen flödar 100 CFM till in och får ett matchande insug så den lär leverera.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 09, 2016 10:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Appelgrens bänk är vida känd för att visa låga siffror.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 09, 2016 10:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Låga som i korrekta?

En kompis ska bänka där eftersom det är en v8 vilket verkar vara Appelgrens specialitet.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 09, 2016 1:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
kan inte nämna det.
Men jag kan säga att appelgrenbromsade motorer brukar ofta gå fortare med 'samma' effekt.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 10, 2016 2:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Inlägg: 128
Ort: Stockholm
Dtm topparna till mercedes sniffade väll runt 400hk original har 2 Merca motorer själv o en rasad topp. ventil sallad som Patrick kadetten ska få äran att leka med men det är inge brådis Johan Lindberg får nog fixa manton ventiler i staterna när han får tid först


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Stahl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 13, 2016 9:47 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Original DTM motorerna funkar inte på svenska banor, alldeles för kort register.
Likaså fjädring och det mesta andra fick ändras för att anpassa bilarna.
Henrik Rosengren har flera såna motorer men de topparna är gjorda på helt specialgjutna ämnen.
Original Mercedes 2,5-16 går inte att porta så mycket som de topparna.
2,3-16 har ännu mindre gods och är de enda toppar som man lätt kan hitta.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 17, 2016 8:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör feb 11, 2012 11:02 am
Inlägg: 39
Är det någon som kan länka till någon av dessa eller vet vad dom har för recept för >1000hk? roligt att se vad dom har för godis, om dom avslöjar det...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 18, 2016 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Eriksson racing och Adeens motorsport på facebook.
Våran sida är FTT Racing, dock så är våran motor lite snällare

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 20, 2016 1:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 369
Ort: lycksele
Finns ju en lång byggtråd här på forumet om Tommy luhrs 1000+hk motor/bil där finns hela bygget dokumenterat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 21, 2016 2:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 234
Ort: västerbotten.Norsjö
Fredrik holmgrens Volvo 140 finns också på forumet.
Var väl 1000hp+ även där. :thumbright:

viewtopic.php?f=21&t=13569


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010