Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 11:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 06, 2016 3:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1436
Ort: Skelleftehamn
Vi fortsätter med uträkningarna. Som ni kanske förstått så ogillar jag inte direkt att räkna på saker :)
Denna gång så räknade jag ut BSFC (läs motorverkningsgrad) och såg lite intressanta siffror.

Bild
Siffrorna på bilden för BSFC ligger på 260 till 314g/kWh vilket motsvarar 31.6 till 26% motorverkningsgrad.
På bilden så ser man att Nm per Bar ABS som jag förespråkat följer BSFC väldigt bra (BSFC är bättre ju lägre det är så kurvan bör egentligen inverteras för att bättre jämföras).

Det som däremot jag vart lite förbryllad över är att BSFC sjunker på slutet (från 5200rpm) trots att både Nm per Bar ABS och VE sjunker! Jag finner ingen förklaring i det i dagsläget.

Ni som mätt BSFC vad "brukar" ni se för siffror?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Senast redigerad av Big Al tis jun 07, 2016 3:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 07, 2016 2:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Brake specific fuel consumption?

Det går åt en del soppa att kyla maskin.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 07, 2016 3:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1436
Ort: Skelleftehamn
Precis, Brake Specific Fuel Consumption.
Det är lite märkligt hur den specifika bränsleeffektiviteten blir bara bättre och bättre på varv (från 5200rpm) trots att motorns Volymetriska effektivitet sjunker och att turbons effektivitet sjunker.
Att tala om är att tändningen ökar, insugstemp ökar och lambda sjunker under tiden, men dock väldigt lite. 1grad tändning, 2c insugstemp och 0.01lambda på 1000rpm.
Rent teoretiskt så borde förlusterna (t.ex pumpförluster) börja bli högre än de små vinsterna vid dessa varv ... men bevisligen inte.

Så hur kan motorns verkningsgrad bara öka medans "allt annat" pekar på att det blir sämre?!

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 07, 2016 3:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Skit i det.. ut å kör istället ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010