Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 07, 2016 8:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Var en sväng förbi Sävar i helgen för att se vad en nästintill original cosworth klarar att prestera med större och bättre turbo.
Receptet är original cosworthmotor med större IC, Schwitzer S256 turbo med stora turbinen och special 5-blads billet kompressor, 3" avgas.
Kompisarna hade tryckt mössor med trycken 1bar,2bar,3bar,4bar och 1ras. Jag skulle vinna den mössan som uppnåddes vid dagens slut :)
Mattias på Sävar motor som mappade tog direkt på sig 2bars mössan och började mappa för fullt.
Tyvärr "som alltid" på eftermarknadssystem så vart det trigger problem väldigt fort. Det hittades många problem som åtgärdades till viss del. Problem som jag aldrig upplevt på Marellit (Original styrsystem).

Bild
Bilen drogs bara till 6000rpm pga triggerproblem men vid de lite tidigare pullen på lite lägre ladd så drogs den till 7300rpm och axlarna fortsatte i samma riktning.

Jag kom hem med denna mössa iaf :mrgreen:

Bild

Toppackningen for så gick inte bänka vidare, bilden på kurvan är på sista pullet innan toppackningen inte ville vara med längre, väldigt ironiskt just eftersom Jag och Jens Gustavsson stod en liten tid innan och just diskuterade ämnet :lol:
Man ska nog inte återanvända både toppackning och sträckbultar :roll:
Kan bli returmatch efter man fixat ett och annat, man vill ju ha 3bars mössan ;)

Så tyvärr hann vi inte med marelli-mappning, turbostart, dumpad tändning på ladd och andra dumma idéer :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 9:23 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9679
Ort: Sävar
Efterlängtad dag ! :thumbright:

Mottrycket följde laddtryck redan en bit under 400 whp, mätt vid det varvtal man hade max-effekt. Det var först på slutet vi hade mer mottryck än laddtryck.
Tyvärr började toppackningen jäsa på slutet trots inte ett knaster i lurarna, som sagt så hade den haft ett hårt liv redan innan. Sen var vi tvungna köra på lägre varvtal pga triggermissar på varv och det hjälpte ju inte heller.

Till nästa gång så vore jämförelsen med Marelli rolig, men VEMS gavs inte en ärlig chans heller. De där trigger-missarna var inte helt o-tippade och de slipper du med en rejält byggd motorhärva och kanske se över triggerhjulet, men med tanke på insatsen och en plug'n'play-lösning med lite extra kablar så fungerade det över förväntan.
Tändsystemet var inte helt oskyldigt till störningarna innan vi drog om kablaget till trigger-givarna och hittade lite dolda fel. Man hade helst kastat bort fördelaren på en Cossie, går knappt komma åt anslutningar på locket med insuget på plats så det är svårt att dubbelkolla att allt står rätt till. Helt ok att det ändå räckte till nästan 600 Nm med "bästa spolen". ;)
Den höll sig kall i kylsystemet vad man kunde se på mätarna, men en termostat hade varit önskvärd för kylningen i lokalen var oftast mer än tillräcklig.
Finns kanske mer att göra till nästa gång, men kommer inte på mer än att växellådan nog behöver en översyn. :)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1662
Marellis VR givare kräver nästan alltid ett 2.2k motstånd mellan signal och sensorjord samt ett i serie.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 9:34 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9679
Ort: Sävar
Här körde vi Hall-givare, men vi kunde säkert förstärkt pull-up i styrboxen för att få den mer immun. Men svårt att säga, då Honeywell GT1 kanske tyckte illa om trigger-tändernas utseende. Gör om, gör bättre.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 9:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Förutsättningarna var egentligen sämsta tänkbara för styrsystemet.
Tändkablar , rotor och tändstift "utan resistans". Triggerskiva med olika höjd på tänderna och ej optimal design. Kylsystem som byggt för att gå kallt under bankörning osv. Triggerkablarna går brevid fördelarlocket. WG klocka som behövde en ovanligt jobbig PID-reglering osv.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 9:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1568
Ort: Skånska Landsbygden
Forgive me for asking....men var det denna bänkningen som skulle demonstrera de fantastiska fördelarna med Turbo-flowpreppning?

Nu är det bara jag själv som tänker högt här, men hade det varit jag som stuckit ut hakan så hade jag hållt tyst om denna bromsningen och samlat nya krafter och gjort om, gjort rätt. Det verkar ju vara alldeles för många nybörjarfel för att ens kvala in på avancerat-forumet :roll:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 07, 2016 10:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 366
Ort: Skellefteå
Pacman: BigAl är också människa, detta var mest vi som är han polare i verkligheten som ordnat så han ska få känna hur det är att köra en bil som inte lider av massa ojämn soppa och tändmissar både här och där som det varit tidigare. Och det som var vår högsta önskan var att få han att förstå hur mycket det ger att ha ett styrsystem med vettig loggfunktion. Dock räckte det inte hända fram... denna gång. Det hoppas jag att han förstått nu, för så har bra har hans cossie aldrig gått. Tack för en trevlig dag i Sävar.

I övrigt håller jag med dig om att det kan behövas en näve ödmjukhet ibland. Nästa gång kanske det följer med en turbo att testa emot vem vet?

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 5:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Pacman skrev:
kvala in på avancerat-forumet :roll:


Det där är subjektivt.
För nybörjaren är allt avancerat.
Och veteranen sitter och tänker 'använd sökfunktionen för f_n....'
Forumet är öppet för vem som helst att skriva, då får man acceptera ovanstående.

I övrigt så tror jag inte turbon levererar så mycket mer eftersom mottrycket ville skena.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1568
Ort: Skånska Landsbygden
My bad!

Jag visste inte att BigAl var en nybörjare.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 10:17 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
packman ta det lite lugnt nu bakom skrivbordet. ta och bromsa lite själv och lägg upp data istället.

va kul att det vart lite bromsat här iallafall och det tar tid att få alla detaljer att fungera. med lite tillfixat tändsystem och så hade nog toppackningen hållit bättre tror jag.

inte lätt att höra spik heller på lite högre varv.

ser ut som om det saknas lite vrid på lägre varv också? (400nm/4200rpm) men det är ju en 2 Liters motor (en bra motor ska dock tilläggas) med dåligt grenrör så man kan kanske inte hoppas på för mycket.

du nämnde att den spolade sämmre med ett pulssplittat grenrör och sånt avgashus? hur såg det ut ungefär?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 10:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Pacman: Ser du inte fördelarna med flowpreppning?
Jag ser då fördelarna med flowpreppning, speciellt när jag börjar jämföra mot alla andra cosworths som bänkats på 98okt (t.om flera på e85 också). Mer effekt och tidigare spool för mindre peng.

Kadett4wd: Skulle vara skoj om så är fallet med om turbon slutar leverera pga mottryck. Jag tror helt ärligt att mottrycket är långt ifrån att börja motverka maskinen, anledningen till det är att dessa maskiner tål extremt höga avgasmottryck. Ett bra exempel var när jag höjde från 1.7bar på originalturbon till 2bar (långt utanför kompressormappen) och effekten ökade utan tendens till spikningar, mottrycket den gången lär ha vart minst det dubbla.
Tyckte det nojjades mest helatiden för laddtryck och mottryck i bänken :P

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 10:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Bild
Sådär ser de rören ut Jens.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 10:49 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
ok satt det orginal på nån bil?

ser ju helt ok ut tycker jag :thumbright: konstigt att den inte spolade tidigare med det?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 11:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jo 16v maskiner tål mottryck med sina milda kamaxlar som är std.
Men ett tecken att turbon är på väg att ta slut är ju att mottrycket skenar.
Om effekten sedan ökar lika per hekto trots mottryck som skenar betydar att maskin andas än.
Men börjar effekten avta, om laddtrycket inte ger lika mycket effekt per hekto som det gjorde med lägre mottryck då är det dags att kasta in handuken.

mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 08, 2016 12:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 176
Grenrör satt på Sierra rs 500.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010