Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 09, 2016 6:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Riktigt fin kurva på b230:n Jens. Som att köra en sugis med 500hk :)

Vad var hemligheten till spoolet på turbon förutom E85?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 09, 2016 6:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
erki87 skrev:
Kan man utnyttja pulssplit så ska man göra det. Då ska wastegate rören vara separerade upp till ventilen på wg.



har värkligen dom sista 5 cm upp i wg-kollektorn nogot att säga? wg rören är jo gärna 15-20 cm långa.
att pulsen skulle hinna gå tilbaks 180 grader inn och störa mycket för puls split är för mig svårt att fatta.

har nogon testar med och utan plattan upp till ventilen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 09, 2016 7:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
Big Al skrev:
Riktigt fin kurva på b230:n Jens. Som att köra en sugis med 500hk :)

Vad var hemligheten till spoolet på turbon förutom E85?



Tack! tror största hemligheten är att vi (jag och kunder/vänner) byggt 4-5 motorer med liknade koncept och fin putsat på detaljerna hela tiden i bänken och i bilar. skulle tro vi dynat den motortypen i +100tals timmar :hihi:

skönt att sen ha ett bra koncept man kan visa och sen sälja åt sina kunder, utprovat och klart + kunna erbjuda rätt exakta grund mappar som bonus.
en volvo 8v är lite annorlunda än många andra motorer men ser man på slut resultatet i broms diagrammen så måste man säga att det är en rätt bra motor än fast de är ganska enkla och gamla i sin konstruktion.

har dock ideer om hur man ska kunna förbättra den ännu mer i register....

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 09, 2016 11:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 341
Vet att ni tycker om mkt ladd. Men det är testat rätt många gånger att original packningen inte tål några höga laddtryck.

Nu har du lite att jobba med till nästa bromsning.

Dit med original boxen så vi får se om du får trigger missar.

Niklas

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 10, 2016 12:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Jo, det är så man får stå i skamvrån över packningen. Jag hade helt ärligt förträngt vad det satt för någon packning på tills jag skulle berätta för Jens mitt under bänkning om det :roll:
Nu finns det sätt för att få den att hålla lite bättre men även sådana modifieringar hade nog inte räckt till i detta fall.
Nu åker det på en Athena Coopering packning och nya bultar iaf. :thumbright:

Jag är helt säker på att triggermissarna hade varit ett minne blott med originalstyrsystemet. Triggerskivan lider dock av tänder som var olika höga bland annat så det är lika bra att få ordning på sånt oavsett vilket styrsystem som ska få signal.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 10, 2016 4:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1651
Kör du inte original 4 punkters triggerhjul?

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 10, 2016 12:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Jo

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 10, 2016 12:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 585
Ort: Skellefteå
Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 10, 2016 7:35 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor dec 04, 2008 10:44 pm
Inlägg: 5
Ort: Staffanstorp
MattiasH skrev:
Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:


Vilka bilar sitter den givaren på? artnr 1709616??

_________________
Cosworth your dream my reality


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 11, 2016 8:37 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 62
Det finns ju 36-1 trigger till cosworth.

Det körde jag på min cossie tillsammans med ett nira och en egen historia på kamsynk.
En original 36-1 trigger.

Såhär såg kamsynken ut:

Bild

Bild

Bild

Bytte dock senare och körde med denna givare då den andra gav triggermissar.

https://www.elfa.se/sv/hall-sensor-haml ... ggest=true

Det fungerade ypperligt och strulade aldrig.Original cosworth triggergivare till veven.

mvh Eric


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 11, 2016 8:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 62
ja just ja.

Jag borrade ur bulten den triggade på när jag bytte givare och satte i en liten neodym magnet. Typ 5 mm i diameter o så limmade jag den me loctite.

mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 11, 2016 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
mrnenad: Tror att det var den äldre givaren som vi prövade, den före BMW kom med adapterhärvan för ökad spänning. Tror dock att den du menar fungerar bättre. Men när varken 1GT101DC givaren eller BMW M52 givaren fungerade så ...

erki87: Vilken givare testade du före som inte fungerade? Hursom så triggade vid kamsynk från fördelar/oljepumps-drevet.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 11, 2016 6:12 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 13, 2015 6:50 pm
Inlägg: 19
Hmmm ok har 60-2 hjul redan dock då använder jag original vr sensorn då


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 12, 2016 6:55 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 62
Det var en litem hamlin givare. Kommer inte ihåg vad den hette.

Japp men jag hade ingen fördelare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Har suttit å analyserat lite data såhär "ett tag" efter bänkningen mest för skojs skull och kom då fram till något väldigt intressant :thumbright:

Har tidigare sagt att direkt man öppnar wastegate så sjunker verkningsgraden, och nu har jag även riktigt bra data vad det är som händer :)

Bild

Här har jag lagt upp min bänkning med NM,Kpa absolut och Nm per bar. (dock ändrade jag Kpa axeln för att lättare kunna se).

Bild

Här är loggen från samma pull, här syns att wg öppnar runt 4500 för att vara "maxöppen" vid 4550rpm (dippen i kartan). Laddtrycket stiger fortfarande efter detta till ca 4600 där wg nu "hämtat igen" svängningen.

Går vi nu tillbaka till förra bilden så ser man att just vid 4500 så sjunker Nm per bar (gula linjen) kraftigt till 4600rpm där den sedan sakta blir sämre över tid. Detta trots att laddtrycket, tändning och även VE ökar (iaf enligt styrsystemet).

Min tes blir att direkt WG öppnar så sjunker verkningsgraden på motorn eftersom vridmomentes linjära-ökning uteblir, det jag inte blir helt klok på är att varken styrsystemets VE kalkylator eller loggningen på avgasmottrycket visade nån ändring, gissar på för dålig upplösning på dem helt enkelt.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010