-

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av DreRacing@ »

erki87 skrev: Kan man utnyttja pulssplit så ska man göra det. Då ska wastegate rören vara separerade upp till ventilen på wg.
har värkligen dom sista 5 cm upp i wg-kollektorn nogot att säga? wg rören är jo gärna 15-20 cm långa.
att pulsen skulle hinna gå tilbaks 180 grader inn och störa mycket för puls split är för mig svårt att fatta.

har nogon testar med och utan plattan upp till ventilen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Big Al skrev:Riktigt fin kurva på b230:n Jens. Som att köra en sugis med 500hk :)

Vad var hemligheten till spoolet på turbon förutom E85?

Tack! tror största hemligheten är att vi (jag och kunder/vänner) byggt 4-5 motorer med liknade koncept och fin putsat på detaljerna hela tiden i bänken och i bilar. skulle tro vi dynat den motortypen i +100tals timmar :hihi:

skönt att sen ha ett bra koncept man kan visa och sen sälja åt sina kunder, utprovat och klart + kunna erbjuda rätt exakta grund mappar som bonus.
en volvo 8v är lite annorlunda än många andra motorer men ser man på slut resultatet i broms diagrammen så måste man säga att det är en rätt bra motor än fast de är ganska enkla och gamla i sin konstruktion.

har dock ideer om hur man ska kunna förbättra den ännu mer i register....

mvh jens
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av nkro »

Vet att ni tycker om mkt ladd. Men det är testat rätt många gånger att original packningen inte tål några höga laddtryck.

Nu har du lite att jobba med till nästa bromsning.

Dit med original boxen så vi får se om du får trigger missar.

Niklas
Niklas
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Mattias J »

Kör du inte original 4 punkters triggerhjul?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av MattiasH »

Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:
mrnenad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 04, 2008 10:44 pm
Ort: Staffanstorp

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av mrnenad »

MattiasH skrev:Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:
Vilka bilar sitter den givaren på? artnr 1709616??
Cosworth your dream my reality
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av erki87 »

Det finns ju 36-1 trigger till cosworth.

Det körde jag på min cossie tillsammans med ett nira och en egen historia på kamsynk.
En original 36-1 trigger.

Såhär såg kamsynken ut:

Bild

Bild

Bild

Bytte dock senare och körde med denna givare då den andra gav triggermissar.

https://www.elfa.se/sv/hall-sensor-haml ... ggest=true

Det fungerade ypperligt och strulade aldrig.Original cosworth triggergivare till veven.

mvh Eric
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av erki87 »

ja just ja.

Jag borrade ur bulten den triggade på när jag bytte givare och satte i en liten neodym magnet. Typ 5 mm i diameter o så limmade jag den me loctite.

mvh
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
nenadringdahl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre feb 13, 2015 6:50 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av nenadringdahl »

Hmmm ok har 60-2 hjul redan dock då använder jag original vr sensorn då
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av erki87 »

Det var en litem hamlin givare. Kommer inte ihåg vad den hette.

Japp men jag hade ingen fördelare.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar