Sida 1 av 4

-

Postat: sön feb 07, 2016 8:10 pm
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: sön feb 07, 2016 9:23 pm
av mattias
Efterlängtad dag ! :thumbright:

Mottrycket följde laddtryck redan en bit under 400 whp, mätt vid det varvtal man hade max-effekt. Det var först på slutet vi hade mer mottryck än laddtryck.
Tyvärr började toppackningen jäsa på slutet trots inte ett knaster i lurarna, som sagt så hade den haft ett hårt liv redan innan. Sen var vi tvungna köra på lägre varvtal pga triggermissar på varv och det hjälpte ju inte heller.

Till nästa gång så vore jämförelsen med Marelli rolig, men VEMS gavs inte en ärlig chans heller. De där trigger-missarna var inte helt o-tippade och de slipper du med en rejält byggd motorhärva och kanske se över triggerhjulet, men med tanke på insatsen och en plug'n'play-lösning med lite extra kablar så fungerade det över förväntan.
Tändsystemet var inte helt oskyldigt till störningarna innan vi drog om kablaget till trigger-givarna och hittade lite dolda fel. Man hade helst kastat bort fördelaren på en Cossie, går knappt komma åt anslutningar på locket med insuget på plats så det är svårt att dubbelkolla att allt står rätt till. Helt ok att det ändå räckte till nästan 600 Nm med "bästa spolen". ;)
Den höll sig kall i kylsystemet vad man kunde se på mätarna, men en termostat hade varit önskvärd för kylningen i lokalen var oftast mer än tillräcklig.
Finns kanske mer att göra till nästa gång, men kommer inte på mer än att växellådan nog behöver en översyn. :)

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: sön feb 07, 2016 9:28 pm
av Mattias J
Marellis VR givare kräver nästan alltid ett 2.2k motstånd mellan signal och sensorjord samt ett i serie.

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: sön feb 07, 2016 9:34 pm
av mattias
Här körde vi Hall-givare, men vi kunde säkert förstärkt pull-up i styrboxen för att få den mer immun. Men svårt att säga, då Honeywell GT1 kanske tyckte illa om trigger-tändernas utseende. Gör om, gör bättre.

Postat: sön feb 07, 2016 9:43 pm
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: sön feb 07, 2016 9:58 pm
av Pacman
Forgive me for asking....men var det denna bänkningen som skulle demonstrera de fantastiska fördelarna med Turbo-flowpreppning?

Nu är det bara jag själv som tänker högt här, men hade det varit jag som stuckit ut hakan så hade jag hållt tyst om denna bromsningen och samlat nya krafter och gjort om, gjort rätt. Det verkar ju vara alldeles för många nybörjarfel för att ens kvala in på avancerat-forumet :roll:

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: sön feb 07, 2016 10:25 pm
av J00r
Pacman: BigAl är också människa, detta var mest vi som är han polare i verkligheten som ordnat så han ska få känna hur det är att köra en bil som inte lider av massa ojämn soppa och tändmissar både här och där som det varit tidigare. Och det som var vår högsta önskan var att få han att förstå hur mycket det ger att ha ett styrsystem med vettig loggfunktion. Dock räckte det inte hända fram... denna gång. Det hoppas jag att han förstått nu, för så har bra har hans cossie aldrig gått. Tack för en trevlig dag i Sävar.

I övrigt håller jag med dig om att det kan behövas en näve ödmjukhet ibland. Nästa gång kanske det följer med en turbo att testa emot vem vet?

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 5:08 am
av Kadett4wd
Pacman skrev: kvala in på avancerat-forumet :roll:
Det där är subjektivt.
För nybörjaren är allt avancerat.
Och veteranen sitter och tänker 'använd sökfunktionen för f_n....'
Forumet är öppet för vem som helst att skriva, då får man acceptera ovanstående.

I övrigt så tror jag inte turbon levererar så mycket mer eftersom mottrycket ville skena.

Mvh

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 9:53 am
av Pacman
My bad!

Jag visste inte att BigAl var en nybörjare.

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 10:17 am
av Jens Gustavsson
packman ta det lite lugnt nu bakom skrivbordet. ta och bromsa lite själv och lägg upp data istället.

va kul att det vart lite bromsat här iallafall och det tar tid att få alla detaljer att fungera. med lite tillfixat tändsystem och så hade nog toppackningen hållit bättre tror jag.

inte lätt att höra spik heller på lite högre varv.

ser ut som om det saknas lite vrid på lägre varv också? (400nm/4200rpm) men det är ju en 2 Liters motor (en bra motor ska dock tilläggas) med dåligt grenrör så man kan kanske inte hoppas på för mycket.

du nämnde att den spolade sämmre med ett pulssplittat grenrör och sånt avgashus? hur såg det ut ungefär?

mvh jens

Postat: mån feb 08, 2016 10:30 am
av Big Al
-

Postat: mån feb 08, 2016 10:32 am
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 10:49 am
av Jens Gustavsson
ok satt det orginal på nån bil?

ser ju helt ok ut tycker jag :thumbright: konstigt att den inte spolade tidigare med det?

mvh jens

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 11:28 am
av Kadett4wd
Jo 16v maskiner tål mottryck med sina milda kamaxlar som är std.
Men ett tecken att turbon är på väg att ta slut är ju att mottrycket skenar.
Om effekten sedan ökar lika per hekto trots mottryck som skenar betydar att maskin andas än.
Men börjar effekten avta, om laddtrycket inte ger lika mycket effekt per hekto som det gjorde med lägre mottryck då är det dags att kasta in handuken.

mvh

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: mån feb 08, 2016 12:50 pm
av Matti johansson
Grenrör satt på Sierra rs 500.

Skickat från min D5803 via Tapatalk