Sida 3 av 4

Postat: tis feb 09, 2016 6:27 pm
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tis feb 09, 2016 6:50 pm
av DreRacing@
erki87 skrev: Kan man utnyttja pulssplit så ska man göra det. Då ska wastegate rören vara separerade upp till ventilen på wg.
har värkligen dom sista 5 cm upp i wg-kollektorn nogot att säga? wg rören är jo gärna 15-20 cm långa.
att pulsen skulle hinna gå tilbaks 180 grader inn och störa mycket för puls split är för mig svårt att fatta.

har nogon testar med och utan plattan upp till ventilen?

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tis feb 09, 2016 7:01 pm
av Jens Gustavsson
Big Al skrev:Riktigt fin kurva på b230:n Jens. Som att köra en sugis med 500hk :)

Vad var hemligheten till spoolet på turbon förutom E85?

Tack! tror största hemligheten är att vi (jag och kunder/vänner) byggt 4-5 motorer med liknade koncept och fin putsat på detaljerna hela tiden i bänken och i bilar. skulle tro vi dynat den motortypen i +100tals timmar :hihi:

skönt att sen ha ett bra koncept man kan visa och sen sälja åt sina kunder, utprovat och klart + kunna erbjuda rätt exakta grund mappar som bonus.
en volvo 8v är lite annorlunda än många andra motorer men ser man på slut resultatet i broms diagrammen så måste man säga att det är en rätt bra motor än fast de är ganska enkla och gamla i sin konstruktion.

har dock ideer om hur man ska kunna förbättra den ännu mer i register....

mvh jens

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tis feb 09, 2016 11:57 pm
av nkro
Vet att ni tycker om mkt ladd. Men det är testat rätt många gånger att original packningen inte tål några höga laddtryck.

Nu har du lite att jobba med till nästa bromsning.

Dit med original boxen så vi får se om du får trigger missar.

Niklas

Postat: ons feb 10, 2016 12:40 am
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: ons feb 10, 2016 4:20 am
av Mattias J
Kör du inte original 4 punkters triggerhjul?

Postat: ons feb 10, 2016 12:29 pm
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: ons feb 10, 2016 12:38 pm
av MattiasH
Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: ons feb 10, 2016 7:35 pm
av mrnenad
MattiasH skrev:Det var 3 10-delar större gap till en av tänderna, trigger felen var alltid less primary trigger error och det tyder väl på att den missar en tand?

Jag förslår ju 60-2 trigger och m52 hallgivare nu när maskin ändå ska ut :thumbright:
Vilka bilar sitter den givaren på? artnr 1709616??

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tor feb 11, 2016 8:37 am
av erki87
Det finns ju 36-1 trigger till cosworth.

Det körde jag på min cossie tillsammans med ett nira och en egen historia på kamsynk.
En original 36-1 trigger.

Såhär såg kamsynken ut:

Bild

Bild

Bild

Bytte dock senare och körde med denna givare då den andra gav triggermissar.

https://www.elfa.se/sv/hall-sensor-haml ... ggest=true

Det fungerade ypperligt och strulade aldrig.Original cosworth triggergivare till veven.

mvh Eric

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tor feb 11, 2016 8:41 am
av erki87
ja just ja.

Jag borrade ur bulten den triggade på när jag bytte givare och satte i en liten neodym magnet. Typ 5 mm i diameter o så limmade jag den me loctite.

mvh

Postat: tor feb 11, 2016 4:07 pm
av Big Al
-

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: tor feb 11, 2016 6:12 pm
av nenadringdahl
Hmmm ok har 60-2 hjul redan dock då använder jag original vr sensorn då

Re: Cosworth "original" bänkning

Postat: fre feb 12, 2016 6:55 am
av erki87
Det var en litem hamlin givare. Kommer inte ihåg vad den hette.

Japp men jag hade ingen fördelare.

Postat: tis maj 10, 2016 3:08 pm
av Big Al
-