Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Sitter på mercruiser 3liters inombordare, bultat på svänghjulet.
I centrum är det gummidämpat nav för drevet.

Inga studier om max vrid etc etc, tänkte bara att det kan vara värt ett tips iaf för den som har problem med att det vibrerar sönder grejer.
Finns kanske kraftigare grejer, ingen aning.
Det låter jag er forska vidare i.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore en enkel lösning men axeln ser lite tunn ut och efter att ha kört sönder några olika liknade marin grejor så är jag lite skeptisk men kanske är bättre denna? men kostar närmare 5000kr.

tror du inte an vanlig volvo/bmw hardy lösning skulle va bättre på både hålla för momentet och ge fler grader svikt utan att gå sönder? bättre balans också??

mvh jens
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Inlägg av mauser240 »

Skulle detta vara bättre än en konventionell drivplatta, d.v.s. de som liknar en fjädrad lamell? No offence, bara en fråga. Dessa drivplattor kan ju fås i princip hur stora som helst.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dynobyggartips,, kanske(ryckutjämnare)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:vore en enkel lösning men axeln ser lite tunn ut och efter att ha kört sönder några olika liknade marin grejor så är jag lite skeptisk men kanske är bättre denna? men kostar närmare 5000kr.

tror du inte an vanlig volvo/bmw hardy lösning skulle va bättre på både hålla för momentet och ge fler grader svikt utan att gå sönder? bättre balans också??

mvh jens

Timmar i båt på maxvridmoment är ju användningsområdet.
Axeln är inte klen, den är nog runt 30-35mm på bilden, trekantens diam är lika som svänghjulet, jämför mot fettnippeln.
Då är den till en liten 4cyl 3liters.
Det finns ju betydligt större.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar