Sida 1 av 1

historisk Rally B20 dynas i sävar

Postat: tor mar 24, 2016 8:57 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag har kollat med ägaren Anton Matsson och det gick bra att lägga upp lite grund data på en B20 som är byggd enligt historiska rally reglementet till en 142.
i grova drag betyder det att man inte få ha över 2 liter eller borra mer än över dim och att grejorna skulle ha varit tilgängliga på den tid som bilen är från som jag förstår det?

det sitter en topp som är filad med större ventiler, mera kompa, brytar lös B20E fördelare och extraktor, snäll gammal kam med ca 258 grader dur vid 1.25mm och ca 8.6mm lyft, weber 45:or 40mm mm halsring F16.

den gick rätt bra efter 2 dagars dyno körning och tester med olika kombinationer.

men bilens avgasystem tappade vi lite för mycket mot dyno avgasröret men ska uppdateras.

va häftigt tryck på kompa mätaren hela 16 bar men den spikade inte och gick bäst med ganska lite för tändning.

pik effekt med dyno avgasröret var 178-180 hk som bäst vid 6400rpm och vridet va hela 218-220nm och kom väldigt tidigt. väldigt bra på 2 liter nästan 110nm/liter :thumbright:

film fins på face boken https://www.facebook.com/anton.mattsson ... 901723727/

Re: historisk Rally B20 dynas i sävar

Postat: fre mar 25, 2016 5:36 pm
av Erland Cox
Nog måste kammen ha mer ventillyft än 8,6mm?
Vi fick ut 188 körbara hästar ur en sån motor med DCO48:or och H3 kam.
192 hästar som max men då var den sämre nertill, med 188 var den bäst överallt.
Finns fina kolvar idag hos Ultra med 1-1,2-2,8 ringar.
Ska jag bygga en sån motor igen så ska jag försöka få ner friktionen.
Tunna ringar, aerodynamiskt formad vev, nedsvarvad bredd på ram och vevlager och en split duration kam.

Erland

Re: historisk Rally B20 dynas i sävar

Postat: lör mar 26, 2016 1:21 pm
av Jens Gustavsson
Hej kamaxeln har 8.6mm lyft det är faktiskt ganska mycket lyft på den korta 258/1.27mm durationen. du menar kanske ventil lyft? :) jag snackar alltid om kam lyft på OHV.

Kolvarna är av bättre sorten i denna motor och den är tät och snurrar lätt känner man :thumbright:

hade jag byggt motorn så hade jag nog haft lite mer kam och en B18 top med 44x36 ventiler om reglerna tillåter det? (lite olika där hur man tolkar reglerna tror jag) .

jag tror toppen är lite för stor för dessa varv och motor volym men jag har inga data på den. den är inte flödad heller vad jag vet? Lacke? men det är en mycket fin topp det såg jag dett lilla jag sett men om den är optimal för just denna motor vet jag ej?

mvh jens

Re: historisk Rally B20 dynas i sävar

Postat: tis mar 29, 2016 4:58 pm
av Erland Cox
Lyftet på ventilen är det intressanta.
Beror ju på hur man får till geometrin.
12mm på ventilen är vad jag kan få till med en H3 kam.

Erland

Re: historisk Rally B20 dynas i sävar

Postat: tis mar 29, 2016 5:19 pm
av Jens Gustavsson
ja på sätt och vis när man snackar motorer lite allmänt men då man snackar B20 trim kamaxlar så kör jag alltid kam lyft annars blir det så lätt fantasi siffror som många trimmare ljugit så länge om så de till slut tror på själv :lol: man har inget att jämföra med heller med vetillyft då det är som du säger väldigt olikt motor till motor.

mvh jens