Big block 427 för skoj skull!
Postat: mån mar 28, 2016 9:47 am
ska försöka samla ihop lite om detta privata sido projekt framöver här som mest troligt blir till salu efter den är klar? eller vad ska man ha den till? blir ju mindre effekt och vrid än 1790cc B18 turbon och ca 450kg tung kul att jobba med iallafall
lite om grund datan som vi vet, efter jag rivit den kommer mer data.
ingen som vet exakt vad det är men det är en 427 från början från en Camaro 69, smidd vev med rektangulär toppar closed camber 2.19 ventiler, felaktiga open camber kolvar med en väldigt liten dome, standard/ eller snäll hydral kam,performer rpm dualplane insug, holley 750BP, 2" hooker headers med 3.5" colektor. en sån där standard -80-90 tals fördelare HE med inbyggd tändspole.....
grund bromsningen jag gjorde ( under 4000rpm av säkerhetsskäl) gav 286hk och 540nm vid 4000rpm men den var ivrig på knack sänsorn över 3500rpm så bromsningen avbröts och mest troligt berode det på att kolvarna va av fel modell (open camber typ) så nån raggare hadde kört kolvarna i topparna sen fixat problemet med tjockare koppar toppackningar
som tur är så värkar inget ha tagit skada bara små små snudda vid märken på kolvarna. jag ska antigen byta kolvar eller svarva av dem lite där ute på tändstiftssidan och montera tunnare packningar.
ska lämna in topparna till micke för K line och om det går sätta i nyare tunnare ventiler så jag spar lite vikt (för jag vill kunna varva mot 7000rpm utan att må dåligt nästa gång jag dynar).
ska köpa ny kam, lyftare, fjädrar också. har de gammla grejorna till salu då de såg väldigt fina ut faktiskt
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
lite om grund datan som vi vet, efter jag rivit den kommer mer data.
ingen som vet exakt vad det är men det är en 427 från början från en Camaro 69, smidd vev med rektangulär toppar closed camber 2.19 ventiler, felaktiga open camber kolvar med en väldigt liten dome, standard/ eller snäll hydral kam,performer rpm dualplane insug, holley 750BP, 2" hooker headers med 3.5" colektor. en sån där standard -80-90 tals fördelare HE med inbyggd tändspole.....
grund bromsningen jag gjorde ( under 4000rpm av säkerhetsskäl) gav 286hk och 540nm vid 4000rpm men den var ivrig på knack sänsorn över 3500rpm så bromsningen avbröts och mest troligt berode det på att kolvarna va av fel modell (open camber typ) så nån raggare hadde kört kolvarna i topparna sen fixat problemet med tjockare koppar toppackningar
som tur är så värkar inget ha tagit skada bara små små snudda vid märken på kolvarna. jag ska antigen byta kolvar eller svarva av dem lite där ute på tändstiftssidan och montera tunnare packningar.
ska lämna in topparna till micke för K line och om det går sätta i nyare tunnare ventiler så jag spar lite vikt (för jag vill kunna varva mot 7000rpm utan att må dåligt nästa gång jag dynar).
ska köpa ny kam, lyftare, fjädrar också. har de gammla grejorna till salu då de såg väldigt fina ut faktiskt
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater