B20 A -75 uthålighets test!
Postat: tis apr 12, 2016 8:23 pm
Hej tänkte bara berätta om ett litet kul sido projekt som ni B20 tokar kanske gillar?
som vissa vet så kör jag en bedford hus bil som dragare av vegan på div race och även på fiske resor och semester turer. men den har haft lite problem med spikningar än fast jag kört den ganska fet och med låg tändning sen käns den lite tröt och kompa mätaren ger låga tryck än fast toppen ser ganska planad ut.
så jag tänkte istället för att leta fel i den gamla motorn så sätter jag ihop en "ny". jag hittade en motor som jag köpt för nått år sen som såg rätt fin ut (oskruvad) som jag tvättade upp och bytte packboxar på och rengjorde tråget + lite nya packningar i grenröret och så. sen tänkte jag att det är gansk trångt i bilen så jag slänger upp den i dynon så är den mer lätt att jobba med om det vore några problem.
gick rätt fort att montera och satt dit främre halvan av ett orginal system sen ut i dyno 3" avgasröret.
jobba några timmar med div små saker i förgasaren, tändningen och dubbel kollade oljetryck medans jag fin justerade förgasaren så rätt lamda uppnåddes i su gasaren.
vart 149nm i vrid vid 2600rpm sen 81hk vid 4600rpm som bäst har inte kollat men det är nog ganska exakt vad en sån motor ska ge
mycket högre kompa tryck i denna och perfekt gång nu i motorn nästan helt ljudlös inne i dyno rummet på tomgång 700rpm och lamda 0.98.
avslutade med totyr test med full gas från låga 1500rpm till max rpm 5500 upp och ned flera gånger i rad för att se att den håller måttet och ska tåla tuffa uppförsbackar med släp. tappade inte en hk efter 1 minut på full gas av värmen men man kände att det vart rätt så varmt i lokalen ! varmare än då man kör 750hk turbo motorer faktiskt då de alldrig körs så lång tid.
testade med att förlänga insuget mellan förgasare och luft filter med ca 18cm och det gav ca 11nm upp till 160 nm och sänkte pik vrid till 2500rpm men vart lite knepigt att få till lamda kurvan så jag la det på is såg att man tappa 4-5hk vid 3300-4300 rpm också sen samma top effekt vid 4600rpm.
såg på knack sensorn och hörde med örat också tydligt att ventilerna började flyuta ganska exakt vid 5500rpm.
testa också ut olika tänd kurvor med mitt programerbara dyno vems tänd system men det är rätt bra mappat standard brytar tändningen haha
ca 10 grader tomgång sen fullt utslagen ca 38 grader sen + 10 grader med vac med högt vac men det är timat runt spjället så det är ganska exakt 10 grader tills man gasar lite mer eller ökar varvet.
vi ses på vägarna i sommar! tuta och heja om man känner igen the hippe van!
mvh jens
som vissa vet så kör jag en bedford hus bil som dragare av vegan på div race och även på fiske resor och semester turer. men den har haft lite problem med spikningar än fast jag kört den ganska fet och med låg tändning sen käns den lite tröt och kompa mätaren ger låga tryck än fast toppen ser ganska planad ut.
så jag tänkte istället för att leta fel i den gamla motorn så sätter jag ihop en "ny". jag hittade en motor som jag köpt för nått år sen som såg rätt fin ut (oskruvad) som jag tvättade upp och bytte packboxar på och rengjorde tråget + lite nya packningar i grenröret och så. sen tänkte jag att det är gansk trångt i bilen så jag slänger upp den i dynon så är den mer lätt att jobba med om det vore några problem.
gick rätt fort att montera och satt dit främre halvan av ett orginal system sen ut i dyno 3" avgasröret.
jobba några timmar med div små saker i förgasaren, tändningen och dubbel kollade oljetryck medans jag fin justerade förgasaren så rätt lamda uppnåddes i su gasaren.
vart 149nm i vrid vid 2600rpm sen 81hk vid 4600rpm som bäst har inte kollat men det är nog ganska exakt vad en sån motor ska ge
mycket högre kompa tryck i denna och perfekt gång nu i motorn nästan helt ljudlös inne i dyno rummet på tomgång 700rpm och lamda 0.98.
avslutade med totyr test med full gas från låga 1500rpm till max rpm 5500 upp och ned flera gånger i rad för att se att den håller måttet och ska tåla tuffa uppförsbackar med släp. tappade inte en hk efter 1 minut på full gas av värmen men man kände att det vart rätt så varmt i lokalen ! varmare än då man kör 750hk turbo motorer faktiskt då de alldrig körs så lång tid.
testade med att förlänga insuget mellan förgasare och luft filter med ca 18cm och det gav ca 11nm upp till 160 nm och sänkte pik vrid till 2500rpm men vart lite knepigt att få till lamda kurvan så jag la det på is såg att man tappa 4-5hk vid 3300-4300 rpm också sen samma top effekt vid 4600rpm.
såg på knack sensorn och hörde med örat också tydligt att ventilerna började flyuta ganska exakt vid 5500rpm.
testa också ut olika tänd kurvor med mitt programerbara dyno vems tänd system men det är rätt bra mappat standard brytar tändningen haha
ca 10 grader tomgång sen fullt utslagen ca 38 grader sen + 10 grader med vac med högt vac men det är timat runt spjället så det är ganska exakt 10 grader tills man gasar lite mer eller ökar varvet.
vi ses på vägarna i sommar! tuta och heja om man känner igen the hippe van!
mvh jens