Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre apr 22, 2016 10:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Har införskaffat mig en shenck elbroms med dubbla rotorer/spolar.

I dagsläget saknas power-supply-enhet samt kontrollenher.
Antingen hittar jag ovanstående delar till bra pris och köper mig tid.
Eller så köper jag ett separat powersupply och bygger en egen kontrollenhet.

Kanske någon här har känningar så man kan köpa dessa grejer för mindre än 150k!!?


Sedan är den långsiktiga planen att montera denna i en container för att ha den mobil.

Bilder kommer snart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 23, 2016 5:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 34
Hej

Vilken storlek är den? Kan lite om Schenk bromsar, och planerar bygga egen kontrollsystem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 23, 2016 6:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Bänken heter W2-470

Spolarna har nummer w2s-450


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 25, 2016 9:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Vad ska bromsarna ha för spänning?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 25, 2016 3:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Vad jag hittat: 170v 20amp.

Jag testade lite med spänningsaggregat, baserat på resistansen så landar det nog rätt nära 20amp nog på 170V.

Behöver man köra en sådan här över h-brygga? Hittade någon stans att de hade möjlighet att kör +-170V, tänkte om man ville kunna polvända för att hantera tranisenter?

Hur brukar man styra detta, reglerar man dc-spänning?
För jag hade en idé att bara bygga en krallig likriktare och köra den strömåterkopplat.
Finns det några nackdelar att göra så?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 25, 2016 9:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 34
Semikron har komponenter som behövs. Kan kolla närmäre när är på datorn.

Vi börjar snart att mäta ström och spänning från Schenk W260 virveströmbroms för bygga eget styrsystem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 26, 2016 7:56 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
vore kul med bilder :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 26, 2016 2:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 26, 2016 3:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Otto, har du något typ-nummer på dina spolar?

Om du har möjlighet så får du gärna göra en induktansmätning på spolen.
(Strömderivata till 50% av mättnadsspänningen. )

Alternativt om du tar en bild på hela förloppet till mättning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 29, 2016 9:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 34
Mycket greijer! Kylflänsar (runda saker med labyrint spår)ser ut som nya, dom rostar om man kylar med ren vatten. Kostar närmare 10000 eur att renovera.

Kan du mätä resistans av spolen?

Är det någon slags doppelbroms? Har aldrig sett sånt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 29, 2016 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 778
Ort: Nordmaling
Grundprincipen om jag fattat det rätt är att starkare dc-ström ger starkare magnetfält som in sin tur ger starkare bromsning.

Men jag såg någonstans att dom kastar om polerna, vet inte varför men det kanske är för att undvika mättning och öka verkningsgraden?

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 01, 2016 1:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Ska mäta resistansen.
Men tror den ligger i storleksordning av 8-10 Ohm.

det är dubbla rotorer i den för att den ska klara högre vrid.


Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 01, 2016 3:20 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons aug 28, 2013 7:08 pm
Inlägg: 8
Hej du kan styra bromsen med en semikron skpc 200-240
Kopplad till en semikron skpc 28-14.
Kan styras med analog 0-5v eller en potentiometer.
El schema finns på sportdevices.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 01, 2016 3:36 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons aug 28, 2013 7:08 pm
Inlägg: 8
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 01, 2016 4:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 778
Ort: Nordmaling
*L.R* skrev:
...Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.

Mättat skall man inte köra, då har man ingen regleringsmöjlighet längre, man har slagit i taket. Strömreglering är det som gäller.
Min gissning är att anledningen till att vissa kastar om polerna är att undvika att järnkärnan i spolarna blir självmagnetiserade, då blir det svårt att reglera små effekter, om dom har kvarliggande magnetism utan ström i spolarna. Men det är bara min amatörgissning, jag har ingen erfarenhet av det där.

Jämför med att man kan få en växelströmsgenerator att börja ladda utan ström i magnetiseringslindningarna...det ligger kvar en viss magnetism i järnkärnan... :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010