Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön maj 01, 2016 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
Mattias på Sävar motor, på hans bänk så sitter det en thyristormodul med en flyback diod. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode )
Så det är ett sätt att lösa det på ;)

Sen kan ja tycka att kör så många faser ni bara kan och reglera ner därefter. Då får man en finare likriktning om man nu ska likrikta/strömbegränsa med thyristorer.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 01, 2016 8:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Mättar har jag väl reglermån via att ändra spänningen?

Jag kommer väl med dc åka i hysteresloopar? Då kanske jag behöver negativa spänningar?

Men det blir väl anorlunda om jag swichar, då kolapsar väl fältet?

ja ska man swicha en sån induktans så är nog en frihjulsdiod nödvändigt. Om man inte har ett drivsteg som klara väldigt hög spänning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 02, 2016 1:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 35
Moi

Här är del av elschema från W260. Enkelt slutsteg kan man säga.

Bild

Röd/gul till spolen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 03, 2016 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Otto_ Har du en bild på hela schemat?

Tror jag kommer köra en likritkarbrygga och sedan en två H-bryggor, en till varje motor.
Verkade inte vara så jäkla dyrt att köpa lite maffiga igbter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 03, 2016 8:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 35
L.R
Jå visst. Har olika schemor att scanna, pm mig ditt email.

mvh Otto


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 04, 2016 10:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 35
Doktorn skrev:
Bild


Vi har testad styrenhet från Sportdevices (bara den där likriktare med kontroll enhet) kontrollet 0-5 VDC kommer från Labview program och nu justeras PID paremeter till momentbarerad bromsning. Funkar bra, men ärligt talat vi har varit fega. Bromsen Schenk W450 klarar 2300Nm och maxvarvet ligger i 5500 rpm. Nu ligger vi i 200 Nm @1500 rpm. Motorn är 4.4 liter turbodiesel fyra, finsk Agco, och motorns styrsystem är byggt på Labview moduler och program.

Bromsen vaknar när kontrollsignal stiger över 0.7 V och därefter moment vs. kontrolsignal är ganska lineär.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010