Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 6:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Telma retarder
InläggPostat: sön maj 15, 2016 10:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Hej!

Någon som har tips på en firma som lindar om spolar till en Telma retarder för vettigt pris?

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: sön maj 15, 2016 5:58 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 35
Hej

http://www.villevieri.com/dyno/ret1.htm

Kille som bygger dyno från buss-Telma. Han fixade spolarna själv. 2.3 mm alutråd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: sön maj 15, 2016 6:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Har läst den faktiskt, frågan är väll lite vart jag såfall får tag på tråd (har samma tråd som honom) vissa påstod att det skulle vara bättre med koppar också men jag har noll koll på lindningar och dess åverkan på bromsen..

Jag är också osäker vad för motstånd som ska uppnås o vad/var man ska ta bobiner ifrån...

Hade därmed vart skönt att lämna bort delarna

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: sön maj 15, 2016 7:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Inlägg: 679
Ort: Finnerödja
Örebro Lindarverkstad?

_________________
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: ons jun 15, 2016 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Har hittat lösning på mitt problem

Har en annan detalj rören jag ska använda är 15mm gods på 600 breda och 610 ytterdiameter och kommer köras som max 3000rpm

Behöver man oroa sig att materialet ska röra på sig och behöver ha en tallrik imitten för att förstärka?
Jag vet inte hur många mm svarvaren behöver men max 2mm?

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: ons jun 15, 2016 12:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8840
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
jag har för mig det finns info på den här sidan hur du lämpligast bygger rullar:

http://dtec.net.au/

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: ons jun 15, 2016 1:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Tackar! Ska ta mig en titt :)

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: fre jun 17, 2016 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 166
vinkelkapen skrev:
Har hittat lösning på mitt problem

Har en annan detalj rören jag ska använda är 15mm gods på 600 breda och 610 ytterdiameter och kommer köras som max 3000rpm

Behöver man oroa sig att materialet ska röra på sig och behöver ha en tallrik imitten för att förstärka?
Jag vet inte hur många mm svarvaren behöver men max 2mm?





Hur löste du ditt lindningsproblem??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: fre jun 17, 2016 10:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Ja, jag hitta på firma med tråd o lindar själv

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: lör jun 18, 2016 8:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 166
Känner du för o skriva en lite how to do?

Eller länka till film eller liknande?


Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Telma retarder
InläggPostat: mån aug 15, 2016 5:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 255
Det finns info på sidan som länkats tidigare, det viktiga är att det blir lika många varv och samma kabel med samma motstånd, det vissa gjort är en vev med en klocka så du vet hur många varv du lindat på

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010