Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 18, 2016 5:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Bild

Sitter på mercruiser 3liters inombordare, bultat på svänghjulet.
I centrum är det gummidämpat nav för drevet.

Inga studier om max vrid etc etc, tänkte bara att det kan vara värt ett tips iaf för den som har problem med att det vibrerar sönder grejer.
Finns kanske kraftigare grejer, ingen aning.
Det låter jag er forska vidare i.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 18, 2016 5:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
en snabb googlesökning:

https://www.google.se/search?q=mercruis ... e+couplers

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 18, 2016 9:15 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
vore en enkel lösning men axeln ser lite tunn ut och efter att ha kört sönder några olika liknade marin grejor så är jag lite skeptisk men kanske är bättre denna? men kostar närmare 5000kr.

tror du inte an vanlig volvo/bmw hardy lösning skulle va bättre på både hålla för momentet och ge fler grader svikt utan att gå sönder? bättre balans också??

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 18, 2016 9:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1261
Skulle detta vara bättre än en konventionell drivplatta, d.v.s. de som liknar en fjädrad lamell? No offence, bara en fråga. Dessa drivplattor kan ju fås i princip hur stora som helst.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 18, 2016 10:33 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
här är några beprövade modeller

https://www.google.se/search?q=dyno+dri ... O4RC43M%3A


https://www.google.se/search?q=dyno+dri ... rVXFo6M%3A

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 19, 2016 4:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jens Gustavsson skrev:
vore en enkel lösning men axeln ser lite tunn ut och efter att ha kört sönder några olika liknade marin grejor så är jag lite skeptisk men kanske är bättre denna? men kostar närmare 5000kr.

tror du inte an vanlig volvo/bmw hardy lösning skulle va bättre på både hålla för momentet och ge fler grader svikt utan att gå sönder? bättre balans också??

mvh jens



Timmar i båt på maxvridmoment är ju användningsområdet.
Axeln är inte klen, den är nog runt 30-35mm på bilden, trekantens diam är lika som svänghjulet, jämför mot fettnippeln.
Då är den till en liten 4cyl 3liters.
Det finns ju betydligt större.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010