Sida 1 av 1

generöst bromspapper..

Postat: tis jul 19, 2016 7:35 pm
av DreRacing@
jag skulle bromsa en kunds m50b25 turbo, han hade med sig bromspapper från en annan bänk, och jag blev förvånad över siffrorna en intil standard m50 kan gje!

vid 5200 hittar man max effekten på 340 hjul hästar vid 0.75 bar ladd! detta måste väl vara nytt rekord? på bensin
och inte nog med det, effekten är estimerad till 438hk i motorn!
i min bänk gav den ynkliga 270hk på hjulen..
det går iallafall inte att jämföra hästkrafter, vi kan börja kalla det bananer om det ska vara så

Bild

Re: generöst bromspapper..

Postat: tis jul 19, 2016 7:55 pm
av Kadett4wd
Först och främst: skiljer det nåt mellan bänkarna?
samma däck?
Samma nedspänning?
Singelrulle eller dubbelrulle?
Rulldiam?

Nu ska det inte skilja så mycket, men först måste ju bänkarna och förfarandet vara lika innan man börjar jämföra.

Mvh

Postat: tis jul 19, 2016 9:35 pm
av Big Al
-

Re: generöst bromspapper..

Postat: tis jul 19, 2016 10:28 pm
av Matti johansson
Är ju billig trimning ;-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: generöst bromspapper..

Postat: tis jul 19, 2016 11:19 pm
av Mattias J
Lär nog ge den lite mer bränsle om den ska hålla ihop.

Re: generöst bromspapper..

Postat: ons jul 20, 2016 6:06 pm
av DreRacing@
Big Al skrev:Hur ser ditt bromspapper ut?
Bild


176kw och 293nm på 0.6 ladd.
samma motorn vid annat tilfälle gav 330HK på hjulen vid 1.0 bar i ladd
https://www.youtube.com/watch?v=oi4NPlg2XmA
en original m50 gjer 162hk på hjulen iaf

Billig trimning lär det ju vara. men jag fattar inte hur effekten kan variera så.
man akselrerar ju bara en vikt, och vikten är konstant

Postat: tor jul 21, 2016 1:24 am
av Big Al
-

Re: generöst bromspapper..

Postat: tor jul 21, 2016 7:28 am
av Kadett4wd
DreRacing@ skrev:
Big Al skrev:Hur ser ditt bromspapper ut?
Billig trimning lär det ju vara. men jag fattar inte hur effekten kan variera så.
man akselrerar ju bara en vikt, och vikten är konstant
Om skillnaden mellan era bänkar är konstant så bör ni kika på inertiainställningarna.

Re: generöst bromspapper..

Postat: fre jul 22, 2016 9:55 pm
av Erland Cox
Det hade varit kul med tester av samma bil på flera olika bänkar.
Joni Lyyski körde en 245:a med 2mm planad topp och K kam hos mig och Matti och resultatet blev ungefär det samma.
130,5 hästar hos mig och 130,4 hos Matti om jag minns rätt.
Skiljde lite på varvtalen för max effekt och vrid.
Alltid svårt att ställa bänken på exakt rätt varvtal med originalvarvräknare så nu kör jag med ett motortestinstrument.
Min bänk står på standardsmoothing och det är kanske för mycket om man jämför med Mattis kurva?
Men jag lär mig väl med tiden.


Bild

Bild

Erland

Re: generöst bromspapper..

Postat: fre jul 22, 2016 10:25 pm
av Kadett4wd
En som farit runt och testat lite olika dynos med samma bil:

Bild

Re: generöst bromspapper..

Postat: lör aug 06, 2016 12:26 pm
av Jarmo Y
Maha och Dynapack har kanske motoreffektsiffror, andra på hjulets hk. Alltid finns folk som mistolkar värdena.

Det var inte längesen när en bil var i min bänk, 212hk 244nm. Efteråt hörde jag att han hade sagt effekten var 244 hk.
Om den bilen går till nån annan bänk, vad blir då när det blir inte 244hk? Min bänk visar för mycket..