Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 22, 2016 10:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Erland Cox skrev:
Hur räknar du ut inertiakompenseringen? Hur ser formeln ut?
Hur många hästar tar inertian vid 600 varv per sekund och vid 1000 varv per sekund?
Gratulerar till resultatet.

Erland


I performancetrends exempelvis får man ange vevpartiets mått och svänghjul.
Finns ingenting att fylla i för vevstake/kolv om jag minns korrekt, samt för ev koppling och svängdämpare.
Utan man fyller i de värdena man har så kan man i stort sett vara säker att det inte blev för mycket iaf.
Formeln där kan jag inte, men bör ju vara samma lika fast tvärtom som formeln för att mäta effekten med inertiarulle.
För att slippa detta bekymmer kan man göra långsammare svep, vilket också performancetrends rekommenderar eftersom snabba pull ger sämre mätnoggrannhet.
Ska man behålla mätnoggrannheten bör man nog ha många impulser per varv på dynoaxeln för att boxen ska kunna räkna fram acceleration utmed varvet och inte bara efter hur snabbt magneten kommer tillbaka på nästa varv(om man har en magnet endast)
Tyvärr är det lätt att det blir störningar i varvtalsmätningen om magneterna till givaren inte sitter på exakt avstånd mellan varandra, därav kör många med en magnet bara.
Jag hade bekymmer i min förra bänk med detta, hade totalt 4 magneter, men fick många errors i datan.
Testade på rekommendation att köra en magnet, alla störningar försvann(errors).
Kollade upp, och magneterna satt inte exakt 90 grader isär.(hembyggd bänk)
Nu har jag byggt om bänken till rulle och tillverkat i en nc maskin, 'hubben' där magneterna sitter.
Så nu hoppas jag att jag kan köra fler magneter.

Men din bänk Erland tror jag har en impulsgivare med hundratals rent av kanske tusentals pulser per varv.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 22, 2016 10:54 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
sväng masse instälningarna är enkla att ställa in. som kadetten skriver så fyller man i några enkla mått så gott man kan (inte så noga) sen kör man ett snabbt svep och tar ett varv till exempel 7000rpm kollar effekten där sen håller man fast vid 7000rpm 2-3 sekunder och kollar effekten på en tids axel sen fin justerar man så det blir samma effekt. efter en tid så lär man sig ganska exakt vad olika motorer och svänghjul mm ger för tröghets kraft så man fin justerar bara från en given grund.

men tror även den diskussionen om den behöver tas djupare får bli i en annan tråd. nu bromsar vi och trimmar motorer i värkliga värden och snackar om det tycker jag istället för att ifråga sätta saker om hur våra bromsbänkar fungerar rätt.
mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 22, 2016 11:22 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Jag håller den steady state sen sveper jag och kompenserar ihop inertia med rådande steady state värde.
Blir bra, mer än så kan jag inte djupgående hur formeln ser ut!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 1:51 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det jag är nyfiken på är hur många hästar den lägger till som kompensation på t.ex.. 600 och 1000 varv per sekund.
Med rulle kan jag ju inte göra så utan bara se en del av drivlineförlusterna.
Alltid intressant om man ska jämföra med värden från Mattias bänk t.ex..

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 1:52 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Jens Gustavsson skrev:
sväng masse instälningarna är enkla att ställa in. som kadetten skriver så fyller man i några enkla mått så gott man kan (inte så noga) sen kör man ett snabbt svep och tar ett varv till exempel 7000rpm kollar effekten där sen håller man fast vid 7000rpm 2-3 sekunder och kollar effekten på en tids axel sen fin justerar man så det blir samma effekt. efter en tid så lär man sig ganska exakt vad olika motorer och svänghjul mm ger för tröghets kraft så man fin justerar bara från en given grund.

men tror även den diskussionen om den behöver tas djupare får bli i en annan tråd. nu bromsar vi och trimmar motorer i värkliga värden och snackar om det tycker jag istället för att ifråga sätta saker om hur våra bromsbänkar fungerar rätt.
mvh jens



Ska man jämföra värkliga värden så måste man ju jämföra hur de mäts eller?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 7:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det går i datamite att lägga till motorinertia med rulle vad jag förstår?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 10:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Erland: Erik kommenterar formeln här om han har vägarna förbi sa han.
Jo kul att kunna jämföra bänkar.
Dom rullande bänkarna som finns här är "one off" dom hästarna man har har man i just den bänken man bromsade i, går inte jämföra mot nått annat tyvärr.
Inget lokalt fenomen direkt.

Men att hålla steady state är ju guld värt om man skall verifiera inertians kompensering.
Har ju själv köpt just ren inertia rulle som kommer bli aningens trixig att få injusterad.

Mattias kan ju hålla steady state eller?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 2:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Mattias har telmabroms på sin ena hjulaxel (4wd-bänk) och kan hålla steady state om han vill. Används oftast bara vid mappning om man har ett område som trilskas och blir stökigt vid svep. Annars använder han bromsen för att få linjära svep på 600rpm/s oavsett hur elaka turbomotorer man kör, oavsett vilken växel man kör i. Funkar jättebra till det.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 2:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det går dessutom tyngre att öka varvet ju högre det varvar.
Att öka en given vikt i varv, säg 1000-2000 går lättare än 2000-3000rpm

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 2:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 361
Ort: Skellefteå
Jag tror i och för sig att han menade Mattias Sandgren, men svart är detsammma förutom att det är navdynos:p

God Jul, trimma hårt i stugorna.

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 5:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Menade cerveca:) Skånska varianten :)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 9:21 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det skulle vara intressant att få reda på hur mycket motorns inertia äter upp på olika acc i hk.
Särskilt på en 230 motor eftersom jag håller på så mycket med dem.
Det svepsystemet som du har Tommy verkar ju fungera väldigt bra.
Vad jag förstår så är din bänk utvecklingsbänk för det.
Kommer systemet att säljas till andra sen så man kan montera det på sin egen bänk?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 10:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
erland jag kan kolla lite siffror åt dig där till veckan. väldigt lätt att slå av intera kompensationen på performan trend programet till skillnad från super flow som exempel (rätta mig om jag har fel nån?)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 10:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Tack!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 11:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Ja vi testar detta på min bänk. Var kul att köra med denna motorn. Är lite till vi skall fila på.
Det går ju som ett hobbyprojekt så det ligger inte 8 timmar /dag i utveckling på detta.
Men Erik är en skarp kniv så han har alltid ideér för att lösa problem som uppstår.

Om ni tittar på hur min ventil beter sig så skickar den på dubbelt med vatten när momentet sticker upp sen drar den av vatten för turbinen blir ungefär dubbelt så effektiv på varvtal.

Stuskan har lite större internt spel än vad jag byggde på min bänk så jag kan tänka mig att stuskan behöver mer pisk med vattnet innan den svarar ordentligt.

Jens, Erland vet ni nått vilken diameter ingående axel i stuskan har?

Funderar på att montera en broms till på min bänk men har bara 40mm axel in i bänken.
Kanske drar av den på 2000 nm :)

Vet att superflow 901 har lite problem med att axeln går av

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010