Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
hur gick det i dag vart det nån start?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Frankestein Dyno Destroyer
synd du fick tag på sprut, annars skulle du ha fått testat ett sprut gratis av mig. med inbyggd bredbandlambda lsu 4.9 och bluetooth
baserat på ms2 ala folksquirt
baserat på ms2 ala folksquirt
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Skriver en uppdatering senare. Blev motstånd som vanligt. Men rutinerade killar löser problemen;) syns sen när jag sitter vid datorn.
Fortsätter på inlägget ovan!
Japp idag har monstret vaknat
Inte helt utan motstånd.
Började med att vi inte fick sync signal.. Det var ingen skräll då jag försökte få den att läsa en vr givare.
Mätte upp den med oscilloskop och det vara bara byta till en BMW vr och så var den saken klar.
Sen hade vi inget större motstånd direkt. Tyckte den rök ganska mycket och lambdan svarade dåligt.
Det fick vi snart svar på vad det var. Hx55an var enormt trött. Bra i glapp men tätningen bak i turbon är antagligen totalt slut. Det gick ut mycket olja där..
Bara avbryta.. Kasta in handduken eller skruva på en gt47a?
Byta turbo givetvis.
Turbon vi monterade sen är en 70mm inducer från scania v8 2008 modell.
fick smida dit en customfläns då den som satt på hade offset förskjutna hål på ena sidan.
Men det löste ju svetsen, två hål sitter som vanligt så den hänger bra.
När vi väl fått på detta så hade några timma förflutit och vi testade quicktune, gjorde om axlarna på lite mappar samt justerade lite små detaljer.
Kom iordning ganska smabbt med mappen och rycktes med lite väl av dynojävulen och vi körde fram 430hp på 1,6 bar.
Då med 15 grader tändning, 76grader insugstemp och 10,4 i afr..
Detta på pull 8.
Så vi har jämt startat tuna. Kammen behöver avanceras, tändningen höjas, bränsle tunas, fläkt på intercooler samt en laddtrycksventil monteras.
Men nu funkar det och dynojävulen har bitit tag.
Blir antagligen mer dyno under helgen!
Fullflödes ic rör moddat on the go för gt47a med hela 4" ut ur turbon.... Svettigt....
Motorn i sin helhet just nu. Stort, styggt och stabilt.
Skall tillägga att motorn gick som en dröm nu med turborör.
Helt lugn, lite ruppig givetvis men helt lugn. Släcker inte stift och härjar inte konstigt som den har gjort med sugmotorgrenrör.
Vi har bytt sprut med till Link G4 med sekventiell styrning av tändning och spridare.
Fortsätter på inlägget ovan!
Japp idag har monstret vaknat
Inte helt utan motstånd.
Började med att vi inte fick sync signal.. Det var ingen skräll då jag försökte få den att läsa en vr givare.
Mätte upp den med oscilloskop och det vara bara byta till en BMW vr och så var den saken klar.
Sen hade vi inget större motstånd direkt. Tyckte den rök ganska mycket och lambdan svarade dåligt.
Det fick vi snart svar på vad det var. Hx55an var enormt trött. Bra i glapp men tätningen bak i turbon är antagligen totalt slut. Det gick ut mycket olja där..
Bara avbryta.. Kasta in handduken eller skruva på en gt47a?
Byta turbo givetvis.
Turbon vi monterade sen är en 70mm inducer från scania v8 2008 modell.
fick smida dit en customfläns då den som satt på hade offset förskjutna hål på ena sidan.
Men det löste ju svetsen, två hål sitter som vanligt så den hänger bra.
När vi väl fått på detta så hade några timma förflutit och vi testade quicktune, gjorde om axlarna på lite mappar samt justerade lite små detaljer.
Kom iordning ganska smabbt med mappen och rycktes med lite väl av dynojävulen och vi körde fram 430hp på 1,6 bar.
Då med 15 grader tändning, 76grader insugstemp och 10,4 i afr..
Detta på pull 8.
Så vi har jämt startat tuna. Kammen behöver avanceras, tändningen höjas, bränsle tunas, fläkt på intercooler samt en laddtrycksventil monteras.
Men nu funkar det och dynojävulen har bitit tag.
Blir antagligen mer dyno under helgen!
Fullflödes ic rör moddat on the go för gt47a med hela 4" ut ur turbon.... Svettigt....
Motorn i sin helhet just nu. Stort, styggt och stabilt.
Skall tillägga att motorn gick som en dröm nu med turborör.
Helt lugn, lite ruppig givetvis men helt lugn. Släcker inte stift och härjar inte konstigt som den har gjort med sugmotorgrenrör.
Vi har bytt sprut med till Link G4 med sekventiell styrning av tändning och spridare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Gott att det börjar funka.
Ska bli kul o se vad den lämnar sen
Ska bli kul o se vad den lämnar sen
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Sånt här är kul
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Hur mycket effekt räknar du att "Optiflow"-kröken ska ge?
Blir nervös väntan i veckan på resultat.
Blir nervös väntan i veckan på resultat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
blir kul att följa! kul med bilder på värstingen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Idag har vi kört lite till (jag och Patrik på BPH performance).
Vad är en bromsning utan strul?
Fick kanske max 2 timmars effektiv körning idag.
Proppar gick så det svämmade över med dynovatten, städa där och sanera skapligt.
Motorn var nära döden en gång då den dödade kamdrevet nere på veven.
Men det vara bara byta, timea upp kammen igen och dundra på.
Så vi justerade fram kammen lite då kurvan var lite trött, hög egt och svarade på tändning dåligt.
Trixade lite med detta och mappade afr värden så till slut gav den 555hp på 1,7bar.
Det finns fortfarande tuning på kammen kvar att göra här.
Portade ur Biltema wastegaten och monterade på mac ventil (tack Mathias).
Började köra lite dutycycle på wg och då började den uppföra sig bättre.
Precis börjat tuna in wg på slutet innan dagens tid tog slut och vardagen återgick.
Är lite häng i laddtryckskurvan och det syns enormt i effekten och vridet.
Men vi är en bit på väg och det tar sig.
Varvar ur till 7700 rpm utan att protestera, vill mycket mer tyvärr, stackars std kolvar
Snabbportad wg
resultat:
Vad är en bromsning utan strul?
Fick kanske max 2 timmars effektiv körning idag.
Proppar gick så det svämmade över med dynovatten, städa där och sanera skapligt.
Motorn var nära döden en gång då den dödade kamdrevet nere på veven.
Men det vara bara byta, timea upp kammen igen och dundra på.
Så vi justerade fram kammen lite då kurvan var lite trött, hög egt och svarade på tändning dåligt.
Trixade lite med detta och mappade afr värden så till slut gav den 555hp på 1,7bar.
Det finns fortfarande tuning på kammen kvar att göra här.
Portade ur Biltema wastegaten och monterade på mac ventil (tack Mathias).
Började köra lite dutycycle på wg och då började den uppföra sig bättre.
Precis börjat tuna in wg på slutet innan dagens tid tog slut och vardagen återgick.
Är lite häng i laddtryckskurvan och det syns enormt i effekten och vridet.
Men vi är en bit på väg och det tar sig.
Varvar ur till 7700 rpm utan att protestera, vill mycket mer tyvärr, stackars std kolvar
Snabbportad wg
resultat:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Är det kolvringarna som är för tjocka som gör att du inte vill varva mer?
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
hur ser laddtrycks kurvan ut nu? ökar du på varv eller?
orginal kolvarna håller längre än vad du tror! vad hade vid på sävar test motorn på max laddtryck?
vad ger den för toppeffekt sugmotor om man räknar bort laddtrycket?
mvh jens
orginal kolvarna håller längre än vad du tror! vad hade vid på sävar test motorn på max laddtryck?
vad ger den för toppeffekt sugmotor om man räknar bort laddtrycket?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Mathias: 8000rpm är inga problem, vi plågar inte i onödan bara..
Kurvan är nu likadan som vridmoment. stiger upp pga av att vi har wg duty på ca 65 där. Sen sjunker det till 20% ganska snabbt. På slutet har vi lite boost creep.
Skulle ha tunat wg kurvan på slutet nu men vi hann inte köra det.
Blir nästa sessionsdag.
Skall mäta upp kammen nu och se vart vi står med. Får för mig att den blev lite väl avancerad efter kamdrevsbytet (vi hade antagligen justerat kam med kasst kamdrev).
Som det är nu så är det ca 201hp sug och jag bromsade den med trillskandes sugmotorgrenrör till 200hp.
Dock tror jag nog det ligger gömt 210-220hp i det perfekta sugmotorutförandet.
Vill se om jag kan tuna fram lite mer effekt ändå på samma ladd (1,7bar)
Att varva lite till skulle nog ge ca 30 hp samt att man kan leena den lite nu till 12,2 afr från 11,8-11,9 som den ligger nu.
Det skulle kunna ge 10-20hp med lite tur. Kan finnas lite på tändningen att göra fortfarande med i toppen.
Ligger runt 26grader där och ca 19 grader på 5500.
Den tog inte tändningen i botten så då låter jag den vara ostressad där.
Hade vart grymt att få 600hp på samma ladd. Men man får vara glad för det som erbjuds:)
Är enormt imponerad över att vi får igång turbon överhuvudtaget. Det är en enormt stor pjäs. Den gäspar sig igenom 1,7bar.
Motorn låter helt oansträngd med.
Men få ordning på laddkurvan så effektkurvan blir snyggare och lära sig hur dutyn skall se ut så är vi med i matchen sen:)
Från start tills nu har vi bara kört 40 liter e85 så vi har inte hunnit gjort mycket forskning.
Men satan vad skojj det är.
Leka utan krav är ju inte fel
Kurvan är nu likadan som vridmoment. stiger upp pga av att vi har wg duty på ca 65 där. Sen sjunker det till 20% ganska snabbt. På slutet har vi lite boost creep.
Skulle ha tunat wg kurvan på slutet nu men vi hann inte köra det.
Blir nästa sessionsdag.
Skall mäta upp kammen nu och se vart vi står med. Får för mig att den blev lite väl avancerad efter kamdrevsbytet (vi hade antagligen justerat kam med kasst kamdrev).
Som det är nu så är det ca 201hp sug och jag bromsade den med trillskandes sugmotorgrenrör till 200hp.
Dock tror jag nog det ligger gömt 210-220hp i det perfekta sugmotorutförandet.
Vill se om jag kan tuna fram lite mer effekt ändå på samma ladd (1,7bar)
Att varva lite till skulle nog ge ca 30 hp samt att man kan leena den lite nu till 12,2 afr från 11,8-11,9 som den ligger nu.
Det skulle kunna ge 10-20hp med lite tur. Kan finnas lite på tändningen att göra fortfarande med i toppen.
Ligger runt 26grader där och ca 19 grader på 5500.
Den tog inte tändningen i botten så då låter jag den vara ostressad där.
Hade vart grymt att få 600hp på samma ladd. Men man får vara glad för det som erbjuds:)
Är enormt imponerad över att vi får igång turbon överhuvudtaget. Det är en enormt stor pjäs. Den gäspar sig igenom 1,7bar.
Motorn låter helt oansträngd med.
Men få ordning på laddkurvan så effektkurvan blir snyggare och lära sig hur dutyn skall se ut så är vi med i matchen sen:)
Från start tills nu har vi bara kört 40 liter e85 så vi har inte hunnit gjort mycket forskning.
Men satan vad skojj det är.
Leka utan krav är ju inte fel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
det är bra du ligger ca 12-15 sug hk före vad vi hade om jag mins rätt? men vi körde ju standard ventiler och säten i vår topp och omslipad A kam. nästa motor blir värre mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
- Ort: Charlottenberg
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Det är ju alltid kul med sådana relativt kravlösa lekprojekt:) Den har bjudit på lite motstånd för oss som de flesta grejer gör i början.
Det är iaf kul att få vara med och leka lite, och bolla ideer. Normalt sitter man i dynon hemma ensam och har inga andra än sina inre demoner att fajtas med om det bjuder på problem
Ska bli intressant att se om den ger 800 på 3bar eller om det stoppar på något
Det är iaf kul att få vara med och leka lite, och bolla ideer. Normalt sitter man i dynon hemma ensam och har inga andra än sina inre demoner att fajtas med om det bjuder på problem
Ska bli intressant att se om den ger 800 på 3bar eller om det stoppar på något
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Slänger in lite mer bilder på motorn!
Två dagars dividerande leder till detta i kommandocentralen
Sen lite mer exotiska bilder på maskinen
Mapparna i dagsläget
Två dagars dividerande leder till detta i kommandocentralen
Sen lite mer exotiska bilder på maskinen
Mapparna i dagsläget
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Varsifrån kommer IC'n, och mäter du tryckfallet över den?