Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar
Postat: tis sep 13, 2016 10:29 pm
Jag har byggt och filat på en maskin ett år tänker jag. Ett monster i dom flesta bemärkelserna.
Den ser ut som skit, byggd av "skit" och skall få leva som om den vore värd .... Skit.
Tanken var att plocka ihop en maskin som är lite av det vassare slaget för att låta bromsbänken få det lite svettigt att reglera.
Så då tar man i från tårna.
Jag kör receptet rakt ur huvudet nu så det kan smyga sig in lite fel. Är så mycket motorer i skallen så siffrorna flyter ihop.
Motor: Klassisk b230 91- med 531 8v topp. Custom grenrör och insug.
Jag vet att en del av sakerna i detta recept inte harmonerar, vissa saker är gjort med vilja och andra saker skall få bevisa vart gränsen går.
Botten på maskin är följande:
Std vev med 60-2 svänghjul
Std svängdämpare
Lg speed h-profilare som han sålde för ett schysst pris
Kolvarna är Std som har blivit aningens modifierade (viktade, polerad kolvtopp, svarvade reciver grooves samt större ringspel)
Oringat med std packing
Underdelen är den billigaste tänkbara till hela konceptet, det är även den som sätter effektnivån tragiskt nog
Toppen :
531 med 48-38mm ventiler med 7mm skaft
Kommer inte ihåg i detalj flödet, men runt 240cfm in och 175cfm ut har jag för mig.
Stora kanaler, ca 42mm minsta area på insug
Agap 14,5mm kamaxel till std tryckare.
Enkelfjädrar (dessa kan vara för klena) då kammekanismen är så oerhört mycket lättare med 7mm jämfört med 8mm stam.
Alu retainers och 2541 underläggsbrickor.
Justerbart kamdrev av okänd tillverkare.
Insug är byggt av delar jag hade liggande samt saker som jag fått sponsrat till bygget av Torgeir på Scimec Motor
Ante har svetsat det och kanonjobb som alltid.
Grenröret fuskade jag med och köpte ett beg med t6 fläns, inget fancy alls. Jag kastade ihop det med wastegate och 8v fläns på kanske 1,5 timme eftersom det var gjort för 16v och hade inte wg!
Biltema wg 50mm hks kopia
Spridare är bosch 2200cc med std 16v fuelrail (denna kommer jag få byta senare då jag vet att std btr kan bli lite väl klen att trycka genom)
Har bränslesystem i bänken som räcker till över 1000hp e85 så det kommer motorn få gå på.
Motorn är gjord för e85 kompet har jag för mig är 8,5:1
Sprut för tillfället är ett custom ms jag köpte (folksquirt) och körde den på som sugmotor.
Detta kommer jag starta upp den på igen med turbo..
Jag tänkte testa Emu Ecu, men det dök aldrig upp nått sprut så jag har fått tänka om lite.
Jag har ett Link thunder liggande till mitt andra projekt jag kan hänga på den och det vore en "walk in the park".
Men tänkte passa på att fördjupa mig i ett nytt märke när jag ändå har en egen motor i bänken.
Jag är fortfarande inte klar med vilket sprut motorn kommer gå med till slut,har många bud.
Har ett trasigt vems liggande som jag funderar på att skrämma liv i för att sköta motorn. Men motorn verkar vara steget före sprutet just nu, så kanske vill ha något att hänga på lite snabbare än vad det tar att få igång på ett dött vems.
Motorn är iaf bromsad med förgasare till 175hp och 200hp jämt med ms sprutet och turboinsug. Då med extraktor.
Med turboinsug så konstrade den sig rejält och släckte stift och härjade.
Där är jag ganska säker på att det var insuget och grenröret som inte trivdes ihop.
Planen med maskinen är att ladda på den med en hx55a, bänka och testa samt lära sig saker. För att till sist köra rena powerruns. Se om std kolvarna pallar 800hp.
På vägen dit skall jag försöka testa mycket kul saker och ni får gärna komma med tips och ideér på tester.
Skall uppdatera och filma så flitigt mitt "en mans team" kan.
Finns en del som rynkar på näsan till skrotet ovanför, men håll i hatten
Har kallat motorn för "Frankenstein" eftersom den är byggd på omålade delar och av en sinnessjuk professor hehe.
saxatfrån Frankensteins wiki
"Efter en tid finner han att han är benägen att skänka liv åt döda ting och bestämmer sig för att skapa en egen varelse från död materia."
Den är inte målad eller uppiffad, det vore waste of time när det smäller:)
lägger in en dags fräsch bild och en film från hur den gick som sugmaskin
https://www.facebook.com/tommy.luhr/vid ... 519208591/
Uppdatering kommer
Den ser ut som skit, byggd av "skit" och skall få leva som om den vore värd .... Skit.
Tanken var att plocka ihop en maskin som är lite av det vassare slaget för att låta bromsbänken få det lite svettigt att reglera.
Så då tar man i från tårna.
Jag kör receptet rakt ur huvudet nu så det kan smyga sig in lite fel. Är så mycket motorer i skallen så siffrorna flyter ihop.
Motor: Klassisk b230 91- med 531 8v topp. Custom grenrör och insug.
Jag vet att en del av sakerna i detta recept inte harmonerar, vissa saker är gjort med vilja och andra saker skall få bevisa vart gränsen går.
Botten på maskin är följande:
Std vev med 60-2 svänghjul
Std svängdämpare
Lg speed h-profilare som han sålde för ett schysst pris
Kolvarna är Std som har blivit aningens modifierade (viktade, polerad kolvtopp, svarvade reciver grooves samt större ringspel)
Oringat med std packing
Underdelen är den billigaste tänkbara till hela konceptet, det är även den som sätter effektnivån tragiskt nog
Toppen :
531 med 48-38mm ventiler med 7mm skaft
Kommer inte ihåg i detalj flödet, men runt 240cfm in och 175cfm ut har jag för mig.
Stora kanaler, ca 42mm minsta area på insug
Agap 14,5mm kamaxel till std tryckare.
Enkelfjädrar (dessa kan vara för klena) då kammekanismen är så oerhört mycket lättare med 7mm jämfört med 8mm stam.
Alu retainers och 2541 underläggsbrickor.
Justerbart kamdrev av okänd tillverkare.
Insug är byggt av delar jag hade liggande samt saker som jag fått sponsrat till bygget av Torgeir på Scimec Motor
Ante har svetsat det och kanonjobb som alltid.
Grenröret fuskade jag med och köpte ett beg med t6 fläns, inget fancy alls. Jag kastade ihop det med wastegate och 8v fläns på kanske 1,5 timme eftersom det var gjort för 16v och hade inte wg!
Biltema wg 50mm hks kopia
Spridare är bosch 2200cc med std 16v fuelrail (denna kommer jag få byta senare då jag vet att std btr kan bli lite väl klen att trycka genom)
Har bränslesystem i bänken som räcker till över 1000hp e85 så det kommer motorn få gå på.
Motorn är gjord för e85 kompet har jag för mig är 8,5:1
Sprut för tillfället är ett custom ms jag köpte (folksquirt) och körde den på som sugmotor.
Detta kommer jag starta upp den på igen med turbo..
Jag tänkte testa Emu Ecu, men det dök aldrig upp nått sprut så jag har fått tänka om lite.
Jag har ett Link thunder liggande till mitt andra projekt jag kan hänga på den och det vore en "walk in the park".
Men tänkte passa på att fördjupa mig i ett nytt märke när jag ändå har en egen motor i bänken.
Jag är fortfarande inte klar med vilket sprut motorn kommer gå med till slut,har många bud.
Har ett trasigt vems liggande som jag funderar på att skrämma liv i för att sköta motorn. Men motorn verkar vara steget före sprutet just nu, så kanske vill ha något att hänga på lite snabbare än vad det tar att få igång på ett dött vems.
Motorn är iaf bromsad med förgasare till 175hp och 200hp jämt med ms sprutet och turboinsug. Då med extraktor.
Med turboinsug så konstrade den sig rejält och släckte stift och härjade.
Där är jag ganska säker på att det var insuget och grenröret som inte trivdes ihop.
Planen med maskinen är att ladda på den med en hx55a, bänka och testa samt lära sig saker. För att till sist köra rena powerruns. Se om std kolvarna pallar 800hp.
På vägen dit skall jag försöka testa mycket kul saker och ni får gärna komma med tips och ideér på tester.
Skall uppdatera och filma så flitigt mitt "en mans team" kan.
Finns en del som rynkar på näsan till skrotet ovanför, men håll i hatten
Har kallat motorn för "Frankenstein" eftersom den är byggd på omålade delar och av en sinnessjuk professor hehe.
saxatfrån Frankensteins wiki
"Efter en tid finner han att han är benägen att skänka liv åt döda ting och bestämmer sig för att skapa en egen varelse från död materia."
Den är inte målad eller uppiffad, det vore waste of time när det smäller:)
lägger in en dags fräsch bild och en film från hur den gick som sugmaskin
https://www.facebook.com/tommy.luhr/vid ... 519208591/
Uppdatering kommer