Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
1 hk = 0,73549875 kW
1 hp = 0,745699872 kW
1 hp = 0,745699872 kW
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Om du fortfarande ligger så fett som tidigare i tråden kan du ju få några hälsosamma pållar med att snåla av den lite mot 0.79-0.8
En intressant grej dock, ditt dynosaursystem, kan det addera kompensation för motorns egna inertia?
Jag tycker pullen går så otroligt fort så det lär 'försvinna' nån pålle där.
En intressant grej dock, ditt dynosaursystem, kan det addera kompensation för motorns egna inertia?
Jag tycker pullen går så otroligt fort så det lär 'försvinna' nån pålle där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Grattis Tommy nu börjar det va effekt!
jag har legat i 4 dagar i förkylings feber men är ute och svettas och fryser och hostar i verkstan nu ! håller på att uppdatera lite grejor. går inte va hemma och va sjuk då man är nr 2 haha!
jag har legat i 4 dagar i förkylings feber men är ute och svettas och fryser och hostar i verkstan nu ! håller på att uppdatera lite grejor. går inte va hemma och va sjuk då man är nr 2 haha!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
jag kör den 11,9 i afr så det motsvarar runt 0,8 lambda va? Har inte lärt mig lambda trots att jag borde.
Dynosaur kompenserar för inertia ja. Denna är justerad för volvo motor.
Steady state och svep stämmer!
Dynosaur kompenserar för inertia ja. Denna är justerad för volvo motor.
Steady state och svep stämmer!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Gött =)
11.9/14.7=0.809
11.9/14.7=0.809
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Joo... men:dahla skrev:... amerikanarna ska väl alltid vara lite värre?
Gallon
Och det spelar ingen roll vem av er som blir "värre" än den andre... bara nån är/blir värst (på lägst/lägre laddtryck?)...
Verkligen skitkul på riktigt!!!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Om du bygger om utloppet på turbon till en snyggare lösning kanske du hittar nån hk till?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk
Jag bara undrar hur du kopplar för att kunne hålla tilbaka? 2 solenoider då?Tommy Luhr skrev:
Har kört std 0,8 fjäder i den nu, den har med all sanorlikhet tjuvat en del. Kvittar ju att prova lägga tryck på toppen av ventilen om fjädern smyg öppnar innan man kan hålla tillbaka. Då går det bara på rent fjädertryck.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Nu har jag vart och handlat julmat med frugan, rastat hundar och sett veckansbrott.
Hunnit fundera en del över dagens körning som skedde i all hast med "en minut över"
Jag har fått för mig att turbon var i botten efter att jag inte fick upp mer ladd på höga varv.
Där kan jag ha fel och det kanske lämnas utrymme för att ta reda på detta:)
Är antagligen bara i med ännu mer fjäder.
Men till dagen recap på vad som hänt samt lite data över körda pull.
Skall inte himla med att målet var 800hp, det har det varit hela tiden.
Men fick inte upp laddet och jag såg nu i efterhand att det jag trott varit misständning nu istället är oilpressure cut.
Den har enligt sprutet haft för lågt oljetryck (2,5bar) på 8000rpm.
Utan den funktionen hade jag kanske inte haft en hel maskin nu.
Antagligen så har dom sabla oringarna krypit ut på oljeröret från oljepumpen. Isåfall första gången det händer mig, dock ej direkt ensam om detta fenomen.
Men utöver det så är motorn kanonfrisk och repeterar ordentligt bra. Låter frisk och kry och blir aldrig ansträngd i bänken vilket tyder på att det finns massor mer att hämta.
Bromsbänken har dåliga lager i vattenturbinen nu och dom går på övertid. Så nu bryter jag här för service av både motor och maskinpark.
En rejäl städning behövs med då det ser ut som motorn egentligen har exploderat. Men den har gått 200 turbomatade dynoruns, det sätter sina spår i mängd verktyg samt diverse vätskor som dras fram och spills med..
En personlig reflektion innan vi drar massa siffror.
Byggde motorn för att testa bänken ordentligt. Meningen var att få en riktigt vass maskin som skjuter på utan bara den så bänken blir överraskad. Det var inga problem att få till. Det dök upp lite saker i bänken med bromsens linjärisering som vi skall modda dit i programmet. Annars var det egentligen aldrig problem med bromsbänken.
Testat att mappa på två olika vis, tps och map baserat vilket var intressant.
Krånglat med trigger, spolar, ventiler, portat om, kört sönder främre drev till remmen.
Egentligen bara skitfel allting men ändock saker som dykt upp som man fick för sig att man hade koll på.
8000rpm och skenande maskin sätter vissa saker på prov mer än andra.
Har lärt mig massor på denna och antagligen mycket mer än jag själv vet att jag lärt mig då jag inte varit feg på att testa saker.
Som vanligt så sköter sig Link bra, är ett mycket bra sprut.
Tror jag kört upp 300liter e85, på powerrunsen på slutet med nästan 800 hp så går 20 liter soppa enormt fort.
Sen skall jag tillägga att Ls spolarna inte alls var i botten även om jag får känslan av att jag egentligen vill ha stöddigare tändning
Till lite fakta från senaste 790hp körningen
790 hp korrigerat och 778hp okorrigerat så ingen enorm skillnad trots mycket värme i rummet och ic.
vrid är 745 nm
Laddtryck exakt 2,69bar
Mottryck mellan 0,8-1bar mätt i ett primärrör
Dutycycle 93% med fallande bränsletryck (två 044)
Iat 63 grader
Ect 90 grader
Temp i dynorum nästan 45grader
Lambda vidd full effekt 11,9 afr (bensin afr)
Högsta mätta egt på treans cylinder var 900 grader.
Lite data av själva bromsbänken för den insatte:
Vattentemp ur turbinen på ett 800hp pull blir 50 grader på slutet med en ingångstemp på 40 grader.
Använd prestanda hos bänken på 800 hp är ca 50% Kör vattenpumpen på 40Hz samt som ventilen behöver öppna 60% för att hålla maskinen lugn, gjenskjuter dock ända upp till 80% på lägre varv för att hålla i en stegring på 600hp på 1000rpm.
Kan köra vattenpumpen på 60hz med frekvensaren samt att jag kan strypa utflödet på vatten ur turbinen då denna temperaturen inte verkar direkt drastisk. Ser ingen ånga eller liknande ur utloppet som man kan se på en del andra bänkar.
Vattentrycket i bänken faller från 1,5 bar till 1 bar ju mer vatten som går åt så egentligen kunde jag kört vattenpumpen aningens mer på denna motorn för att underlätta lite för bänkens pid regulator.
Men det skiter regleringen i, den ordnar sådant utan att tveka.
2 kubik vatten är nu 33 grader varmt så här på kvällen många timmar efter körning. I en lokal med 18grader.
Slänger in några dagsfärska och aktuella bilder
Bänkens target samt hur den följer, Är lite svårt att hålla target när det kommer mycket fort, men normalt stt ser man inte att dessa linjer skiljer på sig på en lugnare maskin
Hunnit fundera en del över dagens körning som skedde i all hast med "en minut över"
Jag har fått för mig att turbon var i botten efter att jag inte fick upp mer ladd på höga varv.
Där kan jag ha fel och det kanske lämnas utrymme för att ta reda på detta:)
Är antagligen bara i med ännu mer fjäder.
Men till dagen recap på vad som hänt samt lite data över körda pull.
Skall inte himla med att målet var 800hp, det har det varit hela tiden.
Men fick inte upp laddet och jag såg nu i efterhand att det jag trott varit misständning nu istället är oilpressure cut.
Den har enligt sprutet haft för lågt oljetryck (2,5bar) på 8000rpm.
Utan den funktionen hade jag kanske inte haft en hel maskin nu.
Antagligen så har dom sabla oringarna krypit ut på oljeröret från oljepumpen. Isåfall första gången det händer mig, dock ej direkt ensam om detta fenomen.
Men utöver det så är motorn kanonfrisk och repeterar ordentligt bra. Låter frisk och kry och blir aldrig ansträngd i bänken vilket tyder på att det finns massor mer att hämta.
Bromsbänken har dåliga lager i vattenturbinen nu och dom går på övertid. Så nu bryter jag här för service av både motor och maskinpark.
En rejäl städning behövs med då det ser ut som motorn egentligen har exploderat. Men den har gått 200 turbomatade dynoruns, det sätter sina spår i mängd verktyg samt diverse vätskor som dras fram och spills med..
En personlig reflektion innan vi drar massa siffror.
Byggde motorn för att testa bänken ordentligt. Meningen var att få en riktigt vass maskin som skjuter på utan bara den så bänken blir överraskad. Det var inga problem att få till. Det dök upp lite saker i bänken med bromsens linjärisering som vi skall modda dit i programmet. Annars var det egentligen aldrig problem med bromsbänken.
Testat att mappa på två olika vis, tps och map baserat vilket var intressant.
Krånglat med trigger, spolar, ventiler, portat om, kört sönder främre drev till remmen.
Egentligen bara skitfel allting men ändock saker som dykt upp som man fick för sig att man hade koll på.
8000rpm och skenande maskin sätter vissa saker på prov mer än andra.
Har lärt mig massor på denna och antagligen mycket mer än jag själv vet att jag lärt mig då jag inte varit feg på att testa saker.
Som vanligt så sköter sig Link bra, är ett mycket bra sprut.
Tror jag kört upp 300liter e85, på powerrunsen på slutet med nästan 800 hp så går 20 liter soppa enormt fort.
Sen skall jag tillägga att Ls spolarna inte alls var i botten även om jag får känslan av att jag egentligen vill ha stöddigare tändning
Till lite fakta från senaste 790hp körningen
790 hp korrigerat och 778hp okorrigerat så ingen enorm skillnad trots mycket värme i rummet och ic.
vrid är 745 nm
Laddtryck exakt 2,69bar
Mottryck mellan 0,8-1bar mätt i ett primärrör
Dutycycle 93% med fallande bränsletryck (två 044)
Iat 63 grader
Ect 90 grader
Temp i dynorum nästan 45grader
Lambda vidd full effekt 11,9 afr (bensin afr)
Högsta mätta egt på treans cylinder var 900 grader.
Lite data av själva bromsbänken för den insatte:
Vattentemp ur turbinen på ett 800hp pull blir 50 grader på slutet med en ingångstemp på 40 grader.
Använd prestanda hos bänken på 800 hp är ca 50% Kör vattenpumpen på 40Hz samt som ventilen behöver öppna 60% för att hålla maskinen lugn, gjenskjuter dock ända upp till 80% på lägre varv för att hålla i en stegring på 600hp på 1000rpm.
Kan köra vattenpumpen på 60hz med frekvensaren samt att jag kan strypa utflödet på vatten ur turbinen då denna temperaturen inte verkar direkt drastisk. Ser ingen ånga eller liknande ur utloppet som man kan se på en del andra bänkar.
Vattentrycket i bänken faller från 1,5 bar till 1 bar ju mer vatten som går åt så egentligen kunde jag kört vattenpumpen aningens mer på denna motorn för att underlätta lite för bänkens pid regulator.
Men det skiter regleringen i, den ordnar sådant utan att tveka.
2 kubik vatten är nu 33 grader varmt så här på kvällen många timmar efter körning. I en lokal med 18grader.
Slänger in några dagsfärska och aktuella bilder
Bänkens target samt hur den följer, Är lite svårt att hålla target när det kommer mycket fort, men normalt stt ser man inte att dessa linjer skiljer på sig på en lugnare maskin
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Grymt fränt att få följa detta!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Bara att kopiera den motorn och alla inställningar.... den håller nog nästan en hel kvart i en isbil
Patrik Dahlström
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Hur räknar du ut inertiakompenseringen? Hur ser formeln ut?
Hur många hästar tar inertian vid 600 varv per sekund och vid 1000 varv per sekund?
Gratulerar till resultatet.
Erland
Hur många hästar tar inertian vid 600 varv per sekund och vid 1000 varv per sekund?
Gratulerar till resultatet.
Erland
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
Så omräknat till hk är det "bara" 780hk dåThe skrev:1 hk = 0,73549875 kW
1 hp = 0,745699872 kW
Patrik Dahlström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK
bra jobbat tommy kul att läsa.
tror vi tar frågor om hur bromsbänkar fungerar och extrema teoretiska utsvägningar i andra trådar.
ska jobba i kapp här lite i dag nu då jag är på fötterna igen sen köra siste testerna tommy.
har monterat de större spridarna men jag varvade sönder biltema 100amp generatorn efter några mappnings pull på lägre ladd. trådarna till statorn lostnade denna motor gillar inte biltema grejor (olje filtren sist)
ska dit med en gammal rostig 740 generat or senare i dag
mvh jens
tror vi tar frågor om hur bromsbänkar fungerar och extrema teoretiska utsvägningar i andra trådar.
ska jobba i kapp här lite i dag nu då jag är på fötterna igen sen köra siste testerna tommy.
har monterat de större spridarna men jag varvade sönder biltema 100amp generatorn efter några mappnings pull på lägre ladd. trådarna till statorn lostnade denna motor gillar inte biltema grejor (olje filtren sist)
ska dit med en gammal rostig 740 generat or senare i dag
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/