Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är en billig kl kylare. Är det krångel med denna designen?

Har okej insugstemp nu med fläkt på ic verkar det som.
Men jag mäter inte tryck differans nej.
Men jag skulle nog kanske kunna få till nått utan att behöva grotta för mycket.

Har en tryckgivare ledig kvar.. kanske två..
Skall börja mäta avgasmottryck med tänkte jag!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

montera motrycks loggning det är en viktig parameter att ha koll på spaciellt då det börjar laddas på lite mer.

montera dragavlastning på laddrören också annars kommer kylaren in i dyno kontroll rummet efter 2.5bar! :)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag snackar före turbinen. om du kollar på bilden så ser du att det inte är nå problem efter 8)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Man vill ju mäta tryckdifferansen över motorn. Så då skulle jag nog tycka att innan turbon vore lämpligt.
Förstår om man vill mäta sig fram till vart det bygger tryck och med 70cm 4" rör är nog inte det det trångaste stället i denna setupen.

Jag kommer mäta i kollektorn senare.

Jo Jens jag är med på att ic:n kan bli väl kramsjuk och komma och hälsa på :)
Kan hända att jag stagar med lite najjtråd:)
Njjtråd och buntband är det gott om i dynorummet:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Det blir ju ett medelvärde av vad sensorn hinner med att mäta när man mäter i grenröret! Tycker dock det har fungerat alldeles utmärkt att se vart på skalan man är.
Det brukar ju vara som så att om backpressure är högt så är den mer spikänslig och tar laddtrycksökning sämre.
Det blir ju samma med insug om man hård-drar det, du hinner ju inte mäta alla svängningar och pulser i insug med en vanlig sensor.

Men jag har ju motorn uppe för att lära och leka.
Om jag mäter i downpipen vad tycker du att man skall se för siffror där?

Jag tror tyvärr inte det bygger mycket tryck där i denna setupen!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

big al mäter du laddtrycket i luftfiltret också? :lol:

vi tänker helt klart lite olika jag kommer inte gå in i en diskussion om det här mer än att hålla koll på avgastrycket (medel avgastrycket om man är noga) är en viktig parameter som vi testat fram på många motorer och har alldrig sett att högre är bättre här iallafall.

det som händer vid ventilen vid olika faser på de 4 takterna räknar men fram och man ser resultatet i broms bänken. ser man på siffrorna så värkar tommy räknat eller kommit fram till bättre tuning än den 4v motorn då den ger lägre effekt på en högre laddtryck.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev: Men jag har ju motorn uppe för att lära och leka.
Om jag mäter i downpipen vad tycker du att man skall se för siffror där?
Gärna under atmosfärtryck...
Men nöjd dig med noll du ;)
Nåt hekto i peak är väl va det brukar vara med komplett friflödande avgassystem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:

Ett bra exempel är detta ...
En engelsk firma som bänkade en cosworth med olika avgashus.
Cosworth Garrett GT3076 A-B-A test
0.82 a/r turbine housing 0.63 a/r turbine housing
RPM Bst BP Torque BHP RPM Bst BP Torque BHP
3000 08 04 199.7 116.9 3000 13 10 238.8 138.1
3500 28 15 360.5 242.7 3500 32 24 389.4 259.2
4000 32 20 386.3 293.1 4000 32 27 388.3 297.5
4500 32 21 404.9 348.7 4500 32 31 404.1 345.0
5000 32 24 394.9 374.7 5000 32 34 397.0 379.7
5500 32 26 394.4 414.7 5500 32 37 393.0 413.2
6000 32 28 395.1 450.7 6000 32 39 398.7 457.9
6500 32 32 389.6 483.7 6500 32 44 382.7 474.4
7000 32 35 376.3 501.5 7000 32 56 370.8 495.6
7500 32 40 341.3 485.4 7500 32 65 340.3 485.3

Notera hur det högre avgasmottrycket flera gånger gav högre effekt.
Ett perfekt exempel på att när det fläskade på så ville maskin ha större avgashus, får jag det till iaf.
3 av 7 mätpunkter lyckades ha nån hk mer effekt, vill tro det är mätfel eller pulsfenomen som ändras.
4 av 7 mätpunkter hade högre effekt med större avgashus.
Mätpunkter från 4500rpm och uppåt är de jag tänker på, de under 4500 är ju som sig bör, mindre avgasmassa som måste ut genom turbinen, motorn klarar sig bra då eftersom den helt enkelt inte producerar så mycket effekt(avgasmassa).
Ett intetsägande test i stort sett.. tyvärr.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Patrik Holmqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
Ort: Charlottenberg

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Patrik Holmqvist »

Big Al skrev:Varför mäta där?

Hur vet du när turbon är tom och det är dags att lägga av med laddtryck om du inte mäter baktryck i kollektor/grenrör?
I min värld är mottrycket kopplat direkt till hur systemet flowar, och är en av huvudinputs vid bänkning :thumbright:
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av JoBy »

Hittar inte vad det är för kamtider? Hemligt?

Du skrev om högt EGT innan du justerade kammen?

Vad är högt och var är EGT nu?
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

kammen är inte hemlig!
Det sitter en Agap 14,5mm lyft på 272 vid 1,27 har jag för mig och 108 i duration.
Hög egt innan var 650 grader på tomgång. vid pull ca 850grader. mätt direkt ur kanalen på trean.
Nu går den strax över 500grader på tomgång. Om nu tomgång är 2000rpm med lite belastning ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar