Sida 1 av 14

Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: tis sep 13, 2016 10:29 pm
av Tommy Luhr
Jag har byggt och filat på en maskin ett år tänker jag. Ett monster i dom flesta bemärkelserna.

Den ser ut som skit, byggd av "skit" och skall få leva som om den vore värd .... Skit.

Tanken var att plocka ihop en maskin som är lite av det vassare slaget för att låta bromsbänken få det lite svettigt att reglera.

Så då tar man i från tårna.

Jag kör receptet rakt ur huvudet nu så det kan smyga sig in lite fel. Är så mycket motorer i skallen så siffrorna flyter ihop.

Motor: Klassisk b230 91- med 531 8v topp. Custom grenrör och insug.

Jag vet att en del av sakerna i detta recept inte harmonerar, vissa saker är gjort med vilja och andra saker skall få bevisa vart gränsen går.

Botten på maskin är följande:
Std vev med 60-2 svänghjul
Std svängdämpare
Lg speed h-profilare som han sålde för ett schysst pris
Kolvarna är Std som har blivit aningens modifierade (viktade, polerad kolvtopp, svarvade reciver grooves samt större ringspel)
Oringat med std packing

Underdelen är den billigaste tänkbara till hela konceptet, det är även den som sätter effektnivån tragiskt nog

Toppen :
531 med 48-38mm ventiler med 7mm skaft
Kommer inte ihåg i detalj flödet, men runt 240cfm in och 175cfm ut har jag för mig.
Stora kanaler, ca 42mm minsta area på insug
Agap 14,5mm kamaxel till std tryckare.
Enkelfjädrar (dessa kan vara för klena) då kammekanismen är så oerhört mycket lättare med 7mm jämfört med 8mm stam.
Alu retainers och 2541 underläggsbrickor.
Justerbart kamdrev av okänd tillverkare.

Insug är byggt av delar jag hade liggande samt saker som jag fått sponsrat till bygget av Torgeir på Scimec Motor
Ante har svetsat det och kanonjobb som alltid.

Grenröret fuskade jag med och köpte ett beg med t6 fläns, inget fancy alls. Jag kastade ihop det med wastegate och 8v fläns på kanske 1,5 timme eftersom det var gjort för 16v och hade inte wg!
Biltema wg 50mm hks kopia

Spridare är bosch 2200cc med std 16v fuelrail (denna kommer jag få byta senare då jag vet att std btr kan bli lite väl klen att trycka genom)
Har bränslesystem i bänken som räcker till över 1000hp e85 så det kommer motorn få gå på.
Motorn är gjord för e85 kompet har jag för mig är 8,5:1

Sprut för tillfället är ett custom ms jag köpte (folksquirt) och körde den på som sugmotor.
Detta kommer jag starta upp den på igen med turbo..
Jag tänkte testa Emu Ecu, men det dök aldrig upp nått sprut så jag har fått tänka om lite.

Jag har ett Link thunder liggande till mitt andra projekt jag kan hänga på den och det vore en "walk in the park".
Men tänkte passa på att fördjupa mig i ett nytt märke när jag ändå har en egen motor i bänken.
Jag är fortfarande inte klar med vilket sprut motorn kommer gå med till slut,har många bud.
Har ett trasigt vems liggande som jag funderar på att skrämma liv i för att sköta motorn. Men motorn verkar vara steget före sprutet just nu, så kanske vill ha något att hänga på lite snabbare än vad det tar att få igång på ett dött vems.

Motorn är iaf bromsad med förgasare till 175hp och 200hp jämt med ms sprutet och turboinsug. Då med extraktor.
Med turboinsug så konstrade den sig rejält och släckte stift och härjade.
Där är jag ganska säker på att det var insuget och grenröret som inte trivdes ihop.

Planen med maskinen är att ladda på den med en hx55a, bänka och testa samt lära sig saker. För att till sist köra rena powerruns. Se om std kolvarna pallar 800hp.

På vägen dit skall jag försöka testa mycket kul saker och ni får gärna komma med tips och ideér på tester.
Skall uppdatera och filma så flitigt mitt "en mans team" kan.

Finns en del som rynkar på näsan till skrotet ovanför, men håll i hatten :)

Har kallat motorn för "Frankenstein" eftersom den är byggd på omålade delar och av en sinnessjuk professor :) hehe.
saxatfrån Frankensteins wiki
"Efter en tid finner han att han är benägen att skänka liv åt döda ting och bestämmer sig för att skapa en egen varelse från död materia."
Den är inte målad eller uppiffad, det vore waste of time när det smäller:)

lägger in en dags fräsch bild och en film från hur den gick som sugmaskin

https://www.facebook.com/tommy.luhr/vid ... 519208591/

Bild

Uppdatering kommer :)

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: tis sep 13, 2016 11:03 pm
av Steve
Nu var det ju inte monstret som hette Frankenstein utan professorn, så i det här fallet är det ju du som är Frankenstein! :hihi:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: ons sep 14, 2016 6:48 am
av Tommy Luhr
Nej du har rätt där. Monstret dödar väl även Victor frankenstein i senare skede. Vilket jag inte hoppas överförs till min verklighet:)

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: ons sep 14, 2016 8:32 am
av Jens Gustavsson
kul sånna här bromsningar bruka bli roliga. jag skulle vilja damma av min Dyno test B230 som tidigare gav 673hk med blandat skrot.

kanske är upplagt för lite "DYNO 8v WAR" på sävar turbo :lol: :thumbright:

håll oss uppdaterade i stora samt små detaljer tommy.

mvh jens

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: ons sep 14, 2016 8:28 pm
av David Herbertsson
Kul och intressant :thumbright:

/David

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: tor sep 15, 2016 8:30 am
av Tommy Luhr
Har fått lite info från Vems angående det sprutet. Så Skall byta bootloader i det först sen är vi på gång... HAHAHA.
Uppdatering på detta lär komma...

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: tor sep 15, 2016 11:42 am
av Jens Gustavsson
vi körde vems på våran dyno test motor också och de fungerade suveränt bra hela tiden! bra hjälp från mattias sangren :thumbright:

vi körde också 2200cc spridare på slutet då 1600 spridarna inte räckte längre.

problemet med vår motor i slutändan då vi kom upp på 2.75 bar va att svänghjulet släppte från veven men vi har en ny vev i den nu och vi ska sätta i fler bultar sen ska jag testa en CNC joni topp som vi designat här i byn.

lite mer en gat topp men vi vill visa vad den kan räcka till. vår topp vi körde förut va en 531 med snabb portning med standard 44-35 ventiler och std säten ca 206cfm om jag mins rätt in.

ska testa ett annat insug också nu då det va för liten aria men den gav toppeffekt ändå över 7200rpm om jag mins rätt.
vi körde en omslipad K kam med 260 grader och 12.8mm lyft, blir en lite vildare nu med 37mm lyftare för jag vill testa gränserna för dom då vi hart lite problem med dem tidigare (tror vi löst de problemen ny)

mvh jens

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: mån sep 19, 2016 10:41 pm
av Tommy Luhr
försökt att få igång ett stekt vems med hjärt och lugnräddning
Bild

Men boxen ville annat

Bild

Så var det inte planerat att gå.. sorterar bland given och inväntar nästa drag. Måste ha ett sprut av kaliber.

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: ons sep 21, 2016 8:51 am
av Jens Gustavsson
om boxen är upp bränd så behövs inte jobbas med ettor och nollor via en dator det behövs en löd kolv och nya grejor! :)



jag stog och kolla lite på vår motor i går ska kolla upp vad som saknas för att få den i drift igen :thumbright:

mvh jens

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: sön sep 25, 2016 1:33 pm
av Hasse Bus
Sista raden har jag aldrig sett.... :doh:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: sön sep 25, 2016 9:02 pm
av Tommy Luhr
Vemset behöver tillbaka till sin skapare för att få nytt liv.
Fick tag på ett Link G4 som kommer kröna maskinen. Bygger kabelmatta i detta nuet!

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: tis sep 27, 2016 9:13 pm
av Tommy Luhr
Grejjar med diverse varje dag så snart är den up and running!

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: tis sep 27, 2016 10:01 pm
av Jens Gustavsson
härligt! blir kul att höra hur den går. jag har grejat lite här med men mer förberedelse av lite grejor.

mvh jens

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: ons okt 05, 2016 9:32 pm
av Tommy Luhr
Det mesta uppkopplat. blir på kafferastena man grejar lite.

Men såg i bra och ha lådan att jag inte har några 3" silikonslangar..

Hur skall jag då få dit intercoolern.. Bara beställa saker ytterliggare en gång :)

Men kan ju starta upp utan att köra ladd in i maskin och smygmappa!

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Postat: fre okt 07, 2016 9:51 am
av Tommy Luhr
motorn har intercooler ny tack vare Mathias här i stan.
Verkar som att idag blir första dynodagen. uppdaterar snart igen