Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Robert Markström »

Imorgon fredag :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Oskar Johansson »

Oj missade visst att det stod imorgon :doh:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjenare! har testat live ikväll och det mesta suger. Mic,en som vi har är kass och distar ur. uppladdningen på mitt internet är för dålig så det blir jädra pissig kvalité..
Detta var på youtube.
eventuellt kör vi både youtube så får man se vad man ser där och kanske ordnar en facebook sändning med live.

Tur jag testade lite ikväll så jag vet att det är trixigare än man kan tro!
Men imorgon runt 1 gäller fortfarande. Skall försöka uppdatera med länkar osv i tid!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Tommy Luhr »

Vi siktar på Live runt 13:30 ish....
Kan bli både youtube och facebook. är lite oklart än :)
Länk kommer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Tommy Luhr »

http://www.youtube.com/user/Overboostracing/live

Live länken från youtube.
Håll till godo med den så ser vi om det blir facebook live senare.
Ljudet är dåligt på youtube, och bild visserligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite kul att det vart på hk samma effekt som vi hadde i vår motor :) kan du göra en liten samanställning för oss då du har tid?

roligt påhitt iallafall med live :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu har vi haft första livesändningen över youtube. Vi hade som mest 30 viewers samtidigt, men stadigt 20st.

Det var kul att ha med er i chatten bredvid. Tyvärr har man inte lika mycket tid att sköta mediesakerna.

Det började ganska direkt med krångel, trodde jag blåst stift för den ruppade ordentligt i början.
Bytte detta och i med 8or ngk.
Nej det var bränsleregulatorn som börjat bete sig illa och läckte.
Denna visar sig svälja två 044 dåligt. har grundtryck på 3,8bar. Men har mappat med detta.
Får lite okonsekvent afr värde hela tiden då jag misstänker att regulatorn spökar.

Men mappade om lite snabbt och fick ordning på afr.
Körde lite race och justerade wg duty. fick upp laddet till 2,3bar på absolut toppvarv (8000rpm)
Då gav den som mest 673hp.
Vi trodde vi hade problem med gnistan så vi knackade stift.
Den bröt och betedde sig på exakt samma ställe på 8000rpm. Inga limits som satte in eller nått.
Jag är ganska säker på att det är ventilfjädrarna som släpper.
Försökte köra med enkelventilfjäder eftersom jag har 7mm skaft på ventilerna.
Men när laddtrycket och rpm kommer skjuter det upp ventilen verkar det som.
Detta skall kollas nogrannare.

Loggade backpressure, det var ca 0,5bar på 2 bars ladd. Så ingen fara på taket.
Turbon är enormt stor och den har inte nått mat ladd förrän 7000 rpm ca..
Detta kan göra att effekten kommer bli mindre än jag tänkt. Om inte varv djävulen ställer sig intill och varvar 8500rpm..
Eller mer :)

Hoppas ni såg nått i liven, blev mycket meka för er att titta på. Men det är ungefär så här dagarna i bänk ser ut.
Den effektiva mappningstiden går ganska fort. Allt som krånglar tar tid.
Men denna motorn är byggd med snål budget så det kan krångla ganska mycket utan att jag tycker det är konstigt.

Är lite kluven för std btr. Den levererar inte det jag vill.
Kanske blir någon delikat kina pryl här som får justera laddet.

Ge lite feedback på sändningen. vet att ljud och bild var dåligt. Men övrigt? kameravinklar, informationen om vad vi gjorde, kom det fram?
Är kanske inte svin bra media tränad så det blir som det blir:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av Oskar Johansson »

Personligen så tyckte jag att det var bra, har varken mappat bil eller vart hos några som har gjort det så det var roligt att se!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30

Inlägg av mattias »

Roligt initiativ! :thumbright:

Är inte så mycket man behöver ändra i tekniken, det kanske vore roligt med bättre ljud så man hör er snacka skit bakom datorn. ;)
Svårt med kontrasten mot bänkens dator (ljus) och resten (mörk), svårt att fixa tror jag utan att programmera annat färgtema.

Ja std btr duger inte alltid så bra, och att köra en annan löser nog problemet om det inte är så enkelt som för trång returledning. Kör den andra pumpen via separat relä bara på högre varv/last?

Mappat lite ECU Master i navdynon för några dagar sen, där hade bilen problem med högt bränsletryck på låg last, och med bränsletrycks-givare kunde man med en korrigeringstabell fixa bränsle-beräkningen om tryckfallet mellan bränsle-skena och insug (MAP-sensorn) avvek från det önskade, också med varnings-funktion med valbar lägre varvstopp. Lätt fixat med Link också, men det är frågan om man ska lösa problemet mekaniskt eller i mjukvaran? :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag tror planen ser ut som följer.
Efter övervägande och smältande av dynokörning så ser jag att vi har enormt svajjande lambda. Det kan bara härledas till en sak och att vi har en regulator som inte sköter sitt jobb.

Jag tror att jag skall beställa regulator och bygga om så det passar.
Sen skall vi prova med stöddigare wastegate fjäder så att vi får upp laddet bättre
Eventuellt mata boostvalve med egen slang från insuget. Just nu delar den matning från undersida wastegate.

Sen montera innerfjädrar i toppen.

Då tror jag nästa session blir spännande! Kanske kör den med live.
Kollade liven på youtube nu i efterhand.
Ljudet var bättre än jag trodde, dock är det inte bra bild..
Detta vet jag inte hur jag skall tackla!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Sten »

Spännande spännande,otroligt vad man kan nå effekt till bra pris när man är kunnig!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Erikk »

Dynosaur KILL :thumbright: :thumbright: :thumbright: :hihi: :hihi:


"Ett sista då" <- Hade hoppats på totalhaveri :mrgreen: :lol:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av DanielW »

Alltid kul med såna här trådar
Lite roligt att du & Jens hamna på samma hk [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Väntar på nästa uppdatering!
Såg att du använde nästan likadan kam som jag har.
Fast jag har lite mindre lyft (14)
Blir kul å se hur den funkar.

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

väntar på lite delar till motorn så står lite stilla. Är bara på lediga stunder som detta utvecklas.
Kommer få mappa om mycket då ajg byter regulator. sen kom nya ventilfjädrar idag
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar