Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag skall prova 4 nya spolar imorgon tänkte jag.

Fick tag på volvo original till v70 coil on plug. Dessa går att plocka isär och montera kabel på direkt.

Kommer bli ett intressant test
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Roger Berglund »

har hittat den perfekta gnistan :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=RasuZJ5g5tM
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av DreRacing@ »

vad åker du för dwell? mäter du dwell tiden spolen behöver vid den spänningen du kör?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul! lägg upp info under dagen hur det går. live sändning?

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Jarmo Y »

J00r skrev:Tändsteg går ju lätt att ordna, ska kika i gömmorna. Kan finnas nå 115R spolar också. Om du har möjlighet att göra nå bra tändkablar till dom?
Jag och min pojke har 2st. 2jz supror och köpte till den andra 115r spolar från China. Har inte provat de än men är de inget att ha de china modellerna?
Hadde en mitsubishi lancer evo på sommaren, höjde laddtrycket och var tvungen att sänka tändstiftgap till 0.4 mm innan det funkade med original spolar, fungerade suveränt på 0.4mm gap.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Tommy Luhr »

Har kört idag, men volvo spolarna lämnade snabbt in. Gick lite bättre. 727 hp max idag men det fattades en hel del effekt med dessa. Konstig kurva började det bli med.

Får samma fenomen med att den missar på vevaxelgivaren och det blåser ut motorn.
Ser likadant ut i loggen. Börjar tro att volvogivaren har gjort sitt på 7500rpm och uppåt.
Testat upp till 5volt threashold här, kanske skulle testa mer volt?

Krånglet känns för lika med två olika spol-modeller så jag köpte mig bmw givare nu till trigger. Skall även få på mototron spolar.
sen är det väl f_n om inte det skall gå att få köra lite.

Men en eloge till motorn som snällt traskar på trots att den inte får tändning där den skall.

Testkörde spolarna (volvo) förut. är nog starkare gnista i en moped än dessa just nu.
Verkar ha grillat dom, började på 2,5ms i dwell ökade dwell lite hela tiden och motorn gick bättre och bättre.
Kom upp på 5ms och då tappade jag en spole efter ett race.
Där var det färdigkört för idag.

Så rådande bekymmer som syns i loggen i sprutet: läser två trigger count error efter 7500rpm samt att den då tappar i varv några hundra rpm, sen efter detta går den igen.
Kan vara missfire i tändningen som stökar till signalen. Maxvrid är ju där någonstans
Som sagt detta var inte innan jag monterade laddtrycksventilen.

Lika bra att lära sig varför det blir när man har chansen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Kadett4wd »

sitter triggerskivan på nån svängdämpare?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

fungerar det klockrent på lägre ladd? jag bruka säga att på 1.8 bar så kan vilken skit tändning som helst fungera bara man har rätt lamda och ihopknackade stift. vad kör du för lamda?

sen 60-2 är en jäkla trigger på en enklare race motor jag undviker den så långt man kan. montera två m8 insex bultar på svänghjulet eller i dyno plattan sen en gt1 givare så blir det mycket mindre störnings känsligt och varvtals känsligt. jag vet att 60-2 kan fungera på riktigt högvarviga motorer men det krävs mycket kunskap och oseloskop för att tuna in det och det är tids krävande och onödigt tycker jag på en såhär motor.

ta kontakt med nån link expert (vart har du köpt systemet) och skicka logg och alla grund instälningar.

hoppas du får till allt! mvh jens

obs jag är bortskämd som har mattis sangren här i byn! han hjälper mig en hel del med svårare efi grejor så jag kan fokusera på motorn och turbosystemet, bromsning och mappningen. jag är super nöjd med vemset skulle inte vilja byta mot nått annat än om det va gratis. ( missförstå mig inte det fins många andra motorsystem också som är bra också)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Tommy Luhr »

kan haft sådan otur att jag träffat sync och trigger samtidigt. Då blir det error.
Kollade alla kopplingar idag och såg då att -2 och trigger sync träffar varandra styggt nära.
Alternativet är att testa köra den wastefire. Men ändrade lite givare nu. så skall testa detta
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av super7 »

Jag hjälper en rally åkare med el samt insprutning i hans bilar. Och på en Golf Kit Car
som det byttes insprutning på så var det liknade symptom, när jag varit ute och kört lite
och mappat så funkade det klockrent inga misständningar eller dylikt, men när Stefan
kom och provkörde så gasades det ju lite mer :revs: och vid ett ganska så smalt varvtals
område så kom det misständningar...men bara i bland.
Och det var att kam trigger:n låg för nära vevaxel trigger:n
Lösningen blev original 60-2 trigger på vevaxeln i stället för 12 tänder på
svänghjulet.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja då tror jag att jag löst problemet med Ls spolar och istora drag saker som den var innan.
Felet var att sync och vevtrigger störde ut varandra.
Härjade inte så mycket mer med detta då jag måste läsa på mer om detta innan jag skjuter nått.
Använde då bara wastefire och nu har jag inga trigger errors.
Laddade spolarna 2,5ms för jag har ett par brända volvo spolar friskt i bakhuvudet.
Det gick inte, missade i mellanregistret så fick öka till 4ms. Då gick det fint.
Får se hur länge dessa är med. Har ett Msd 6a system på väg annars.

Motorn beter sig mer känt nu, mer likt första livekörningen.
Jag fick någonstans runt 690 ish hästar på runt 2,2-2,3bars ladd.
Jag hade dock 55graders insugstemp idag då detta inte var powerruns utan för att få liv i skiten.

Tunade inte så mycket tändning, lika bra att ladda på så man kommer ikapp.

Med kontroll på allt så verkar inte det finnas lika mycket effekt som innan, ev att tändningen strulat och att jag haft okontrollerad tändpunkt. Dvs att den tar mycket mer tändning än jag har nu. Ca 24-25grader.

Laddtrycket är lägre nu än innan, men det kan jag nog skylla lite på biltema wastegaten för. Den repeterar inte lika på varm som kall maskin.

Har kört std 0,8 fjäder i den nu, den har med all sanorlikhet tjuvat en del. Kvittar ju att prova lägga tryck på toppen av ventilen om fjädern smyg öppnar innan man kan hålla tillbaka. Då går det bara på rent fjädertryck.


Bytte fjäder till stöddigare doningar och är nu redo för en körning till..

Skall kriga fram 100hp till nu. Vem vet, lirar det så kommer det en live till.
Var inge kul sist att köra när inget funka!

Så det börjar ljusna borta i horisonten för Frankenstein :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

härligt! blir kul att följa.

jag ligger hemma med feber än men hoppas kunna köra lite mer mot slutet av veckan. sen måste den monteras ned för jag har kunder som står och väntar.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av Pacman »

Ang Volvospolarna...hittade denna texten i mina gömmor. Jag har kopierat den ifrån nåt forum för längesen...troligen här på Sävarturbo :thumbright:
Det spelar ingen roll om det är en vag eller volvo spole, de måste triggas med en tillräckligt kraftig utgång. Tänk också på att jorda motor och styrsystemet ordentligt! Skillnader i jord nivåer har förstört många spolar.

Spolarna (volvo) börjar trigga redan vid 1.2 volt men behöver minimum 2.5-3 volt för att inte brinna upp. Utgången bör ge minimum 3volt redan i början på fyrkants vågen om man kollar med oscilloscope. Syns tydligt om triggen inte är kraftig nog. Då börjar nivån lägre för att sedan stiga mot max under tiden spolen laddar, planar ut när spolen är full laddad. Om allt är som det ska vara så klarar spolarna 5ms i åratal utan problem.
En volvo spole laddar fullt på ca 2.5ms vid 13-14volt. Alla tider under det så får man inte ut max energi från spolen. Vad jag vill säga är att det är inget fel på volvo spolarna om dom är rätt inkopplade. (orginal dwell på dom är ca 3ms)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Inlägg av Tommy Luhr »

Pacman, åter som en verklighet jag med kommit underfund med på slutet.

Uppdatering!

Toppnotering 797 men är lite tveksam till den effekten då den missade precis innan och det kan ha medfört att motorn "gungat" upp effekten.

Repeterar på 790hp vid 2,7bar, turbon verkar körd i botten!

Mer info kommer!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Inlägg av dahla »

Tommy Luhr skrev:Repeterar på 790hp vid 2,7bar, turbon verkar körd i botten!
Är det nu du kopplar in lustgasen... eller ska du över 800hp först? :mrgreen:


By the way... hp och hk är väl inte exakt lika... amerikanarna ska väl alltid vara lite värre? :whistle:
Patrik Dahlström
Skriv svar