Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Imorgon fredag
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Oj missade visst att det stod imorgon
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Tjenare! har testat live ikväll och det mesta suger. Mic,en som vi har är kass och distar ur. uppladdningen på mitt internet är för dålig så det blir jädra pissig kvalité..
Detta var på youtube.
eventuellt kör vi både youtube så får man se vad man ser där och kanske ordnar en facebook sändning med live.
Tur jag testade lite ikväll så jag vet att det är trixigare än man kan tro!
Men imorgon runt 1 gäller fortfarande. Skall försöka uppdatera med länkar osv i tid!
Detta var på youtube.
eventuellt kör vi både youtube så får man se vad man ser där och kanske ordnar en facebook sändning med live.
Tur jag testade lite ikväll så jag vet att det är trixigare än man kan tro!
Men imorgon runt 1 gäller fortfarande. Skall försöka uppdatera med länkar osv i tid!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
Vi siktar på Live runt 13:30 ish....
Kan bli både youtube och facebook. är lite oklart än
Länk kommer
Kan bli både youtube och facebook. är lite oklart än
Länk kommer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
http://www.youtube.com/user/Overboostracing/live
Live länken från youtube.
Håll till godo med den så ser vi om det blir facebook live senare.
Ljudet är dåligt på youtube, och bild visserligen
Live länken från youtube.
Håll till godo med den så ser vi om det blir facebook live senare.
Ljudet är dåligt på youtube, och bild visserligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
lite kul att det vart på hk samma effekt som vi hadde i vår motor kan du göra en liten samanställning för oss då du har tid?
roligt påhitt iallafall med live
mvh jens
roligt påhitt iallafall med live
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
Nu har vi haft första livesändningen över youtube. Vi hade som mest 30 viewers samtidigt, men stadigt 20st.
Det var kul att ha med er i chatten bredvid. Tyvärr har man inte lika mycket tid att sköta mediesakerna.
Det började ganska direkt med krångel, trodde jag blåst stift för den ruppade ordentligt i början.
Bytte detta och i med 8or ngk.
Nej det var bränsleregulatorn som börjat bete sig illa och läckte.
Denna visar sig svälja två 044 dåligt. har grundtryck på 3,8bar. Men har mappat med detta.
Får lite okonsekvent afr värde hela tiden då jag misstänker att regulatorn spökar.
Men mappade om lite snabbt och fick ordning på afr.
Körde lite race och justerade wg duty. fick upp laddet till 2,3bar på absolut toppvarv (8000rpm)
Då gav den som mest 673hp.
Vi trodde vi hade problem med gnistan så vi knackade stift.
Den bröt och betedde sig på exakt samma ställe på 8000rpm. Inga limits som satte in eller nått.
Jag är ganska säker på att det är ventilfjädrarna som släpper.
Försökte köra med enkelventilfjäder eftersom jag har 7mm skaft på ventilerna.
Men när laddtrycket och rpm kommer skjuter det upp ventilen verkar det som.
Detta skall kollas nogrannare.
Loggade backpressure, det var ca 0,5bar på 2 bars ladd. Så ingen fara på taket.
Turbon är enormt stor och den har inte nått mat ladd förrän 7000 rpm ca..
Detta kan göra att effekten kommer bli mindre än jag tänkt. Om inte varv djävulen ställer sig intill och varvar 8500rpm..
Eller mer
Hoppas ni såg nått i liven, blev mycket meka för er att titta på. Men det är ungefär så här dagarna i bänk ser ut.
Den effektiva mappningstiden går ganska fort. Allt som krånglar tar tid.
Men denna motorn är byggd med snål budget så det kan krångla ganska mycket utan att jag tycker det är konstigt.
Är lite kluven för std btr. Den levererar inte det jag vill.
Kanske blir någon delikat kina pryl här som får justera laddet.
Ge lite feedback på sändningen. vet att ljud och bild var dåligt. Men övrigt? kameravinklar, informationen om vad vi gjorde, kom det fram?
Är kanske inte svin bra media tränad så det blir som det blir:)
Det var kul att ha med er i chatten bredvid. Tyvärr har man inte lika mycket tid att sköta mediesakerna.
Det började ganska direkt med krångel, trodde jag blåst stift för den ruppade ordentligt i början.
Bytte detta och i med 8or ngk.
Nej det var bränsleregulatorn som börjat bete sig illa och läckte.
Denna visar sig svälja två 044 dåligt. har grundtryck på 3,8bar. Men har mappat med detta.
Får lite okonsekvent afr värde hela tiden då jag misstänker att regulatorn spökar.
Men mappade om lite snabbt och fick ordning på afr.
Körde lite race och justerade wg duty. fick upp laddet till 2,3bar på absolut toppvarv (8000rpm)
Då gav den som mest 673hp.
Vi trodde vi hade problem med gnistan så vi knackade stift.
Den bröt och betedde sig på exakt samma ställe på 8000rpm. Inga limits som satte in eller nått.
Jag är ganska säker på att det är ventilfjädrarna som släpper.
Försökte köra med enkelventilfjäder eftersom jag har 7mm skaft på ventilerna.
Men när laddtrycket och rpm kommer skjuter det upp ventilen verkar det som.
Detta skall kollas nogrannare.
Loggade backpressure, det var ca 0,5bar på 2 bars ladd. Så ingen fara på taket.
Turbon är enormt stor och den har inte nått mat ladd förrän 7000 rpm ca..
Detta kan göra att effekten kommer bli mindre än jag tänkt. Om inte varv djävulen ställer sig intill och varvar 8500rpm..
Eller mer
Hoppas ni såg nått i liven, blev mycket meka för er att titta på. Men det är ungefär så här dagarna i bänk ser ut.
Den effektiva mappningstiden går ganska fort. Allt som krånglar tar tid.
Men denna motorn är byggd med snål budget så det kan krångla ganska mycket utan att jag tycker det är konstigt.
Är lite kluven för std btr. Den levererar inte det jag vill.
Kanske blir någon delikat kina pryl här som får justera laddet.
Ge lite feedback på sändningen. vet att ljud och bild var dåligt. Men övrigt? kameravinklar, informationen om vad vi gjorde, kom det fram?
Är kanske inte svin bra media tränad så det blir som det blir:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
Personligen så tyckte jag att det var bra, har varken mappat bil eller vart hos några som har gjort det så det var roligt att se!
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Frankestein Dyno Destroyer Livesändning ca 13:30
Roligt initiativ!
Är inte så mycket man behöver ändra i tekniken, det kanske vore roligt med bättre ljud så man hör er snacka skit bakom datorn.
Svårt med kontrasten mot bänkens dator (ljus) och resten (mörk), svårt att fixa tror jag utan att programmera annat färgtema.
Ja std btr duger inte alltid så bra, och att köra en annan löser nog problemet om det inte är så enkelt som för trång returledning. Kör den andra pumpen via separat relä bara på högre varv/last?
Mappat lite ECU Master i navdynon för några dagar sen, där hade bilen problem med högt bränsletryck på låg last, och med bränsletrycks-givare kunde man med en korrigeringstabell fixa bränsle-beräkningen om tryckfallet mellan bränsle-skena och insug (MAP-sensorn) avvek från det önskade, också med varnings-funktion med valbar lägre varvstopp. Lätt fixat med Link också, men det är frågan om man ska lösa problemet mekaniskt eller i mjukvaran?
Är inte så mycket man behöver ändra i tekniken, det kanske vore roligt med bättre ljud så man hör er snacka skit bakom datorn.
Svårt med kontrasten mot bänkens dator (ljus) och resten (mörk), svårt att fixa tror jag utan att programmera annat färgtema.
Ja std btr duger inte alltid så bra, och att köra en annan löser nog problemet om det inte är så enkelt som för trång returledning. Kör den andra pumpen via separat relä bara på högre varv/last?
Mappat lite ECU Master i navdynon för några dagar sen, där hade bilen problem med högt bränsletryck på låg last, och med bränsletrycks-givare kunde man med en korrigeringstabell fixa bränsle-beräkningen om tryckfallet mellan bränsle-skena och insug (MAP-sensorn) avvek från det önskade, också med varnings-funktion med valbar lägre varvstopp. Lätt fixat med Link också, men det är frågan om man ska lösa problemet mekaniskt eller i mjukvaran?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Jag tror planen ser ut som följer.
Efter övervägande och smältande av dynokörning så ser jag att vi har enormt svajjande lambda. Det kan bara härledas till en sak och att vi har en regulator som inte sköter sitt jobb.
Jag tror att jag skall beställa regulator och bygga om så det passar.
Sen skall vi prova med stöddigare wastegate fjäder så att vi får upp laddet bättre
Eventuellt mata boostvalve med egen slang från insuget. Just nu delar den matning från undersida wastegate.
Sen montera innerfjädrar i toppen.
Då tror jag nästa session blir spännande! Kanske kör den med live.
Kollade liven på youtube nu i efterhand.
Ljudet var bättre än jag trodde, dock är det inte bra bild..
Detta vet jag inte hur jag skall tackla!
Efter övervägande och smältande av dynokörning så ser jag att vi har enormt svajjande lambda. Det kan bara härledas till en sak och att vi har en regulator som inte sköter sitt jobb.
Jag tror att jag skall beställa regulator och bygga om så det passar.
Sen skall vi prova med stöddigare wastegate fjäder så att vi får upp laddet bättre
Eventuellt mata boostvalve med egen slang från insuget. Just nu delar den matning från undersida wastegate.
Sen montera innerfjädrar i toppen.
Då tror jag nästa session blir spännande! Kanske kör den med live.
Kollade liven på youtube nu i efterhand.
Ljudet var bättre än jag trodde, dock är det inte bra bild..
Detta vet jag inte hur jag skall tackla!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Spännande spännande,otroligt vad man kan nå effekt till bra pris när man är kunnig!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Dynosaur KILL
"Ett sista då" <- Hade hoppats på totalhaveri
"Ett sista då" <- Hade hoppats på totalhaveri
Re: Frankestein Dyno Destroyer
Alltid kul med såna här trådar
Lite roligt att du & Jens hamna på samma hk [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Väntar på nästa uppdatering!
Såg att du använde nästan likadan kam som jag har.
Fast jag har lite mindre lyft (14)
Blir kul å se hur den funkar.
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Lite roligt att du & Jens hamna på samma hk [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Väntar på nästa uppdatering!
Såg att du använde nästan likadan kam som jag har.
Fast jag har lite mindre lyft (14)
Blir kul å se hur den funkar.
Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Frankestein Dyno Destroyer
väntar på lite delar till motorn så står lite stilla. Är bara på lediga stunder som detta utvecklas.
Kommer få mappa om mycket då ajg byter regulator. sen kom nya ventilfjädrar idag
Kommer få mappa om mycket då ajg byter regulator. sen kom nya ventilfjädrar idag
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169