Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av fugazi »

Tommy Luhr skrev:Det är en billig kl kylare. Är det krångel med denna designen?
...
Ingen aning, lite just därför jag undrade då jag ska ha nåt själv sen.
Funderar också lite på luft/vatten-kylare. Är det nån som kör med det i dyno?
Skulle ju då va möjligt att få orealistiskt låg insugstemp....
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

som det är nu så ser jag inte nått som skulle tyda på att den stryper!
Dock är det billiga saker så utformningen lämnar en del övrigt att önska!
Men jag skall försöka göra en mätning och lägga ut.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av TurboRickard »

fugazi skrev:
Tommy Luhr skrev:Det är en billig kl kylare. Är det krångel med denna designen?
...
Ingen aning, lite just därför jag undrade då jag ska ha nåt själv sen.
Funderar också lite på luft/vatten-kylare. Är det nån som kör med det i dyno?
Skulle ju då va möjligt att få orealistiskt låg insugstemp....
Jag kör med en vattenmantlad intercooler från PWR.
När jag kör en repa så har jag ca 35gr när jag lämnar linjen.
Uppe vid mål på en 201m repa har jag ca 80gr och då laddar jag 3,6kg
Denna temperaturökning är på 5sek.

I Bromsbänken körde vi pull på ca 8sek
Då hade jag nästan samma temperaturer 23gr - 82gr
Dock så hade jag kylmaskinen inkopplad hela tiden under bromsningen.

//Rickard
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Det var ordentlig ökning av temperaturen.
Skall bli kul (eller inte) att se hur denna enkla ic står sig senare vid 3bar.
Tror inte vi kommer längre på denna!
Jag kör lite längre pull just nu med. 600rpm/sek.
Men planerar att gå upp på 1000rpm/sek när laddet kommer!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hade kring 58 grader över mål i min B18 på 3 bars laddtryck och en vanlig stor kina KL laddkylare.

svårt med vatten kylare i en dragrace bil det krävs stora grejor och mycket och kallt vatten om det ska fungera och det väger mycket och kan krångla då det blir ganska många grejor som ska lira. jag testade själv detta i slutet av 90 talet ganska seriöst.

ända gången jag tror man kan ha nytta av en vatten kylare är i comp då man ofta får blya ned bilen redan då gör inte vattnets extra vikt nått men det måste ju bli bättre än en luft/luft kylare annars är ju bly snabbare :)

det ända jag tror stryper flödet lite tommy på din kylare är gavlarna jag har testat i flödes bänken och de med rakt in från sidan flödar bättre men det blir ingen direkt tryckfalll ändå så kör som du har.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Kadett4wd »

Systemet turbokjelle körde var ganska litet faktiskt, men kompressorn var ganska stor.
Han körde ju en AC kompressor till en buss, han hade minusgrader i vattnet om han ville i starten.
kompressorns slogs av efter börnisen, och sen fick maskin gå på vattnet som fanns.
vill minnas han sade han hade runt 40 grader vid mål då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det va en frän och kompromiss lösning men frågan i praktiken är om det är lönt att jobba med det de antalet timmar ett sånt system tar att bygga och fungera bra då man kör metanol eller E85 201-402meter?

som racer så fins det garanterat bättre saker att jobba med tror jag.

såg föresten för ett tag sen att turboexperten och förebilden Turbo Kjell tyvärr lämnat oss.

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Vore inte fel att ha en kontrollerad ic temp i bänken. Det kan fort bli varmt i sakerna. Dock kan det bli det ute med en varm sommardag.
Fördelen är att man kontrollerat kan ändra tempen och det vore en stor fördel i många fall där värmen kommer och stör mappningen.
Man har ju kallvatten i kranen man kan köra genom en mekanisk termostat.
Det systemet är ju ganska svårt i en bil, men smart med kylanläggning.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med det kan va en bra dyno grej som gör att motorn repiterar bättrer då man testar. jag köpte en av kl som såg ok ut men Per-Åge med dragstern köpte den i sommar så jag han inte testa den. ska köpa en ny framöver.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:Det va en frän och kompromiss lösning men frågan i praktiken är om det är lönt att jobba med det de antalet timmar ett sånt system tar att bygga och fungera bra då man kör metanol eller E85 201-402meter?

som racer så fins det garanterat bättre saker att jobba med tror jag.

såg föresten för ett tag sen att turboexperten och förebilden Turbo Kjell tyvärr lämnat oss.

mvh jens
Ur minnet så var vattentanken runt 20-30liter stor.
Men jag såg ju den här bilen på Mantorp då när den var aktuell, så det är några år sedan så minnet kan svika i måtten på tanken.
Får ju ha i åtanke att Kjelle körde en hel del streetracing också med den, trökigt att slabba med is då.

Det var iaf tråkigt att höra att han knatat vidare.
Pratade en hel del med han ute på rejsen, fick många idéer från han.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Tommy Luhr »

Imorgon kör vi igen!

Funderar lite på att livesända lite under körningarna. Hur är intresset för detta?
Facebook eller youtube live?

Har en webbkamera som jag skulle kunna rigga på nått lämpligt ställe!

Tala om vad ni vill se på ett sådant test. Har ju inte möjlighet med "on screen display" men man kanske kan uppfatta nått.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Oskar Johansson »

Streama på youtube, hade varit roligt att se!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter kul!
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Mathias »

Klart du ska köra live!
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Frankestein Dyno Destroyer

Inlägg av Oskar Johansson »

Blir de ingen livestream? :(
Skriv svar