Sida 12 av 14

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 6:14 pm
av The
1 hk = 0,73549875 kW
1 hp = 0,745699872 kW

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 6:15 pm
av Kadett4wd
Om du fortfarande ligger så fett som tidigare i tråden kan du ju få några hälsosamma pållar med att snåla av den lite mot 0.79-0.8

En intressant grej dock, ditt dynosaursystem, kan det addera kompensation för motorns egna inertia?
Jag tycker pullen går så otroligt fort så det lär 'försvinna' nån pålle där.

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 6:21 pm
av Jens Gustavsson
Grattis Tommy nu börjar det va effekt! :thumbright:
jag har legat i 4 dagar i förkylings feber men är ute och svettas och fryser och hostar i verkstan nu ! håller på att uppdatera lite grejor. går inte va hemma och va sjuk då man är nr 2 haha!

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 6:31 pm
av Tommy Luhr
jag kör den 11,9 i afr så det motsvarar runt 0,8 lambda va? Har inte lärt mig lambda trots att jag borde.
Dynosaur kompenserar för inertia ja. Denna är justerad för volvo motor.

Steady state och svep stämmer!

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 6:41 pm
av Kadett4wd
Gött =)

11.9/14.7=0.809

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 9:12 pm
av fugazi
dahla skrev:... amerikanarna ska väl alltid vara lite värre? :whistle:
Joo... men:
Gallon

:roll:
:doh:
:hihi:
:read:
:scratch:
:oops:
Bild
:confused:

Och det spelar ingen roll vem av er som blir "värre" än den andre... bara nån är/blir värst (på lägst/lägre laddtryck?)...
Verkligen skitkul på riktigt!!!

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 9:29 pm
av Kadett4wd
Om du bygger om utloppet på turbon till en snyggare lösning kanske du hittar nån hk till? ;)

Postat: tis dec 20, 2016 9:59 pm
av Big Al
-

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 751hk

Postat: tis dec 20, 2016 10:48 pm
av DreRacing@
Tommy Luhr skrev:

Har kört std 0,8 fjäder i den nu, den har med all sanorlikhet tjuvat en del. Kvittar ju att prova lägga tryck på toppen av ventilen om fjädern smyg öppnar innan man kan hålla tillbaka. Då går det bara på rent fjädertryck.
Jag bara undrar hur du kopplar för att kunne hålla tilbaka? 2 solenoider då?

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 11:08 pm
av Tommy Luhr
Nu har jag vart och handlat julmat med frugan, rastat hundar och sett veckansbrott.
Hunnit fundera en del över dagens körning som skedde i all hast med "en minut över"

Jag har fått för mig att turbon var i botten efter att jag inte fick upp mer ladd på höga varv.
Där kan jag ha fel och det kanske lämnas utrymme för att ta reda på detta:)
Är antagligen bara i med ännu mer fjäder.

Men till dagen recap på vad som hänt samt lite data över körda pull.
Skall inte himla med att målet var 800hp, det har det varit hela tiden.

Men fick inte upp laddet och jag såg nu i efterhand att det jag trott varit misständning nu istället är oilpressure cut.
Den har enligt sprutet haft för lågt oljetryck (2,5bar) på 8000rpm.
Utan den funktionen hade jag kanske inte haft en hel maskin nu.
Antagligen så har dom sabla oringarna krypit ut på oljeröret från oljepumpen. Isåfall första gången det händer mig, dock ej direkt ensam om detta fenomen.

Men utöver det så är motorn kanonfrisk och repeterar ordentligt bra. Låter frisk och kry och blir aldrig ansträngd i bänken vilket tyder på att det finns massor mer att hämta.

Bromsbänken har dåliga lager i vattenturbinen nu och dom går på övertid. Så nu bryter jag här för service av både motor och maskinpark.
En rejäl städning behövs med då det ser ut som motorn egentligen har exploderat. Men den har gått 200 turbomatade dynoruns, det sätter sina spår i mängd verktyg samt diverse vätskor som dras fram och spills med..

En personlig reflektion innan vi drar massa siffror.

Byggde motorn för att testa bänken ordentligt. Meningen var att få en riktigt vass maskin som skjuter på utan bara den så bänken blir överraskad. Det var inga problem att få till. Det dök upp lite saker i bänken med bromsens linjärisering som vi skall modda dit i programmet. Annars var det egentligen aldrig problem med bromsbänken.

Testat att mappa på två olika vis, tps och map baserat vilket var intressant.
Krånglat med trigger, spolar, ventiler, portat om, kört sönder främre drev till remmen.

Egentligen bara skitfel allting men ändock saker som dykt upp som man fick för sig att man hade koll på.
8000rpm och skenande maskin sätter vissa saker på prov mer än andra.

Har lärt mig massor på denna och antagligen mycket mer än jag själv vet att jag lärt mig då jag inte varit feg på att testa saker.
Som vanligt så sköter sig Link bra, är ett mycket bra sprut.

Tror jag kört upp 300liter e85, på powerrunsen på slutet med nästan 800 hp så går 20 liter soppa enormt fort.
Sen skall jag tillägga att Ls spolarna inte alls var i botten även om jag får känslan av att jag egentligen vill ha stöddigare tändning

Till lite fakta från senaste 790hp körningen
790 hp korrigerat och 778hp okorrigerat så ingen enorm skillnad trots mycket värme i rummet och ic.
vrid är 745 nm

Laddtryck exakt 2,69bar
Mottryck mellan 0,8-1bar mätt i ett primärrör
Dutycycle 93% med fallande bränsletryck (två 044)
Iat 63 grader
Ect 90 grader
Temp i dynorum nästan 45grader
Lambda vidd full effekt 11,9 afr (bensin afr)
Högsta mätta egt på treans cylinder var 900 grader.

Lite data av själva bromsbänken för den insatte:
Vattentemp ur turbinen på ett 800hp pull blir 50 grader på slutet med en ingångstemp på 40 grader.
Använd prestanda hos bänken på 800 hp är ca 50% Kör vattenpumpen på 40Hz samt som ventilen behöver öppna 60% för att hålla maskinen lugn, gjenskjuter dock ända upp till 80% på lägre varv för att hålla i en stegring på 600hp på 1000rpm.
Kan köra vattenpumpen på 60hz med frekvensaren samt att jag kan strypa utflödet på vatten ur turbinen då denna temperaturen inte verkar direkt drastisk. Ser ingen ånga eller liknande ur utloppet som man kan se på en del andra bänkar.
Vattentrycket i bänken faller från 1,5 bar till 1 bar ju mer vatten som går åt så egentligen kunde jag kört vattenpumpen aningens mer på denna motorn för att underlätta lite för bänkens pid regulator.
Men det skiter regleringen i, den ordnar sådant utan att tveka.

2 kubik vatten är nu 33 grader varmt så här på kvällen många timmar efter körning. I en lokal med 18grader.


Slänger in några dagsfärska och aktuella bilder

Bild
Bild
Bild

Bänkens target samt hur den följer, Är lite svårt att hålla target när det kommer mycket fort, men normalt stt ser man inte att dessa linjer skiljer på sig på en lugnare maskin
Bild

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tis dec 20, 2016 11:28 pm
av Sten
Grymt fränt att få följa detta!

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: ons dec 21, 2016 6:24 am
av dahla
Bara att kopiera den motorn och alla inställningar.... den håller nog nästan en hel kvart i en isbil :D

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tor dec 22, 2016 12:54 am
av Erland Cox
Hur räknar du ut inertiakompenseringen? Hur ser formeln ut?
Hur många hästar tar inertian vid 600 varv per sekund och vid 1000 varv per sekund?
Gratulerar till resultatet.

Erland

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tor dec 22, 2016 7:37 am
av dahla
The skrev:1 hk = 0,73549875 kW
1 hp = 0,745699872 kW
Så omräknat till hk är det "bara" 780hk då ;)

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK

Postat: tor dec 22, 2016 9:36 am
av Jens Gustavsson
bra jobbat tommy kul att läsa.

tror vi tar frågor om hur bromsbänkar fungerar och extrema teoretiska utsvägningar i andra trådar.

ska jobba i kapp här lite i dag nu då jag är på fötterna igen sen köra siste testerna tommy.

har monterat de större spridarna men jag varvade sönder biltema 100amp generatorn efter några mappnings pull på lägre ladd. trådarna till statorn lostnade :thumbdown: denna motor gillar inte biltema grejor (olje filtren sist)

ska dit med en gammal rostig 740 generat or senare i dag

mvh jens