Sida 14 av 14

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: lör dec 24, 2016 1:31 pm
av dundersmurfen
Jag vill bara påpeka en grej, vi vet ju om det så sett men. Man kan inte uppskatta sugmotorns effekt genom att bara dela på laddtrycket. Turbomotorn är effektivare sålänge man har mindre mottryck än laddtryck så att säga grovt förenklat. Körde ju min testmotor med "riktigt" sugmotor grenrör och sedan turbo med turbogrenrör. Lägger upp kurvorna här så kan ni dela med trycket själva :)

Bild

Vid maxvrid laddar de 1.5bar vid maxeffekten 1.6bar. Man kan ju även tänka på att turbo grenröret gav 94whp och sugis grenröret 112whp utan överlappning. Tappade ju lite när jag tog ur coren tror den bara gav 89whp då, så avgas impellern hjälper på något sätt flödet jämfört med ett tomt avgashus

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: lör dec 24, 2016 8:32 pm
av Tommy Luhr
Givetvis kan man inte mäta så.
Men det ger en bra pekfinger på hur bra det svarar vid laddtryckshöjning.

Jag har fått liknande resultat med extraktor som jag får när jag räknar bakåt på laddtryck. Det är bara ren tur egentligen, är mer som avgör om detta stämmer eller ej.
Dock intressant att se trimmnigsgraden på en maskin på detta viset.

Kul att följa dina körningar med. uppdatera mer :)

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: lör dec 24, 2016 8:40 pm
av Pacman
Det jag och flera andra sagt i åratal.
Om man verkligen vill räkna noga och jämföra sugmotoreffekt så måste man känna till motorns förluster och ha dem med i beräkningen.
För vanliga enkla snabba jämförelser så kan man skippa det och bara dela med laddtrycket, men eftersom turbomotorn åker snålskjuts på friktionen med sitt laddtryck så kommer det alltid att ge lite för bra siffror då med.

Nu när du visar siffror för samma motor med och utan laddtryck (nästan iaf) så är det kul att räkna lite. En ganska normal siffra som ständigt återkommer som förlust i B230 är ca 25hk så vi börjar med det.

334+25=359
359/2,6=138
138-25=113hk

Väldigt nära de 112hk som du fick som sugis :thumbright:

En annan sak man ser är att maxeffekt med laddtryck kom lite högre i varv än som sugis. Det beror på att du hade ett stigande laddtryck. Hade du haft ett plant laddtryck både vid maxvrid och maxeffekt så hade de inträffat nästan exakt likadant som sugmotorn gjorde.

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: lör dec 24, 2016 10:16 pm
av dundersmurfen
Kul att ni håller med :) Det är helt klart kul att se hur "sugmotorn" går. Det du inte tänkte på i din beräkning pacman är att med turbogrenröret gav den 94whp. Det var med ett folkrejsshop grenrör den hav 112whp. Eller så tänkte du på det och menade att det bättre grenröret motsvarar typ det man ändå tjänar i effekt med turbo. Hur som helst är det kul att testa.

Finns bilder på grenrören i min tråd på sista eller näst sista sidan :)

När jag provkört som "sugis" så plockar jag bort ett laddrör så det är verkligen utan laddtryck.

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: sön dec 25, 2016 12:15 pm
av Pacman
Dundersmurfen> Nej jag tog bara de två kurvorna i diagrammet.
Gör man samma typ av beräkning med 94hp så får man gå upp på 55hp i förluster för att få samma resultat. Det känns orimligt. Då måste det vara nåt annat som stjäler effekt i sugläge. Hade du t.ex optimerat tändning och bränsleblandning vid den lasten som motorn hade som sugmotor, likadant som du gjorde med extraktorröret?

Re: Frankestein Dyno Destroyer. 790HK/2.7bar

Postat: sön dec 25, 2016 12:58 pm
av Tore Bjerke
Jeg vil påstå at har du en "slapp" standardmotor så få du maxeffekten senere enn på sugmotoren. På en riktig vass motor , feks en motorsykkelmotor så kommer maxeffekten tidligere. Men størrelse på turboaggregat har også stor betydning.