Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 1:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 23, 2016 6:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Vad kör ni för pickup i era bänkar?
Min vill tappa signal då jag tar signal induktivt på tändkabeln.
Tar jag signal innan tändspolen funkar det klockrent.

Men jag vill ha en enkel riggning.
Och det är ju busenkelt med en klämma runt tändkabeln.

Jag kör performance trends system.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Funkar deras egna lågspänningspickup bra?
BB2-IPULV

Jag har testat alla möjliga kombos med avstörningar, tvåtaktare är elaka måste jag säga *S*

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 9:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20242
Ort: Tomterna/sävar
om du skickar ett mail med vad du har för grejor och när det händer mer exakt så kan jag snacka med kevin på performance-trend. har du importerat själv eller köpt av jeppe?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Grejerna är köpta i 2a hand.
Det är lite äldre så det är inte USB kontakt, utan gammal rs232.
Kevin kan jag maila själv om det skulle behövas.

Det händer sporadiskt, men i synnerhet runt 8000rpm
Det funkar klockrent då jag triggar utan induktiv givare på batteritändning(ignitech).
Men med PVL, som är CDI system drivet av magnet(svänghjulet) så vill det dumma sig även om jag triggar på ingången på tändspolen eller med induktiva grunkan, vad den nu heter, den med lila kabel man ska tvinna runt tändkabeln iaf.

Känns som det blir massa störningar som jag inte råder bot på.

Kan en sån här funka annars?
https://www.msdperformance.com/products ... parts/8918

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 26, 2016 4:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
Kadett4wd skrev:
Vad kör ni för pickup i era bänkar?
Min vill tappa signal då jag tar signal induktivt på tändkabeln.
Tar jag signal innan tändspolen funkar det klockrent.

Mvh


Hur tar du signal innan tändspolen?

MSD givare funkar inte längre lika bra som förut, jag har en ny som ger ingen signal, en polare har samma sak med hans givare som jag köpte till honom från Kevin, äldre som ser ut precis likadan, fungerade alltid.
Frågade av MSD har de gjort nånting till givaren..yes, sa de, de har förbättrad den :lol:

Lila kabel får hellst inte linda runt tändkabel, ger för mycket signal, jag bara tejpar lila kabeln till tändspolekabel om det finns, nästa alternativ tändstiftkabel. Den lilla svarta boxen var inte justerbart på den gamla modellen? Justerbar box kanske hjälper när man kan skruva signal effektivitet.

CDI givare kan också orsaka störningar, man kunde prova att sätta mindre spel på den. Koppar tändkabel kan också hjälpa emot kolkabel eller tvärtom..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 26, 2016 5:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
På signalkabeln till tändspolen, rakt in i performancetrends boxen.
Minns inte färgen på kabeln.

Står med i bruksanvisningen man kan göra så iaf, och det funkar ju, men inte med pvl tändsystem.
Därav tänkte jag om jag kunde nyttja nån apparat att läsa induktansen i just signalkabeln till spolen.

Kanske filtrerar det bort lite brus etc etc.

Jag har provat massvis med kombos mellan tändstift och spole, det blir aldrig bra.
Jag har lindat kabeln, lindat olika många varv, lagt kabeln utmed tändkabeln, spelar ingen roll.

Det har inte spelat så stor roll tidigare då jag kunnat ändra utväxlingsförhållandet så det stämmer, då blir svänghjulsrpm omräknat till motorrpm.
Men nu vill jag kunna mäta ev slirande koppling, då måste jag ha motorsignalen också.

Och med en liknande grunka som MSD så kan jag mäta på exempelvis en spridare på en motor med insprutning.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 3:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
köp en tändlampa på feltema och slakta klämman

en strömtång till oscilloskop på valfri last (spridare eller spole)

eller ett litet mellankablage som på en spridare som tar spännigen (blir problem vid 100% duty, eller som det är strömstyrning, samt att förhöjd clampspänning kan ställa till det för elektroniken)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 8:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tanken har slagit mig, men jag är inget elektroniksnille *S*
Det kommer i mitt fall troligtsvis aldrig handla om maskiner med 100% duty på spridarna.
Till största del pga rullen är för kort för bilar ;)

Mao kommer bara bromsas 2 hjulingar.
Och lokala mc shoppen är på mig och frågar om bänken är klar snart, de vill ha möjlighet att mappa powercommander.
Och nyare hojar har coil on plug så det vore enkelt att kunna trigga på nån lågspänningskabel.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 10:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Men att slakta en tändlampa från feltem ät bäl en hyffsad bra lösning för applikationen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nejdå.. ingen dum idé alls, jag har ju tänkt tanken själv.
Men elektroniken sätter stopp för mig ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 4:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
https://www.picoauto.com/products/ignit ... gnal-probe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 4:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
cool mojäng,, måste kika lite mer på den, kanske har den en utgång också.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 05, 2016 8:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Den har utgång, analogsignal. BNCkontakt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 8:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Lyfter upp ämnet igen med en fråga.

Denna:
http://se.farnell.com/schneider-electri ... dp/2455575

Kan den funka att trigga dynoboxen utan ytterligare elektronik?
Alltså bara drivspänning till givaren, och givarens signal rakt in i dynoboxen.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 9:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Inlägg: 129
Ort: Bergen Norge
Hei Patrick

Lurte på en ting.
Kjører du med R tennplugg (eksempelvis NGK BR9ES )
Totaktere uten motstand i pluggen lager noe voldsomt med støy.

Mvh
Jens Bruland

_________________
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010