Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 11:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 23, 2017 9:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag har provat alla möjliga avstörda grejer, tändkabel,tändstift.
Jag har jordat lite varstans.
Jag antar det med magnettändning är strömspikar i kabeln jag triggar på.(minus till tändspolen)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 4:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Skärmad kabel med jordad skärm i ena änden till bromsbänken?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 6:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jupp.. kablar kors och tvärs.
Har jordat på flertal ställen, och skärmat kabeln,, spelar ingen roll.
verkar vara strömspikar från magneten i ledaren enkelt uttryckt.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 29, 2017 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Har beställt en optisk givare nu, få se om det lirar.

Men en annan fråga, har nån haft bekymmer med Performancetrends std varvtalsgivare till dynon?
Jag märkte jag kunde få väldigt med störningar(spikes) ju fler magneter jag hade på dynoaxeln.
De är ju av en vanlig 'reedsensor' modell så idag exprimenterade jag lite med ett par gamla brytarspetsar istället.
Och jag har nog aldrig haft så stabil varvtalssignal.
Inte en enda 'spike' som datamite behövde editera bort.
Så nu har jag 6 triggerpunkter per varv, förut körde jag med en per varv för att minimera spikes.
Och även med 6 triggerpunkter blev det fortfarande inga spikes.

Med stdgivaren och då jag kör startmotorn i rullen(vibrationer som påverkar reedgivaren) så får jag se vilda spikes och varvräknaren i datamite mjukvaran flippar totalt.
Nu med brytarspetsarna så är det tvärstabilt även med startmotorn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 6:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Dyno givare brukar vara väldigt stabilt alltid, men jag fick engång plötsligt också jävla mycket störningar eller ingen kontakt alls. Jag har en extra givare men var samma sak på den också. Först minskade spelet mellan magnet och givare men hjälpte inte.

Det hjälpte att ha minst 5 mm spel och efter den har fungerat suveränt nu över ett år.

En polare som har datamite också, givaren gick sönder, innan jag hann åka dit för att låna givaren till honom, provade han givaren från en cykel hastighetsmätare och det gick. Tror han har fortfarande den och de mätarna till cykel kostar ingenting.
Bra att veta om man behöver snabbt en annan givare till datamite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 8:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ja givaren är inget hokus pokus.
Det är en vanlig reedgivare, kostar typ 40kr att köpa en ny.
Så det kan man ha liggande en extra.
Jag är lite frågande om en sån givare kan bli dålig med tiden?
Som att eventuell dämpvätska inuti läcker ut och ger den väldigt känsliga egenskaper.

Sitter ju som du upptäckt en vanlig reedgivare till cykeldatorer.

Här är min testrigg som funkade över förväntan(det är luftkompressorn som dundrar i bakgrunden):
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 290914475/

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2322
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
På jobbet hade vi stora problem med störningar på en maskin.

I detta fallet visade det sig att störningarna redan fanns på väg ut ( plus matningen) till en 5 volts pulsgivare.

Efter lite trixande med Ferrit kärnor lyckades jag sänka störningarna rejält med detta, genom att helt enkelt dämpa före givaren.
Man kan med lite tur hitta bilstereo prylar som passar.

Bild

Givetvis kan man även dämpa med liknande filter på signal sidan av givaren, men det säger ju sig själv att man inte får dämpa bort alla pulserna. :wink:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 8:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
I mitt fall tror jag det beror på att givaren kunde vibrera, eller var känslig för vibrationer.
Och gav då helt enkelt riktiga signaler, men med väldigt variabelt tidsavstånd mellan dem.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Åter till att läsa motorns varvtal i bänken stabilt.
Jag tror detta kommer funka kalas.
Givaren ska klara upp mot 60000rpm och svarstiden är under 1ms.
På filmen är signalen lite filtrerat i Datamite så det släpar lite extra mot borrmaskinens varvtal.
Tar jag väck filtreringen så är det vad jag kan avgöra 'omedelbar' reaktion.

https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 996999475/

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 1:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 151
Va knepigt, filtrering borde ju inte påverka läshastighet eller reaktion. Den borde ju bara "ta snittet" på läst varvtal för att få bort spikar osv.!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Den beräknar väl varv hela tiden genom snittet.
Och med filter snitt över ett större antal pulser?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 2:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4431
Ort: Boden
Borde inte filtret bara innebära någon form av outlier elimination?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 4:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag har ingen aning om vad det innebär, men det behöver ju inte filtrera ned amplituden på peakarna, utan den ska ju bara räkna pulserna, 1per varv.
Och för att 'jämna ut' signalen bör det ju räknas ett medel på fler pulser.

Hursom, på så låga varvtal som borrmaskinen ger så blir det ju givetvis att märkas mer eftersom varven 'tar längre tid'.

edit: det kan även bero på uppdateringsfrekvensen, jag minns inte vad jag ställt den på, men man kan välja hur många ggr per sekund den läser givaren.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 4:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Man måste ha en samplingsfrekvens på minst dubbla signalfrekvensen. Annars får man vikningsdistorsion.
Ska man t.ex mäta 10000rpm med en puls vartannat varv (direkt på tändspolen/stiftet) så måste man med alltså läsa med minst 167Hz.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 5:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Mycket om ingenting.
Jag har ju egentligen inget problem.
Råkade nämna att det släpar lite i filmen därav diskussionen.

Det kan ju vara lika väl fpsproblem mellan film och skärmens hz som adderar till 'släpet'
finns så många faktorer som kan spela in då man ser släpet på filmen, men inte i verkligheten då jag senare testade utan filter.
Jag har inte gjort ett A-B-A test och studerat på film.
Vad som är mer intressant att givaren kostade 340kr jämfört mot ~2500kr plus moms,tull,frakt direkt från performancetrends.
Likväl en ny reedgivare kostade 44kr jämfört med ca 700-800kr plus alla avgifter för samma lille givare från Performancetrends.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010