Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 1:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 30, 2016 11:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
Jag har en Bosch dubbelt rulle från -96. då var ju 400hk mycket.
Om jag har 600hk i bilar i bänken så sveper det för fort, typ, 2-3 sekunder från 4000-varvstopp..
Bänken har telma-broms monterad, men det är begränsad vad man kan hålla igjen av kräfter innan det spinner.

Så min ide var att kopla på ett svänghjul av nogon typ som jag lagrar upp med 2 egna lagerbukker, och en form för koppling imellan (samma som telman sitter)
Nogon som har nogon ide vart man kan hitta ett tungt hjul som är väl ballanserad?
rullerna är 1meter i omkrets, och maks hastighet är 270kmt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 2:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Du bör köra stålsvänghjul.
Jag höll på att räkna på det där lite tidigare då jag skulle få tag på en traverstrumma(som vajern går på) från en 60t travers.
Men den var i gjutjärn, så den gick inte att varva nåt, perferihastigheten var ~90Mph om jag minns korrekt.

Du kan ju även växla ned svänghjulet för att hålla dig under rekommenderad hastighet på hjulet.
Men då minskar inertian med 4 delar om du drevar ned den till halva varvtalet, mao kan det kräva ett enormt svänghjul.
Mitt hjul är rekommenderat av performancetrends räknare till 2987rpm och är 660mm stort.
Med min rulle tillsammans, kommer det ge en sveptid på ca 8s med 200Nm i medelvrid.
Jag kan koppla loss mitt svänghjul och få lättare rulle då jag ska bromsa mopeder.
Kommer då få ungefär samma sveptid men med 40Nm medelvrid.

8-12s sveptid är önskvärt vad jag märkt, längre kan resultera i tok med motorerna, värmeproblem mm mm.
Man vill ju inte ta livet av maskinerna man bromsar ;)

Om du vill öka vikten på rullar du redan har, kan du ju montera kraftigare gavlar på rullarna för att öka svängmassan.

Mvh

Edit. rättelse, jag tänkte för snabbt samt för lite, och skrev därefter.
Om man ökar varvet med det dubbla ökar inertian med 4.
Och givetvis åt andra hållet också.
Ökar man diametern till det dubbla ökar inertian också med 4 och vice versa.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Senast redigerad av Kadett4wd tis nov 01, 2016 5:24 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
Kadett4wd skrev:
Om du vill öka vikten på rullar du redan har, kan du ju montera kraftigare gavlar på rullarna för att öka svängmassan.


vad menar du med det här? kraftigare gavlar?

Skulle det gå att ta svänghjul från en lastbil eller nogot annat kansje, men det blir väl inte närheten tungt nog.

jag har ett intertia värde på 13,1kg i min bänk nu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 5:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om det är ett avstånd mellan std gavlar och lagringarna i ändarna kan du ju bulta svänghjul där.
Men jag rekommenderar stål, inte gjute.
Lastbilssvänghjul är väl gjutna?

Eventuellt tåghjul kan funka.
13.1kg Inertia kan jag inte relatera till, Performancetrends anger sin inertia i ett annat värde.
Har inte dynoprogramvaran installerad i den här datorn där jag sitter nu, men jag vill minnas det anger i 'MR²'

Här är en onlineräknare där du kan laborera med olika dimension på svänghjul för att se hur det ändrar sveptid:
http://performancetrends.com/Calculator ... a-Dyno.php
Mitt svänghjul är 660mm stort.
Men rullen är mindre.
Jag måste då räkna på svänghjulets maxvarv, i mitt fall 2987rpm.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 6:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
skulle det gå att svarva en stål bit spik-rak, och ha nog ballans i det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 6:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ja om det är perfekt i densitet utmed hela arean. ;)
Men det är inga bekymmer att balansera.
Det är ju bara montera på nån lagrad axel och snurra, stannar det var som helst så är det balans.
Men stannar det alltid på samma ställe är det obalans.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 7:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
är det värkligen så enkelt med obalans?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
På svänghjul är det så enkelt.
Men på en lång rulle är det svårare.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 11:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
DreRacing@ skrev:


Så min ide var att kopla på ett svänghjul av nogon typ som jag lagrar upp med 2 egna lagerbukker, och en form för koppling imellan (samma som telman sitter)
Nogon som har nogon ide vart man kan hitta ett tungt hjul som är väl ballanserad?
rullerna är 1meter i omkrets, och maks hastighet är 270kmt.


270 kmh rullarna går bara 1400 rpm så du har inte mycket motstånd på de, men du kan ha ett svänghjul diameter på 1.5 meter, kopplas på 1:1 till rullarna. Det är inte så lätt att hitta men om du svarvar ett hjul på 750 mm, du kan ha utväxling på 1:2, alltså svänghjul går på 2800 rpm/270 kmh.
Max. 270 kmh måste vara för Telmabroms i din bänk, rullarna kan gå över 400 kmh.

Jag har nu ett svänghjul i min bänk som består av ca. 15mm breda steelplattor, 700mm diameter, tillsammans ca. 150mm bred. axel är 60mm. Rullarna har diameter 450 mm och denhär svänghjulet går på 1.25, alltså om rullarna går 2000 rpm, går svänghjul 2500 rpm. Den har kedjedrift mellan rullarna och svänghjul, 50/40 kuggar.

Jag har inertiavärde 1591 eller 67 kg. Inertiavärde menar ingenting till motståndet, bara det hur mycket rpm dina hjulet går.

Min gamla bänk hade ett svänghjul på 624mm, den gick max. lite över 3800 rpm, det menar över 450 kmh..


http://www.unitconversion.org/unit_conv ... tia-s.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 5:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Citera:
Jag har inertiavärde 1591 eller 67 kg. Inertiavärde menar ingenting till motståndet, bara det hur mycket rpm dina hjulet går.


Hur menar du?
Inertian är väl svängmassan, eller?
Motståndet att accelerera.
Eller motståndet att deaccelerera.
Bra länk annars Jarmo, har letat efter en räknare för att översätta snabbt, istället för att knappa på miniräknaren.


Har editerat ett tidigare inlägg, angående hur inertia ändras med hastighet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Jarmo är duktig men han tänker lite för fort ibland :hihi:

När man räknar hastighet så räknar man på diametern på den rullen som rör vid däcken...inte på svänghjulet som är mycket större!!

Min rulle har 325mm dia (ca 1m omkrets) på själva rullen men 660mm dia (ca 2m omkrets) på svänghjulet i änden.
270km/h blir 270.000 m/h eller 270.000 rph. 270.000/60 = 4500rpm

Mäter man periferihastigheten då på svänghjulet när bilen kör i 270 km/h så blir det istället det dubbla dvs runt 540 km/h. Kanske inte så bra.... :shock:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 3:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
I din bänk, ja, det blir dubbelt hastighet till svänghjulet. Men DRE har 1000 mm rullar och jag föreslog 750 mm svänghjul som kan gå dubbla fart. Det blir 1.5 gånger 270 kmh = 405 kmh :)

Andre Norrback har räknat här redan förut att hastigheten ger motstånd, inte inertiavärde.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
DreRacing@ skrev:

rullerna är 1meter i omkrets, och maks hastighet är 270kmt.


Nu såg jag rätt, omkrets. :lol: tänkte bara diameter 1000/ 3,14 = 318,5 mm, inte 1 meter.
Så rullan går 4500 rpm/ 270 kmh som Pacman sa.
1000 rpm på rulla går 60 kmh. 270/ 60 = 4.5 x 1000

Då kan det vara högst 500mm diameter svänghjul som går 1:1 med rullen, om du måste köra 270 kmh, för säkerhets skull. Såna plattor finns lättare, gör så bred som möjligt.

500 x 3,14 = 1570 = 1.57 x 60 = 94,2 kmh/ 1000 rpm på svänghjul. 4500 rpm, 4.5 x 94,2 =423,9 kmh.
Jag har haft över 450 kmh på svänghjulet utan skador.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 4:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Men eftersom man inte kan ha en rulle som väger 0.1 kilo och sedan varva 100000rpm för att kunna få nåt mätvärde så vill man ha vikt på rullen, ett värde som sammanfattar det hela är ju just inertia, tröghet.

Tycker vi håller oss till det, och det verkar ju som att bromsbänkstillverkarna också sett enkelheten i det ;)

Och innan vi väljer att vansinnessnurra på våra rullar måste vi fundera lite på hur designen av dem är.
Exempelvis om axeln går rakt genom rullen så kan axeln börja vibrera inuti rullen om axeln inte har stöd på mitten av rullen inuti.
Det förstör snabbt lagringar, och man är ute på lite djupare vatten än vad som är bekvämt.

Och det behöver inte vara obalans som ställer till det med detta.
Det kan vara att man har lastat på en tung bil som trycker hårt på lagringarna, då kan axeln börja böja sig lite inuti rullen.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 5:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 551
Ort: Lapua Finland
Min gamla bänk hade 2 st rullar på 5mm gods, diameter ca. 216 mm (omkrets 678 mm) om jag minns rätt, 1 meter/ rulle ungefär. De var lätta att ta med till balansering, behövde inte nån lyftare :) hade ingen motstånd alls, kunde inte åka bort från rullarna utan spärr.
På de monterade jag 624mm diam. svänghjul som vägde 300 kg, var inte solid rulle, vikten på mitten betyder ingenting, då blev det tungt att rulla, inertiavärde var liten, nästan 3 gånger mindre än nu men motstånd var större än nu.. :thumbdown:
Den bänken hade rullande massa under 500 kg, nuvarande bänk har 1300 kg, trots det körningen är kortade nu på samma bil.

Det är lätt att förstå, prova köra moppe på lager axel eller även på handen man märker skillnaden. Då blir rullen ett så kallat svänghjul också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010