Mera vikt till inertia bänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av DreRacing@ »

fugazi skrev:Måste bara säga att det var intressant att se (som tekniknörd med bara trasiga leksaker när man va liten, eftersom man ju ville se hur det såg ut innuti och fungerade).
Hur ser andra änden ut? Är rullarna sammankopplade med kedja eller?
original är dom ej sammenkopplade, men jag har koplat dom sammen ed kadrev från volvo 960 och rem, bara för att veta att rullarna har lik hastighet hela svepet. blev lurat en gong när bilen lyfte sig lite och axelrerade mest bara den främre rullen. blev bra med effekt då, när sensorn sitter på främre rullen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Jarmo, jag har räknat och funderat och räknat igen.

Min rulle är 300mm i diam och jag har ettt svänghjul 660mm i diam.
För att få pull med hyfsad sveptid på motorcyklar upp mot 300hk och ca 200km/h kommer jag vilja växla mitt svänghjul till dubbla varvet mot rullen(för att öka inertian)
Men det känns lite tufft att varva ~7000rpm på svänghjulet.

Visserligen är det i stål och riktigt bra balanserat. har även mätt kastet ute på 660diameter.
Det kastar ca 0.01mm.

Jag har 40mm axeldiam genom svänghjulet och riktigt fäste utan svets, är nån slags 'morsekona', mao inga svetsar i axeln.
Lagerbockarna sitter så nära svänghjulet det bara går.
Kommer bygga en 'bur' runt svänghjulet, så tajt som möjligt för att 'fånga upp hjulet' innan det får rörelseenergi åt nåt håll om det skulle lossa.

Ska jag känna mig trygg eller dubbla bredden på svänghjulet och varva det 1.5gg rullen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Jarmo Y »

7000rpm på 660 mm diameter gör 870 kmh. Om en volvo motor med original mått 280mm svänghjul varvar 16500 rpm, motsvarar det samma hastighet :) inte ens F1 motor kan ha så stor svänghjul som 280 mm, tror jag.

1.5 gånger över är också för mycket på 660mm . Rulle måste vara mindre än 300mm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Ja 2987rpm är max enligt performancetrends på 660mm.
Det är 371km/h, får hålla mig under det.
Rullen är färdig så den får vara som den är.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Kadett4wd skrev:ja om det är perfekt i densitet utmed hela arean. ;)
Men det är inga bekymmer att balansera.
Det är ju bara montera på nån lagrad axel och snurra, stannar det var som helst så är det balans.
Men stannar det alltid på samma ställe är det obalans.
quotar mig själv.
Man hittar inte all obalans, men man kan börja snurra på det försiktigt efter denna balansering och se om det vibrerar, sen testa sig fram med att addera vikt eller dra från på samma ställe som man lagt till eller dragit från första gången.
Grovbalanseringen talar om var obalansen sitter enkelt förklarat.

Vi gjorde lika med slipskivor till rundslipen på fd jobbet.
Minsta obalans där skapade facetter i bitarna som slipades.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av DreRacing@ »

jag kommer att svarva en vikt i massivt stål.
jag har inte räknat på nogon vikt ännu, men diametern blir nog hållit nere.

Jag har 3 alternativ som jag ser.

1. ta bort telman, och ärsatta detta med en större vikt.
(telman funkar nu, jag bromsar med en vridpot, men med större moment på hjulen bara spinner det)
2. kopla inn vikten på den bakre rullen, bara ekstenda rullen med en massiv vikt, egen lagring förståss.
3. Kopla inn vikten med en rem på där axeln går till telman nu i dag. då har jag även möjlighet att få utväxling på vikten
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Om jag får gissa lite mått så tycker jag se att du kan få plats med ca 400mm diam och ca 700mm lång vikt därunder?
(massiv rulle med 60mm hål för axeln)

Det skulle bli ca: 13.8kg/mm2 ökning i inertia om du inte ändrar varvtalet.
enligt principen att dubbla varvet skulle du mao få 13,8x4 i ökning(55.2)
Dock måste du ju se upp med varvtalet.

270km/h är på 400mm 3580.5rpm
7161rpm(dubbla varvet i 270km på 400mm rulle) är 540km/h

En ökning av varvtalet på svänghjulet med 1-1.5 är mer säkert.
Då håller du dig på 405km/h på svänghjulet.
Men inertian ökar då med 13,8x2=27.6kg/mm2

Ett 'rör' med samma yttermått men med 5cm godstjocklek och tre gavlar på 40mm med 60mm hål skulle få 10.19kg/mm2 i ökning(avrundat uppåt)

En axel 900mm lång och diam 60mm har 0.0009kg/mm2 i inertiavärde.
Här ser man hur viktigt det är med lite periferihastighet på vikten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av DreRacing@ »

13,8kg/mm2 ja, det låter ju mycket.
i mjukvaran nu har jag 13,1kg/mm2 som kalibreringsvärde.

vill det säga att det vill gå dubbelt så tungt med +13,8 till.
men jag gissar att man bara måste prova.
jag skal mäta upp vad jag får plats till och hva det blir.
blir massivt i allafall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Massivt förenklar en hel del och man nyttjar måtten man har plats med så mycket det går.
Jag mätte upp min moddade bänk härom dagen, den ligger på 19.57kg/mm2 med 18% uppväxlat svänghjul.
Den är till för 2 hjulingar.

När man räknar inertian 100% enligt måtten på vikterna är det ändå inte säkert det stämmer mot verkligheten, man kan ha olika densitet på stålet utan att veta det mm mm.

Det finns en metod med att låta en bestämd vikt som driver rullen falla en bestämd längd.
Tidsåtgången ger dig den totala inertian med allt kopplat, friktioner i lager, kedjor etc etc.
Man kan även kompensera lite för friktionen genom att kolla hur mycket vikt som behövs för att få rullen att precis börja röra sig men stannar då man sätter fingret ytterst lätt emot rullen.

Jag kommer dock kunna kalibrera bänken mot en våg då den är klar.
Jag hänger upp rullens bromsok på en lagrad hävarm, vilken kan trycka mot en våg.
Då kan jag göra ett pull först emot inertian.
Och sedan välja nånstans i effektbandet i ett 2a pull att låsa motorns varvtal med bromsen och jämföra mot värdet på vågen.

Då ska med rätt kompensering för motorns egna inertia i programvaran, vridet stämma mot vikten på vågen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

En kul detalj.
Lite luddigt med info, men tåghjul för lite högre farter på tåg verkar ha en standard på 920mm.
Svenska S2000 har dock 880mm, max rekommenderad toppfart med säkerhetsregler, 210km/h
1265.8rpm på hjulen med regler som har högsta klassen, fara för liv och lem, minns inte, men det är minst 2ggr till bristningsgränsen(2531.7rpm/420km/h)

TGV4402 har hastighetsrekord på 574,8km/h, men har hjuldiam 1092mm
Om jag räknade rätt snurrar de hjulen med 2792,1rpm i minuten.
Måste kännas riktigt otäckt att stå bredvid ett sånt hjul snurrade i den farten *hua*

Ska leta mer info.
Man kan ju se det som ultimata gränsen,,, typ(för stålhjul) ;)

Thrust SSV hade solida aluminiuhjul på 34" i diam, de snurrade i ~8400rpm


edit:
Ups.. ändra sökningen på google och fick info snabbt, räknade om och ändrade
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Jarmo Y »

Tåghjul har ganska bra svängningsdämpare över sej. :)

Om man kör bil på rullarna och lyftar bilen up, börjar rullarna vibrera mer, en tjockare axel hjälpar på det men sällan bil eller cykel behöver lyftas upp på bromsningen, bara då när man mätar rullens egna förlust.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Jarmo Y »

Tåghjul har ganska bra svängningsdämpare över sej. :)

Om man kör bil på rullarna och lyftar bilen up, börjar rullarna vibrera mer, en tjockare axel hjälpar på det men sällan bil eller cykel behöver lyftas upp på bromsningen, bara då när man mätar rullens egna förlust.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Ja, det var en kul jämförelse ändå, var man kan tycka ultimata gränsen för G-grafterna är på en roterande metallmassa.
Sen tillkommer det andra faktorer som du skriver, obalans och kast drar ned varvtalet snabbt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Kadett4wd »

Jarmo Y skrev:Tåghjul har ganska bra svängningsdämpare över sej. :)

Om man kör bil på rullarna och lyftar bilen up, börjar rullarna vibrera mer, en tjockare axel hjälpar på det men sällan bil eller cykel behöver lyftas upp på bromsningen, bara då när man mätar rullens egna förlust.
tänkte dock på en sak precis.
Har du nåt som dödar vibrationer inuti rullen?
exempelvis ett stöd på mitten om axeln går rakt genom.
Jag har det samt fyllt min rulle med betong för att ytterligare döda resonans.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mera vikt till inertia bänk

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har inte nånting inne i rullen, väggtjocklek är 25mm så det är ganska tuff, en rulle är under en meter, 400 kg/styck. Flänsar är 40 mm tjocka, 500 mm diameter så de väger ganska mycket också.

Min moppebänk hade först 35mm axel, det var bra på mopeder och crosscyklar men när jag kalibrerade rullen på min kawa zx6r, körde över 200 kmh och lyfte hjulen upp, det gick inte, rullen började vibrera kraftig, var tvungen att sätta hjulen ner igen.

Jag svarvade ett rör över 35mm axel utanför rullen, 60 mm överdia och svetsade den till rullen och 35 mm axel. Det var bra och snabbt lösning, sen gick det att åka fort hjulet upp, så det räcker kanske utan stöd i mitten på rullen.

Kawasaki var -98, det påstås ha ca. 105 hk 60 nm. Min hade bytt avgasrör och munstyckena, annars original. Bänken visade 105 hk/13500 60nm/10500 så trimning var lycklig. Jag har läst från nätet att de har max.hästar med tryck från scoopet, i bänken de visar mindre hästar?

En äldre honda cbr 1000 som har inga scoop visade precis det hästar och vrid vad det påstås ha i motorn.
En 50 cc Honda Monkey hadde 1.8 hk efter minst en minut körning på rullen. :lol:

En annan sak var hastighet. Körde kawa 280 kmh på rullen enligt mätaren, computer visade 257 kmh, mätarfel var progressiv så kanske de kör inte alltid så höga farter på youtube videos vad de kör..
Skriv svar