Sida 2 av 4

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: tis nov 01, 2016 5:33 pm
av Jarmo Y
Kadett4wd skrev:
Och innan vi väljer att vansinnessnurra på våra rullar måste vi fundera lite på hur designen av dem är.
Exempelvis om axeln går rakt genom rullen så kan axeln börja vibrera inuti rullen om axeln inte har stöd på mitten av rullen inuti.
Det förstör snabbt lagringar, och man är ute på lite djupare vatten än vad som är bekvämt.

Och det behöver inte vara obalans som ställer till det med detta.
Det kan vara att man har lastat på en tung bil som trycker hårt på lagringarna, då kan axeln börja böja sig lite inuti rullen.
Rullar har samma hastighet och vikten för bilen som förut innan svänghjul montering så det är ingen fara på de. Svänghjul är mycket kort vanligtvis, lagrena sitter nära varandra så det är ganska stark kombination.
Jag har haft alltid 60mm axlar på mina 3 bänkar, bygger just fjärde, en moppebänk med 60 mm axlar men om jag gör en ny bil bänk igen, jag ska ha större axlar, 70-80 mm att prova är de stadigare på något viss.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: tis nov 01, 2016 5:47 pm
av Jarmo Y
Jag har aldrig tänkt hur snabbt en bilmotorns svänghjul går, tex. Volvo har ca. 280 mm diameter svänghjul, gjuten :)

På 8000 rpm det blir kmh till startkrans.. 280 x 3,14 = 879,2 = 0.8792 x 60 = 52,75 kmh/ 1000 rpm.

8 x 52,75 = 422 km/h. Vem har varvat en volvos gjuten svänghjul 8000 rpm, jag har.. :lol:

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: tis nov 01, 2016 6:02 pm
av Kadett4wd
Jag har 60mm axel jag också i min motorcykelbänk.
Ville vara säker.

Hastigheten som driver direkt på rullen blir ju lite begränsad av fordonet själv.

Det är ju sällan man har motorvarv nog att dra upp en rulle långt i hastighet om man gör ett svep med växellådan i bilen så nära 1:1 som möjligt.

Ponera du vill dra motorn från 3000rpm till 8000rpm, på dessa 5000rpm så blir inte vartalsökningen på rullen så enorm.
Synnerhet inte om bakaxelutväxlingen har 5:1 i utväxling, då ökar hjulvarvet bara med 1000rpm.
Är då rullen i samma diam som hjulen så ökar ju rullen bara 1000rpm.

Är hjulen dubbelt så stora i omkrets ökar rullen 2000rpm och vice versa 500rpm

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 5:01 pm
av Kadett4wd
Hur har du gjort Jarmo då du växlat upp svänghjulet, har du skrivit in i configgen att ditt svänghjul är dubbelt så brett som det i verkligheten är?

Jag tänker på att inertian ökar 4ggr med fördubblad hastighet.
Och 0.25 i ökning bör ju bli lika som ett likadant svänghjul till (0.25x4=1).

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 5:52 pm
av Jarmo Y
Jag körde bara 2st. Otrimmade bilar före och efter modifikationen. Tunade inertiavärden så att det visar samma effekt som förut. Svänghjul rullar 25 % snabbare än rullarna och det blev plötsligt 25 % mer inertiavärde innan det stämde.

Jag tog bara en rad till i bruk på dyno rutan var inertiavärdet är, och sen la några påhittade siffror dit att inertiavärde stämmer som förut.

Bara utdiameter på rullen måste stämma för hastighetsmätning, allt annat kan vara vad som hellst om man siktar till nån värde.

Jag kan visa ett bild hur jag gjorde växlingen fast det är inget speciellt.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 6:08 pm
av Kadett4wd
Ja precis, jag tänker lika mao.
Man kan trolla lite hur man vill med värdena i setupen.
Bara som du säger ytterdiam är korrekt så hastigheten räknas rätt.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 9:21 pm
av Jarmo Y
https://s18.postimg.org/7e41wolcp/886.jpg

På det viset jag gjorde att få mera motstånd till rullar.
500 mm ändarna, 450mm rör, 700mm svänghjul som går 25% över. 60mm axel.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 9:26 pm
av Kadett4wd
Intressant, vilken kedja kör du, 520?
Min bänk som jag modifierar just nu ska köras liknande, och kan vara bra att ha koll på hur grov kedja man bör ha.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 9:28 pm
av Jarmo Y
Jag vet inte vilken kedja men kan kolla, köpte tillsammans med kugghjul, 3/4" är kugghjulet.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 9:44 pm
av Kadett4wd
Mitt svänghjul är mindre i vikt än ditt så jag tänkte köra 520 från motorcykel om det inte är vansinnigt mycket klenare än din.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: mån nov 07, 2016 9:52 pm
av Jarmo Y
Svänghjul väger lite över 300 kg, har inte hänt nånting till kedjan så mindre kedja räcker nog bra också.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: tis nov 08, 2016 10:26 am
av Jarmo Y
Jarmo Y skrev:Jag vet inte vilken kedja men kan kolla, köpte tillsammans med kugghjul, 3/4" är kugghjulet.
Nu har kollat lite och tror att min kedja motsvarar 637 kedja.

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: fre nov 11, 2016 1:56 pm
av DreRacing@
här är lite bilder på hur det ser ut.
Jag ser nu att det inte är plats til mycket på den bakre rullen som jag hadde tänkt. Det får bara vara rullens diameter då, en kan ju bli tungt nog ändå?
annars får jag ta bort telman och sätta ett större svänghjul dit


Bild

Bild

Bild

Bild
'

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: fre nov 11, 2016 3:13 pm
av fugazi
Måste bara säga att det var intressant att se (som tekniknörd med bara trasiga leksaker när man va liten, eftersom man ju ville se hur det såg ut innuti och fungerade).
Hur ser andra änden ut? Är rullarna sammankopplade med kedja eller?

Re: Mera vikt till inertia bänk

Postat: fre nov 11, 2016 3:26 pm
av Kadett4wd
Finns det möjlighet att ha en 'låda' uppstickande bredvid bänken?
Isåfall kan du ju sätta drev på axeln där vid kopplingen till telman.
Sen dra kedjan uppåt och ha ett svänghjul stående där.
Då kan du låta svänghjulet sticka ned lite i gropen för att minska uppsticket på lådan lite.
det ser ut att finnas bredd för ca 20cm mellan balkarna.
Ett ~800mm x 200mm svänghjul skulle öka inertian rejält utan att behöva varva det så mycket.

Bygg en skyddsbur runt svänghjul kedja bara, det är en bra försäkring.