detta är del 3 i serien av B230 motorer läs mer om de äldre delarna här......
del 1 Drifting B230 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25#p555025
del 2 street race motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039
Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7200rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.
Motorn kommer också att byggas utan att det blir allt för dyrt så alla som vill har råd. den kommer få bra med hk/kr

här är grund konceptet som säkert kommer ändras till viss del under resans gång.
Bottendel: B230 -92 års modell med H stakar och oborrat standard block (samma som i del 1 och 2) sug motor kolvar som är lite nedsvarvade i ytter kant med vinkel. 8st arp svänghjuls bultar + 8st M6 12.9. KL racing stål kugg och nedre remskiva. rund kugg rem av standard modell goodyear.
Topp: Joni racing/sävar turbo CNC 530 med 48-38 ventiler ca 223cfm in och 160 ut vid 16mm. ca 8.0:1 kompa. mer om toppen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=57460
Toppackning: Elring standard och B21 bultar.
Kam: 37mm modell 14.3 lyft 277 grader/1.25mm och lite lagom nock vinkel

Grenrör: lite olika mer info kommer
Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.
Turbo: Holset HX55 Pro och HX60
Jag kommer att rensa i denna tråd om det inte är rätt tonläge och språk i inläggen och om diskussionen hamnar på nått helt annat så det blir roligt och intresant att läsa.