Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 16, 2016 8:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
Hej tänkte börja en ny tråd nu på min senaste test motor där jag ska experimentera med en lite värre trimmad B230 som är ämnad åt dragrace hållet eller seriöst gat-race.

detta är del 3 i serien av B230 motorer läs mer om de äldre delarna här......

del 1 Drifting B230 viewtopic.php?f=46&t=76279&p=555025#p555025

del 2 street race motorn viewtopic.php?f=46&t=79039


Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7200rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.

Motorn kommer också att byggas utan att det blir allt för dyrt så alla som vill har råd. den kommer få bra med hk/kr :thumbright:




här är grund konceptet som säkert kommer ändras till viss del under resans gång.

Bottendel: B230 -92 års modell med H stakar och oborrat standard block (samma som i del 1 och 2) sug motor kolvar som är lite nedsvarvade i ytter kant med vinkel. 8st arp svänghjuls bultar + 8st M6 12.9. KL racing stål kugg och nedre remskiva. rund kugg rem av standard modell goodyear.

Topp: Joni racing/sävar turbo CNC 530 med 48-38 ventiler ca 223cfm in och 160 ut vid 16mm. ca 8.0:1 kompa. mer om toppen här viewtopic.php?f=11&t=57460

Toppackning: Elring standard och B21 bultar.

Kam: 37mm modell 14.3 lyft 277 grader/1.25mm och lite lagom nock vinkel :wink:

Grenrör: lite olika mer info kommer

Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.

Turbo: Holset HX55 Pro och HX60






Jag kommer att rensa i denna tråd om det inte är rätt tonläge och språk i inläggen och om diskussionen hamnar på nått helt annat så det blir roligt och intresant att läsa.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 16, 2016 8:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
lite bilder

Bild

Bild

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 16, 2016 8:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
Motorn sitter i denna stund i dynon och är startad med 2150RC insuget, weber 48/42 E85 förgasarna samt ett timo steg 4 rör som är lite kortat.

har inte ändrat bestyckning nått bara justerat tändningen ett par gånger och men den ger ändå fina 209 hk vid 6800rpm. tror insuget och förgasarna håller igen en hel del men ett snabbt kul test.

bara ca 230nm men det blir nog inte så mycket mer med så låg kompa som jag har och turbo nock vinkeln. justerar lite mera i morgon om det fins över en stund tid :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 16, 2016 9:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 928
Ort: Flisa, norge
Jens Gustavsson skrev:

Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7500rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.


farliga cylindertryck under 6000? vad för vrid snackar vi här?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 16, 2016 10:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
det får vi se men på min B18 så börjar det bli svårt för toppackninge att hålla cylindertrycket vid 48 bar medeltryck ungefär. så högt ska det inte bli i denna motor med standard kolvar men håller man uppe varvet så håller de nog ganska långt iallafall.

på min B18 vega så har jag stall speed på 7000rpm sen växling vid 8500-9000 rpm. under 6000rpm vill man inte ha så mycket laddtryck då blir det bara problem i onödan då man ändå inte ska va där. blir min sts laddtrycks styrning i bänken eller vems modellen där man kör fast duty% på olika varv för att få vrid kurvan som man vill.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 17, 2016 12:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
har justerat ett par timmar i dag och den svarade bra på de varv som jag ska använda då jag gick på weber 55 trattar istället för weber 48 insticks trattar.

ca 213hk nu vid 7350rpm. 234nm / 6100rpm.

41 grader tändning på varv.

18-20 grader insugs temp.


ska kolla vad det blir för kompa tryck sen, startmotorn låter som man inte har några tändstift i toppen då man ska starta men det är inte konstigt med ca 8.0 i kompa förhålande och en vass kam! undra vad den gett med 14:1 i kompa som den lätt skulle klara med dessa E85 gasare. skulle tro ca 230- 235 hk utan större problem och det är ju nära 100hk per liter. men det är inte nått RC register mer ett banrace/is race register.

blir kul att se hur efi insuget ska fungera? det är betydligt större aria och lite kortare så den borde pika vid ca 7600rpm då om allt lirar.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 17, 2016 7:11 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
ganska intressant att en större tratt med stort sätt samma längd (den va ca 1 cm kortare) kan flytta effekt pik nästan 500 rpm upp vist? inte så väldigt många hk upp ca 4 men ändå.

en intressant sak i sammanhanget är att man inte påverkar flödet nått då man ökar ingångs arian har jag sett.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 17, 2016 9:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Inte så konstigt egentligen, större diam på 'röret' (tratten) får en annan avstämning trots lika längd.
Exakt lika i högtalarbyggeri då man stämmer av basreflexrör.
Och även lika då man stämmer av pipor på tvåtakt.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 18, 2016 9:28 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
jo jag håller med det är inte så konstigt att det avstämmer på flera olika ställen då arian går upp markant som i detta fall från en 42 halsring till 55mm invändigt men intressant då det gör så stor skillnad i detta fall.
undra om några avsikligt stämmer av på flera olika ställen och hittat nått som ger mer än ett efi insug med säg 1.5 grads konstant aria ökning hela vägen från topp till tratt kant?

man ser ju på vissa mc och typ bmw S motorer med IR insug så är det ganska liten kanal sen en tvär övergång till ett stort såjäll och stora trattar.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 18, 2016 1:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Vad för bränsle? Antar E85 å då kommer följdfrågan varför 'låg'kompat?

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 18, 2016 2:51 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....

skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger :lol:

placering av stift och utformning av förbränings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?

har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbränings rumet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.

vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?


mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 19, 2016 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Ja vi åkte 9:0 förra året.
I år så blev det en ofrivillig nergång av komp till 8:5 då felsökningen va lite hysterisk. Samt det är lite knöligt att få upp kompen då det är så lite slag. Men då ökade vi laddet till 3.8bar istället :hihi:
Vi ska bygga en 'gat' 16v snart å den blir över 10 i komp.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 19, 2016 6:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 152
Ort: Kvidinge Skåne
Jens Gustavsson skrev:
jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....

skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger :lol:

placering av stift och utformning av förbrännings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?

har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbrännings rummet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.

vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?


mvh jens


Första rundan motorn var ihop så hade jag 8,0 i komp och laddade 3,3 kg.
Då plockade jag 901hk

Sen uppdaterade jag maskinen med bla ny topp och kam och passade även på att höja kompet något till 8.3
Med nya setup så blev det 1050hk med 3,6kg i ladd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 19, 2016 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
ηth = 1-(1/CR^(k-1))

CR på 8 motför 8.3 ger 0.6% högre termisk verkningsgrad 56.5% mot 57.1%
Vilket i Tjernell´s fall gav en ökning i effekt på 9.5hk.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 19, 2016 9:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
vad skulle i teorin mina 213hk bli med 8.0 bli med 14:1 kompa? i praktiken skulle jag säga ca 230hk kan det stämma?


245hp/14:1 och 239/12.5:1 säger denna men det låter lite för mycket tycker jag http://www.wallaceracing.com/hp-cr-chg.php

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010