Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 11:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 12, 2017 3:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 243
Ort: Bollnäs
Matti: sa Tommy något om vridet? De hade varit intressant att veta, det brukar ju ligga en bit högre än hästkrafterna på dom där maskinerna!

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 4:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Är detta något du varit inblandad i Jens?
Påminner lite om extremegrenröret du gjorde.

Bild

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 4:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
långa vs korta grenrör är alltid ett intressant ämne, jag tycker rörens längd är viktigt och att det är värt med lite extra krångel. men han med roden tror jag har tagit det ett steg för långt haha :hihi:

men erland mitt och boströms "långa och grova" amazon extrem rör på denna 900+hk motor ger ju bra effekt /liter /bar ladd det kan vi väll va överens om? (liknande KL 740 extrem röret).

hade ett kort och tunt gett samma effekt? jag tror inte det men gick aldrig att få svart på vitt denna bromsning heller haha! diskussionen fortsätter :lol:

du får bygga en turbo B230 8v motor erland till nästa jul och va med och bromsa med jag och tommy :thumbright:

/jensa

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 8:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 151
Love skrev:
Matti: sa Tommy något om vridet? De hade varit intressant att veta, det brukar ju ligga en bit högre än hästkrafterna på dom där maskinerna!

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

Kan ju fråga, annars får jag väl kika i datorn nästa gång jag trillar dit.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 9:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Jag funderar på att bygga en turbomotor Jens men det ska vara en som kan användas till banracing.
Tror jag max kan utnyttja 500 hästar om ens det så nån motor liknande den jag har nu fast med lägre komp och ca 1 bars laddtryck.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 9:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
då skulle fått åka en sväng med kjell i den svarta is 240 han har lite drygt 450hk i sin B200 8v med fullt vrid mellan 3700-8500rpm (väldigt lättkörd). vi har jobbat mycket med laddtrycks styrning mot varvtal och spjällvinkel för att det ska bli lätt kontrolerad och exakt på gasen. vart tvåa i is sm 2016. va hård fight andra tredje plats mot en nyaste sortens 400+hk kent karlsson 3.3L 16v evo. men vi lyckades vinna slå han i poängen. de går sjukt bra men är sjukt dyra också. våran motor kostade nog en bråkdel men höll ihop och gjorde ett bra jobb också.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 10:04 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Körbarhet är allt. man måste få till en linjär effektkurva.
Jag har bra 240-610-17 slicks.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 10:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jo det är helt avgörande i banrace och israce mm där man måste få ned exakt så många hk som det fins fäste för. en turbo motor går att få väldigt rakt vrid på så det blir lätt kört då men det tar allrig riktigt slut om man jämför mot en sugis 8v som dör uppe på varv mer eller mindre. vart mycket varvstop från början innan växligarna vart på rätt ställe. medeleffekten blir grym och man kan köra motorn på väldigt olika sätt också beroende på vilka varv man växlar på. en max trimmad sugis måste piskas hårt innom ca 2500rpm för att gå bra.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 10:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Fan vet hur man gör bilden mindre. Emulsionsrörstester.
Orange är med F11 rör, då har jag fortfarande 220 hästar vid 8000 varv.
Denna har mer effekt än originalmotorn från 3500 varv.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 10:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 425
Ort: Kalix
Jens Gustavsson skrev:
då skulle fått åka en sväng med kjell i den svarta is 240 han har lite drygt 450hk i sin B200 8v med fullt vrid mellan 3700-8500rpm (väldigt lättkörd). vi har jobbat mycket med laddtrycks styrning mot varvtal och spjällvinkel för att det ska bli lätt kontrolerad och exakt på gasen. vart tvåa i is sm 2016. va hård fight andra tredje plats mot en nyaste sortens 400+hk kent karlsson 3.3L 16v evo. men vi lyckades vinna slå han i poängen. de går sjukt bra men är sjukt dyra också. våran motor kostade nog en bråkdel men höll ihop och gjorde ett bra jobb också.


Mörtsell har en tidig 3.2l EVO 8v på ca 375hk.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 8:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
ok nicklas jag har inte så bra koll på vad alla har. imponerande motor iallafall den går sten hårt!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 12:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
[quote="Matti johansson"]
Eklund är en skön herre som inte alltid e så enkel att hantera, minns att Tommy berättade att han vart i australien eller nya zeeland och åkt nån backtävling med rallycrossbilen. o då fick dom åka 40mm restriktor, och Eklund upptäckte på tävlingen att man fick åka 45mm. Han ringde Tommy o fråga om han bara kunde svarva upp skiten.
Nej för tusan svara Tommy risken är att den troligen smälter ihop.

Eklund åker tävlingen med gott resultat o ringer hem till Tommy o talar om att 43mm gick iallafall

// Matti[/quote]

Vilken jävel denhär Eklund :) men då det var ganska säker tuning i början. Om jag hade tunat motorn, den hade säkert smällt efter svarvning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Erland Cox skrev:
Fan vet hur man gör bilden mindre. Emulsionsrörstester.


Lite större luft med F11 blir bättre?

Det finns kanske filter i programmet man kan jämna grafer lite mer? Jag använder light filter i datamite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 3:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det verkar svårt att ändra kurvan men luft och huvud.
Mera luft så går den magrare överallt och den är redan uppe på 13,9.
Mera huvud tar inte F11, då måste jag upp till F#, likadant fast 7,5mm istället för 8mm.
jag funderar på att ta ett F2 som är som ett F3 minus 4 hål och borra det djupare och lägga de 4 hålen längst ner, så långt det går för att se vad som händer.
Den går bra mellan 2000-3000 sen börjar den gå fett, värst vid 3700, sen magert till 6000, sen fett igen.
Kamjustering och avgasgrenrör har otroligt stor påverkan på kurvan.
150mm kortare steg 3 rör tar bort mycket av fetningen på topp men fetar på duktigt runt 3700.
Jag tjänar 5 hästar runt max vrid och max effekt men tappar 10 runt 3700 varv och tappar tid på banan.
Jag tror det är pulser som gör att spridaren drar dubbelt runt 3700 och effektiviteten som sjunker över max effekt.
Jag har funderat på en tyngre vikt på accpumpen så att den inte funkar som högfartsmunstycke.
Bra läsning om Weberförgasare: http://www.performanceoriented.com/perf ... -tuning-2/
Står mycket bra på hans sida.
Graferna brukar se bättre ut men detta är bara några av testerna.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 3:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4434
Ort: Boden
Eller så hänger du bara dit någon modernare lösning och mappar fritt ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sleiggan och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010