Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 13, 2017 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3548
Ort: Skellefteå
The skrev:
Eller så hänger du bara dit någon modernare lösning och mappar fritt ;-)


Kan ju vara så att reglementet för klassen säger att man inte får...
Historisk racing har väl rätt hårda regler på den fronten ?

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 7:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Hänger dit, låter som en K-jet det.
Det är många kunder som har Weber så jag får bli bra på det först.
Det är framförallt forskning och utveckling för jobbet det handlar om.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 8:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4455
Ort: Boden
Då blire kugelfischer!

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 9:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Det är fräckt men dyrt.
Frågan är hur lambdakurvan ser ut på en insprutningsmotor med samma trimningsgrad?
Allt som kommer ut i avgas är ju inte förbrännt så helt ska man nog inte lita på lambdan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 14, 2017 11:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Det ser faktiskt inte så mycket bättre ut med sprut. Men det blir mycket stabilare.
Förgasarna repeterar inte nått vidare tycker jag. Insprutning gör samma.
Men som du säger är grenrör med och ställer till det.
Lambdan mäter det den ser och det är mycket pulser som ställer till det med oförbränt.

Ev mäta längre bak i avgasröret. Det blir faktiskt skillnad. Men vad som är rätt och fel här är nog upp till var och en.


Men en sak som du ser med sprut som du inte ser med förgasare är just hur mappen för bränslet ser ut.
Eftersom motorn är en luftpump så hittar den ju inte på nått jätteunderligt under en varvtals-cykel.
Den är som bäst på ett ställe där det går åt mest soppa och lite sämre runt om i rakt stigande led.
När man mappar ett sprut så kan man med hjälp av mappens form se hur nästa rpm eller lastpunkt skall vara i ganska stora drag. Även om en ändring i sprutet inte ändrar lambda på ett område där pulserna stör så kan man anta att man kan linjärisera dom undre lastpunkterna mot dom övre lastpunkterna som man anser motorn visar rätt på i lambda.
Man ser likaväl på tändningen hur den 3d mappen ser ut. Då får man bra uppfattning om hur jobbet är gjort.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 12:45 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Håller med Luhr, men jag har också märkt att olika sprut blir olika bra på besvärliga motorer. Man kan få skitfina lambda på en del sprut, men inte på andra. Men oftast utan o påverka effekten nämnvärt. Men båda e rätt fräna prylar, sprut tvingar man att göra som man vill o förgasare får man lura att göra nästan som man vill. Men tyvärr kan varken elektronisk eller mekanisk bränsletillförsel rätta till fel i övrig hårdvara. Bara göra det så bra som går.

Luhr, hur hittar du tändgränsen på en turbo etanolmotor?

//M

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
jag har gjort lite som på bränsle tabellen, håller steady state och letar mbt genom att höja tändning tills den inte svarar lika stort på tändökning. Då får man den bra på lågvarv, senare safear jag tändningen och sveper motorn, höjer efter hur motorn svarar på effekten. På E85 så kan man komma så långt som att motorn vänder i effekt utan att det registrerar knack när man höjer tändning. Men jag ger mig när jag inte får förväntat resultat av tändningsökningen.

En turbomaskin kan svara 30-50 hp på två graders tändning, svarar den bara 5-10 hp på nästa två grader så är man nära max tändning anser jag.
På sugmotorer blir fenomenet samma, man tittar ju på vridmomentet med då dessa kurvor egentligen är samma som effekt bara i en annan skalning.

Sen kan ju maskinens hårdvara inte vara konfiguerad rätt så en maskin som är byggd likt alla andra kan helt plötsligt krångla på 10 graders tändning lägre än en motsvarande broder med samma setup fast ordning på kaminställning osv.

Har man egt i maskinen här med så ser man om man har lite krånglande hårdvara.
Man hör och känner det även om nått inte står rätt till.

Bygger ni om fördelarna nått på förgasarbilar? Jag har gjort om tändkurvan i en del och det ger trevligt resultat.
Dock blir det inte lika sofistikerat som ett sprut, men det gör mycket på lågvarv då en std fördelare släpper ner tändningen lite lågt på en trimmad maskin.

I början av min karriär så åkte jag std fördelare ställt på std 12 grader som b20 då hade. Ingen kunde då tala om för mig hur man ställde tändningen på riktigt vis. Eftersom detta skedde under skolåren så pratade man ju med fordonslärarna som ansågs duktiga på detta. Dom påpekade att det var av stor vikt att man ställer den rätt, dvs 12 grader.
Innan dess hade jag fått hjälp med att justera tändningen på mopeden, den skulle minsan öppna brytaren precis innan kolven vänder och går ner. Det resulterade i så sen tändning att mopeden knappt startade.
Då inget internet fanns som idag fick man bara suga i sig vad dom äldre och visare sade.
Egentligen hade rätt svar vart i båda fallen, justera upp tändningen så länge som man märker att man ökar i prestanda.
När man hör knack så har man redan justerat två gånger för mycket :)
Blir jämt sugen på att ta revansch på både moppe trimmet och b20 trimmet när jag tänker tillbaka :)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Jag bockar om stoppen i fördelaren så att jag har ca 15 graders totalt utslag.
Egentligen bara så att startmotorn orkar för jag vill ha full tändning direkt.
Min motor repeterar på nån % när från gång till gång.
Men det är ett fel och det är att lambdan sitter i katten och grenröret är bara instucket i avgasröret.
Det finns alltså chans till läckage in vid undertryck.
Ska byta tillbaka till gamla grenröret och då ska jag täta och spänna ihop det för att se om det gör nån skillnad.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 16, 2017 12:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Sällan jag bygger om fördelare men när så siktar jag på en Volvo nånstans 16-18' på tomgång och 28' på en riktigt bra motor men det får ju bromsning visa. Fullt utslagen vid 3000 ung o gärna att den landat på grundtändning när den varvar ner strax över 2200 så slipper man ha "hängande tomgång".
Läckage i avgas före lambda visar rätt fort fel, men de e la olika de ock! :-) mvh Matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 4:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Hur många dynopull har den här underdelen gått totalt?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 5:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
vet inte exakt men ca 300 pull i drift king utförande. 200 pull i gat/stripp 673hk motorn sen ett 200+ i denna motor. men visar bra leekdown och fungerar perfekt. loppen såg jätte fint sist jag såg dem.

sen har den gått som svensson motor i ett antal mil :) men hadde bara 2-3 hundrigar i slitage som mest där på tryck sidan längtst upp där ringarna vänder :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 11, 2017 8:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
erland din tanke på att kompenera en turbomotors effekt imot tempraturen i plenium istället för utomhus luft har jag klurat på tidigare men min slutsats är att om man överhuvudtaget ska göra nå större kopenserigar på en turbo så är det nog inte en bra idee ändå än fast det fins vissa saker som låter bra i teorins värd.

några korta argument.....

1 tempen in i motorn beror på hur bra laddkylare men har och det är en del utan hur bra man bygger motorn och anpassar den till vad man ska använda den till.

2 bränslet kyler så det blir inte rätt. extrem fallet en mettis turbo motor utan ladd kylare den har säkert 250 grader i plenium sen i runnersen och i cylindern så kyler metanolen ned blandningen så den blir väldigt kall så i det fallet blir observerad effekt säg 1000hk kompenserad mot +250 C vad blir det för "vi kallar det erland turbo effekt" då?

3 detta är huvud argumentet :) effekt är vad motorn lämnar på veven ut ur motorn helt enkelt här och nu :) det är det som avgör hur fort en bil går på en stripp eller runt en bana om man hadde perfekt grepp.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 11, 2017 9:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
https://youtu.be/eMusa5hZxtk

Kika på den och fundera lite på korrigeringar.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 12, 2017 8:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Jag tänkte väl snarare som så att om man vet att man har 3 grader i plenumet innan bränslet sprutas in så ska man inte ange 20-25 grader som i lokalen.
Särskilt inte när man kyler intercoolern på ett sätt man inte kan göra i bilen.
Så vevhästarna är redan de fler hästar än korrigerat och dessutom svängmassekompenserade i datorn.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 3:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tar ditt pull ~8 sekunder eller mer för ca 4000-5000rpm brett test, eller liknande så försvinner i stort sett argumentet med svängmassekompensation skulle vara nåt som ger glädjehästar.
Korta pull där motorn varvar upp snabbare så börjar motorns egna inertia käka effekt varav man bör kompensera för det.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 408 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010