Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av PFR »

Steve: det jag menar med "trimma" resultatet är att tex nu tar jag det från luften att SAE J2327 ger motorn 500hp men med 70020 korrigeringen 520hp just denna dag sen bromsa vi en vecka senare då ger det den med SAE J2327 ger den 512hp men med 70020 ger den 498hp.. vad är rätt att uppge då ? :roll:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

kanske enklast att bara ange hur man korrigerar mot och sen vad motor ger okrrigerad eller vilken faktor? då kan man sen räkna om hur man än vill själv. vi kanske inte kommer närmare nått svar i denna tråd om detta?


det är ju som steve säger. jag vill undvika orättvisa siffror som dessa ospecificerade sugmotor kompenseringar gör med väder okänsliga turbo motorer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

Japp..
Så gör jag Jens.
Man slipper massa tjafs om vad som är rätt och fel.
Bara inviga kunden i hur man gör för att korrigera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av mattias »

Det är upp till var och en att uppge vad för korrigering man använt, problemet om man bara ger det till kunden är att förklara för kunden hur det här hänger ihop när siffrorna jämförs. Ska jag vara snäll är det 1 på 10 av mina kunder som ens har en aning om vad jag pratar om. :)

PFR: Du är ju inne på rätt spår nu med sista inläget, men som Steve skrev också även inte när det gäller resultaten som diskuteras?
Som du skrev har inte Jens gång efter annan använt olika förfaranden och kompenseringar hit och dit, då har du läst vad du vill mellan raderna.

Jens försöker få fram en diskussion kring det här eftersom korrigerad effekt inte alla gånger är så rättvisande att använda om någon (inte minst en själv) ska ha nytta av de mätningar som görs och speciellt på turbo-motorer med hög liter-effekt. En bra korrigeringen ska ge rätt svar under olika förhållanden för den typ av motor man kör, så att korrigeringen fungerar som det är tänkt - vad ska man annars ha den till?

En jämförelse som skulle vara kul som Jens diskuterade med mig, är att utmana bänk-ägare att på en och samma motor göra minst 3-4 test på kort tid - med samma förutsättningar, där man dels håller fast motorn, och sen sveper i olika hastigheter (t.ex 300, 500, 1000). När man sen lägger grafer över dessa mätningar över varandra, visar de samma värden? Det gör de med Performance Trends programvara (som Jens använder) med korrekt inställd svängmasse-kompensering. Då behöver en inte helt korrekt/optimal reglering av motorns svep-hastighet spela så stor roll, men kan man inte påverka den här kompenseringen i detalj i sin programvara så borde man med ett sånt här test bli medveten om att det kanske inte fungerar som tänkt bakom kulisserna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Mattias J »

mattias skrev:Vattenkyld intercooler med kommunalt vatten.
Då blir väl dyno rummets temp irrelevant? Då ska man egentligen skriva in insugstempen i korrigeringen ?
Vi hade 67 grader i insugstemp på 1050 repan......
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror och hoppas att Jens försöker visa att man inte kan korrigera som han gör.
Men Jens, om du har så bra koll på allt som händer, hur många hästar korrigerar du upp vid 1000 rps?
Tror jag har frågat det några gånger nu, är det hemligt?
Sen tycker jag att det är kul och lärorikt att man tycker olika och ifrågasätter så att det blir en diskussion.
Dom med 2 öron och en mun lär sig mycket men dom som bara har munnar lär sig inget.

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av PFR »

Vet inte hur ni tror man jobbar att man inte har koll eller så :) Enda jag påtalat om är att jag utger mig inte för att vara Dyno byggare utan motor trimmare och låter dom som kan möta det krav jag har att få göra det åt mig . :thumbright: Om jag säger så här så från det jag köpte 13" rotorn och installera den år 09 tror jag det var då föll alla gamla körningar bort den 0 allt det var trist de var ca 2500 repor som jag hade kört från 2003. Idag ligger jag på ca 3000 repor till så det blir lite över 5000 pulls som gjorts och under denna tid kan jag väll säga att det testat allt då menar jag allt det tame fan bromsat kaffe termosen åxå ja ni fattar. :lol: Jag har kört alla tänkbara olika swep olika varvtal olika hastigheter olika start stopp ja precis allt. Detta pga att det inte gått annars endel motorer kräver helt annat pga sin karaktär. När jag produkt testar tex en kamaxel körs den först i swep med samma tid å allt mot den föregående för att få exakt gemförelse data och det när allt är klart så kör jag 3 repor efter varandra varje swep ca 7sek samma start varv samma mål dom reporna är på tex en 250hp motor är inom 2-4hp om motorn är justerad bra. Vet precis hur det slår på effekten med olika swep olika tekniker olika ja allt så det är jag trygg med därför skrev jag som innan att det ids jag inte ens ta upp för då blir det jobbigt. Med det kommer vi ingenstans blir bara tråkigt.
Det jag har lärt mig genom åren är att inte motverka en utveckling trotts man stått där med plånboken tom att försöka trycka ner den som satsar och har resurser att inte dividera hur fan har den råd eller hur fan satsar den på det man behöver inte det etc etc etc. Då tappar man fokus på det som behöver det egentligen. Jag ser alltid upp till dom som har resurser och insett att ska vi någonstans krävs de annars blir man kvar i en serie som är lägre och vill man det är upp till var å en. Jag ser upp till alla som försöker och jobbar och kämpar tar fram fakta fast dom inte har en kr i fickan de ännu mer imponerade jag har varit där själv. Men nått jag inte gillar de när man försöker på 1kr till en 5a genom att servera en Illusion =att det inte är på rikt de finns allt för många sådana i vår värd.

Att få fram facit kostar och det är hur man väljer prioritera och allt runt i kring men ett råd försök att inte se det som nått negativt om folk vill framåt trotts det kostar satan försök ta redan på fakta men lura inte er själv och inse när nått inte riktigt blir som man önskar gå vidare och lös problemet ät gräs om pengar behövs det har jag gjort och kommer göra det om det behövs igen.

Men nu är det så att jag står återigen som sponsor om någon vill ha facit och i övrigt så är detta inte nåt jag tänker lägga mig i mer för detta ger absolut inget och för en vanlig kund skapar detta bara förvirring och osäkerhet dom som vill syssla med det får göra det :) och hoppas det hjälper er i ert jobb :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Men Jens, om du har så bra koll på allt som händer, hur många hästar korrigerar du upp vid 1000 rps?
Tror jag har frågat det några gånger nu, är det hemligt?

Erland
Varför är det viktigt?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Erland Cox »

Eftersom jag såg att han kompenserade upp 23 hästar för 550 rps så kunde det vara intressant att se om ökningen var linjär.
Vad den är vid 500, 1000 och 1800 som i senaste svepet.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

Det är den ju inte om performancetrends ska ha nån slags nivå av seriös inriktning på dynologgers.
Man knappar inte in en fast effektsiffra, utan man anger ju olika mått på grejer i vevpartiet, sen beräknar mjukvaran detta själv.
Ju snabbare pull desto mer käkar motorns egna inertia upp, och det är detta som datamite programmet beräknar fram, en siffra som ska addera effekt på kurvan som inertian käkat upp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Eftersom jag såg att han kompenserade upp 23 hästar för 550 rps så kunde det vara intressant att se om ökningen var linjär.
Vad den är vid 500, 1000 och 1800 som i senaste svepet.

Erland
jag kollar det i morgon erland. det är inte hemligt.

tyvärr klarar jag inte av att lägga upp bilder längre men skriver upp lite siffror iallafall.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Erland Cox »

Ha,ha,ha! Då har du kommit upp i min nivå, jag är bara bra på att porrsurfa.
Bilder och sånt klarar jag bara om jag kan länka in dom.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Det är den ju inte om performancetrends ska ha nån slags nivå av seriös inriktning på dynologgers.
Man knappar inte in en fast effektsiffra, utan man anger ju olika mått på grejer i vevpartiet, sen beräknar mjukvaran detta själv.
Ju snabbare pull desto mer käkar motorns egna inertia upp, och det är detta som datamite programmet beräknar fram, en siffra som ska addera effekt på kurvan som inertian käkat upp.

Jag satt och kikade på matematiken bakom igår men hade inte riktigt tiden att ta in och koppla det.
Ska ta ett snack med äldsta grabben ikväll, han är bra på matte och fysik.
Det borde vara en exponentiell kurva typ x2.
Det jag inte begriper är Pipemax siffror för olika acceleration, där skiljer det bara några hästar.
En B20 som ger 195 hästar vid 600 rps ger 192 hästar vid 1000 rps och 184 vid 2000 rps.
Nu har han ju inte svängmassan men jag antar att han går efter motorstorlek. ska fråga vid tillfälle.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jarmo Y »

PFR skrev:Steve: det jag menar med "trimma" resultatet är att tex nu tar jag det från luften att SAE J2327 ger motorn 500hp men med 70020 korrigeringen 520hp just denna dag sen bromsa vi en vecka senare då ger det den med SAE J2327 ger den 512hp men med 70020 ger den 498hp.. vad är rätt att uppge då ? :roll:

SAE J2327- 500 hp DIN 70020- 520 hp sen en vecka senare SAE 512 hp DIN 498 hp

Hur är det möjligt? Du gjorde bara en exempel från hatten eller hur? :) Skillnad mellan SAE och DIN är samma oavsett effektsiffror det vet du så exempel var inte lyckad. Flödesbänk siffror kan skilja på det viset upp och ner.

Kan du visa någon bromsning var du har olika svephastighet, hur skiljer de eller är det linjär med Pipemax/ Larry Meaux?
Skriv svar