Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte börja en ny tråd nu på min senaste test motor där jag ska experimentera med en lite värre trimmad B230 som är ämnad åt dragrace hållet eller seriöst gat-race.

detta är del 3 i serien av B230 motorer läs mer om de äldre delarna här......

del 1 Drifting B230 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25#p555025

del 2 street race motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039


Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7200rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.

Motorn kommer också att byggas utan att det blir allt för dyrt så alla som vill har råd. den kommer få bra med hk/kr :thumbright:




här är grund konceptet som säkert kommer ändras till viss del under resans gång.

Bottendel: B230 -92 års modell med H stakar och oborrat standard block (samma som i del 1 och 2) sug motor kolvar som är lite nedsvarvade i ytter kant med vinkel. 8st arp svänghjuls bultar + 8st M6 12.9. KL racing stål kugg och nedre remskiva. rund kugg rem av standard modell goodyear.

Topp: Joni racing/sävar turbo CNC 530 med 48-38 ventiler ca 223cfm in och 160 ut vid 16mm. ca 8.0:1 kompa. mer om toppen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=57460

Toppackning: Elring standard och B21 bultar.

Kam: 37mm modell 14.3 lyft 277 grader/1.25mm och lite lagom nock vinkel :wink:

Grenrör: lite olika mer info kommer

Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.

Turbo: Holset HX55 Pro och HX60






Jag kommer att rensa i denna tråd om det inte är rätt tonläge och språk i inläggen och om diskussionen hamnar på nått helt annat så det blir roligt och intresant att läsa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Motorn sitter i denna stund i dynon och är startad med 2150RC insuget, weber 48/42 E85 förgasarna samt ett timo steg 4 rör som är lite kortat.

har inte ändrat bestyckning nått bara justerat tändningen ett par gånger och men den ger ändå fina 209 hk vid 6800rpm. tror insuget och förgasarna håller igen en hel del men ett snabbt kul test.

bara ca 230nm men det blir nog inte så mycket mer med så låg kompa som jag har och turbo nock vinkeln. justerar lite mera i morgon om det fins över en stund tid :thumbright:

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk

Inlägg av DreRacing@ »

Jens Gustavsson skrev:
Denna motor ska optimeras för höga varv och ska inte ge höga farliga cylindertryck under 6000rpm så det är ointresant. man har ett start varv på en sån motor på ca 6500-7500rpm sen växlar man vid 8500-9000rpm och det är mer än tillräckligt brett register.
farliga cylindertryck under 6000? vad för vrid snackar vi här?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

det får vi se men på min B18 så börjar det bli svårt för toppackninge att hålla cylindertrycket vid 48 bar medeltryck ungefär. så högt ska det inte bli i denna motor med standard kolvar men håller man uppe varvet så håller de nog ganska långt iallafall.

på min B18 vega så har jag stall speed på 7000rpm sen växling vid 8500-9000 rpm. under 6000rpm vill man inte ha så mycket laddtryck då blir det bara problem i onödan då man ändå inte ska va där. blir min sts laddtrycks styrning i bänken eller vems modellen där man kör fast duty% på olika varv för att få vrid kurvan som man vill.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 209hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

har justerat ett par timmar i dag och den svarade bra på de varv som jag ska använda då jag gick på weber 55 trattar istället för weber 48 insticks trattar.

ca 213hk nu vid 7350rpm. 234nm / 6100rpm.

41 grader tändning på varv.

18-20 grader insugs temp.


ska kolla vad det blir för kompa tryck sen, startmotorn låter som man inte har några tändstift i toppen då man ska starta men det är inte konstigt med ca 8.0 i kompa förhålande och en vass kam! undra vad den gett med 14:1 i kompa som den lätt skulle klara med dessa E85 gasare. skulle tro ca 230- 235 hk utan större problem och det är ju nära 100hk per liter. men det är inte nått RC register mer ett banrace/is race register.

blir kul att se hur efi insuget ska fungera? det är betydligt större aria och lite kortare så den borde pika vid ca 7600rpm då om allt lirar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

ganska intressant att en större tratt med stort sätt samma längd (den va ca 1 cm kortare) kan flytta effekt pik nästan 500 rpm upp vist? inte så väldigt många hk upp ca 4 men ändå.

en intressant sak i sammanhanget är att man inte påverkar flödet nått då man ökar ingångs arian har jag sett.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Kadett4wd »

Inte så konstigt egentligen, större diam på 'röret' (tratten) får en annan avstämning trots lika längd.
Exakt lika i högtalarbyggeri då man stämmer av basreflexrör.
Och även lika då man stämmer av pipor på tvåtakt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med det är inte så konstigt att det avstämmer på flera olika ställen då arian går upp markant som i detta fall från en 42 halsring till 55mm invändigt men intressant då det gör så stor skillnad i detta fall.
undra om några avsikligt stämmer av på flera olika ställen och hittat nått som ger mer än ett efi insug med säg 1.5 grads konstant aria ökning hela vägen från topp till tratt kant?

man ser ju på vissa mc och typ bmw S motorer med IR insug så är det ganska liten kanal sen en tvär övergång till ett stort såjäll och stora trattar.

mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Tjernell »

Vad för bränsle? Antar E85 å då kommer följdfrågan varför 'låg'kompat?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....

skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger :lol:

placering av stift och utformning av förbränings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?

har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbränings rumet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.

vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?


mvh jens
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Tjernell »

Ja vi åkte 9:0 förra året.
I år så blev det en ofrivillig nergång av komp till 8:5 då felsökningen va lite hysterisk. Samt det är lite knöligt att få upp kompen då det är så lite slag. Men då ökade vi laddet till 3.8bar istället :hihi:
Vi ska bygga en 'gat' 16v snart å den blir över 10 i komp.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av TurboRickard »

Jens Gustavsson skrev:jo E85. ja kompan är väll ganska låg av den anledningen att jag vill ha 2.5-3mm klämspalt samt att jag inte vill plana toppen mer än nödvändigt så man inte försvagar däckplan i toppen. sen måste man cnc bort lite runt ventilerna för att få till flödet.....

skulle nog vilja ha lite mer kompa som jag förstår du antyder, men då kompromissar man på nått annat sen vill jag ha motorn hålbar också då den kommer gå ett antal hundra pull i dynon motsvarar väll ca 30 dragrace sesonger :lol:

placering av stift och utformning av förbrännings rum gör nog också att man inte kan ha lika mycket kompa som på en 16v?

har nog inget bättre svar, ska jag va ärlig har jag inte hunnit mäta exakta CC i förbrännings rummet heller så jag vet ej exakt vad jag har. jag gör mer allt som jag vill ha det sen får kompan bli vad den blir det är bättre att ha den lite låg än tumma på nått annat helt enkelt.

vad bruka ni köra för kompa på E85 motorer på typ 3 bar ladd?


mvh jens
Första rundan motorn var ihop så hade jag 8,0 i komp och laddade 3,3 kg.
Då plockade jag 901hk

Sen uppdaterade jag maskinen med bla ny topp och kam och passade även på att höja kompet något till 8.3
Med nya setup så blev det 1050hk med 3,6kg i ladd.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad skulle i teorin mina 213hk bli med 8.0 bli med 14:1 kompa? i praktiken skulle jag säga ca 230hk kan det stämma?


245hp/14:1 och 239/12.5:1 säger denna men det låter lite för mycket tycker jag http://www.wallaceracing.com/hp-cr-chg.php
Skriv svar