Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har jag börjat montera efi på motorn. ska se om den går att starta i morgon kväll med det.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag, conny, sandgren och erik och roger har jobbat med motorn i kväll och den är nu startad med vems och turbo . en del små fix kvar men den går och mot slutet av veckan kan vi nog börja gasa lite mer på allvar :thumbright:
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Oskar Johansson »

Du kan ju inte vara sämre än tommy nu när ni tävlar lite :twisted: Så jag antar att det kommer livesändas när ni kör den :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inget jag kan med jag är väldigt dålig på datorer och så sen skulle det nog bli en tråkig live sändning då vi tar det ganska sakta och lungt och funderar mycket. men vi får se. lite ska vi försöka filma iallafall.

kul att jobba med sandgren och conny iallafall, lite av ett dream-team där conny fixar rör och konstruktioner och sandgren data och motorstyrning och jag som .... vad gör jag? jag fixar kaffe och bullar och sköter dynon och små fix iallafall :hihi:

det hade tagit mig två dagar vad vi han på 4 timmar i går :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

kunde inte hålla mig. försökte köra en liten försiktig repa men den sken laddar ska kolla mer på detta sen.

låter arg iallafall och går faktiskt skapligt på tomgång och dellast :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

När jag bromsade motorn första ggr med min HX60 så skenladdade den extremt mycket.
Vi provade med att starta pullet med fullt öppna wg ventiler, men det ända som hände var att den skenade ca 500 varv högre upp :)
Så vi hade ett helvete under den bromsningen då det inte gick att smyghöja utan var tvugna att släppa på fullt.
Har för mig att jag hade 27:ans avgashus.

Så det ända råd jag kan ge dig är att ladda på så slipper ni problemet :)

//Rickard
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Kadett4wd »

Eller se till att avgaserna hellre vill in i wastegaten än i turbon.
Mao man bygger ett grenrör med en skitfin kollektor med en wastegate i änden.
Sen en tarm ut med turbon hängande på.

Om det ska smygladdas vill säga.. precis som rickard beskriver.

Men, det kan räcka med en liten vinge inne i kollektorn som sticker in en bit för att styra in gaser i wastegaten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Problemet jag upplevt med Hx60 aggregaten är att där blir inget mottryck i grenröret och då blir det väldigt svårt att leda ut avgaserna genom wg.
Men med en optimerad kollektor så blir det självklart enklare att leda ut avgaserna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är ett täcken på att det är fina avgastryck :thumbright: ska dit med en logg punkt men har inte hunnit med det än.

grenröret vi använder nu är ett ajden 37mm invändig diameter+ en STS 50mm wg och de bruka fungera bra och reglera exakt direkt med Hx35 men denna turbo är så mycket större och pulserna hårdare än normalt med den vassare kamaxeln så det behövs mer vinkel i westgate rören i kolektorn för att avgaserna ska hitta ut som kadetten säger.

jag har en wg fjäder som bruka ge 0.8bar och man hör att den öppnar där men över 5000- 6000rpm så drar det i väg och boost cuten slår i vid 1.6bar nu. blir väldigt tråkigt register då det blir så (rätt vanligt fel och folk skyller ofta på turbon att den spolar segt men det beror wg tjuv öppnar för att tubon är "för bra".

bäst är nog att bygga om kolektorn lite få se om jag ids det eller om vi byter till ett annat grenrör men vore ju synd då vi tänkte testa detta grenrör mot ett grövre men lär bli samma problem där med.

ska tilläggas att ajden grenröret fungerar grymt bra (mest troligt bästa gatturbo röret) med hx 35 och hx 40 eller liknade men det är inte riktigt tänkt för denna kombination).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 213hk sug

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett annat problem va att malpassi bränsle regulatorn inte klarar av 3 pumpar . grund trycket på tomgång ökade nästan 0.75 bar från 3 bar till 3.75bar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

svarva upp några anslutningar vid soppa regulatorn så det vart lite bättre där men inte perfekt.

jag och conny köre två test pull direkt efter jobbet och den sken laddar och drog iväg lite över 1.55bar då jag släppte vid 7200rpm men gav 516hk där ungefär men effekten va på väg skarp uppåt men det beror mycket på att laddtrycket smyger upp.

mappa på soppan lite på högre varv mot 673hk mappen.

kör samma tänd mapp än fast backar av 5 grader tändning över 1.5bar tills soppan är bra där.

körde sen en tryckavlastning så ett tryckrör slets lös och drog sönder lite kablar och gas viern så blir inget mer i kväll.

kör med vatten i IC men inget flöde va bara 25-30 grader insugs temp på det korta pullet.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ligger över 202hk iallafall på sugmotorn räknat. 87.4 liter hk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

den sken laddar extremt går inte att kontrolera så vi håller på byta till det större grenröret med bättre wg anslutnings vinkel och storlek nu. hx 60 med 76mm in och 88mm ut på turbinen.

såg 580hk före ladd spärren slog i vid 2 bar vid 7200rpm några gånger med starkt ökande lutning men bara grov mappat där.

såg att vi paserade 400nm vid 4700rpm med grov mappning.

190nm vid 3000rpm (stall varvet med converter)

ska svetsa om lite ladd rör mm sen kör vi vidare med hx 60 med T& fläns och boströms 2" grenrör om några dagar :thumbright:

känns som bortkastad tid att jobba vidare med detta koncept då den beter sig så här. den repiterar värdelöst också då det beror på hur du lastar på den hur laddtrycket blir ända upp på nästan max rpm.

mvh jens
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Inlägg av fredde_vit_pv »

vilken turbo satt på när den skenladdade? det ska bytas turbo nu eller?
Skriv svar