Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo håller med den borde multiplicera lite bättre kring 2 bar ladd men sen börjar man kompromissa på tändning och soppa lite mer för att kunna öka laddtrycket lite mer så då sjunker det lite ofta men för en bra anledning. tror inte turbon kommer bromsa iallafall den är grym :twisted:

känns bra nu iallafall att grenröret fungerar så bra och vi har full koll på laddtrycket. kommer styra det från bromsbänken. kommer med bilder på det sen.

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Pacman »

En liten fråga bara...
Hur kan du ha lägre okorrigerad effekt än korrigerad nu på vintern när luften är kall och har hög densitet? Borde ju vara tvärtom :?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Kadett4wd »

Std dyno korrektion.
Den kan göra så, då den räknar från:
29.92 in/hg.
68 degree temp
0 percent humidity

det är 'origo' på skalan så att säga.
Är trycket högre får du ett lågt värde, och vise versa
Är tempen högre får du högt värde, och vise versa
Är fuktigheten högre får du ett högt värde och vise versa.

tror jag tänkte rätt där, rätta mig annars *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

din 70020 som jag kör korigerar mot 20C och 1013pa. (den skiter i fukten).

i dag va det 989 i tryck och ca 14 grader i dyno rummet så det blir lite (lite över 1%) mer effekt korigerat då trycket gör mer än tempen i dag.



trycket höjer korrigerad effekt!

tempen sänker lite!

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Pacman »

Såklart är det trycket som spökar :doh:

Jaja, jag får skylla på tillfällig sinnesförvirring el nåt :lol:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

i morgon kväll ska vi köra lite! har kört ett par pull på 1 bar och testat nya laddtrycks systemet och det fungerar rätt bra.

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av J00r »

Härligt! Hur är det nya laddtryckssystemet uppbyggt? Styr du det med vemset?:)
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

det skulle gå bra att styra med vemset men jag ville ha det helt fristående i dynon så man kan använda det på andra motorer om det skulle behövs.

i grova drag.....

tryck luft till en 0-6 bars regulator i dynorumet sen till e 3/2 el ventil med 30 hertz som sen har justerbar duty % på en potensometer för varje 1000rpm som Rikard Danelssons far i sävar har byggt åt mig för länge sen.

man justerar lutningen på kurvan på rpm duty rattarna och hur mycket den ska ladda totalt med tryck regulatorns ratt (helt utan dator :lol: )

man kör sen trycket in på fjädersidan av wg tillsammans med en slapp grundfjäder så får man grym kontroll på laddtrycket.
minsta ladd är 0.33bar och högsta ca 6.3bar :twisted:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför vart bilen en meter stor för nu? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b

Inlägg av Jens Gustavsson »

685/682hk nu men det är max vad soppa systemet räcker till.

lamda 0.85 och 26 grader tändning på 2.1bar.

roger kan du länka till facebooken? om nån vill se?

kan tilläggas att vi tappa lite soppa tryck på max effekt, det va inte 4 bar tryck på 2 bar snarare 3.

ska fixa till laddtrycks vatten ventilen till nästa bromsning därför den stanna efter vissa pull och dumma sig va svår att hantera.


mvh jens
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av mattias »

Frågan är om jag ska fixa några 2400 cc Siemens-Deka så det blir lite sprutt i bränsle-flödet?
Måste hur som helst lösa bränslepumps-frågan. Som vi diskuterade skulle man haft en elmotor-driven mekanisk pump, krävs inte ens en 3-fas-motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Roger Berglund »

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att göra i ordning en ny större 044 pump sen ska jag flöda de tre separat som sitter där nu och byta ut den sämsta. va ett tag sen vi körde sånna här effekter så nån kan ha tappat flöde. man såg att över ca 630hk så orkade inte soppatrycket hänga med laddtrycket 4+2bar=6bar vet ej vad vanliga volvo 240 K jet pumpar klarar i flöde och tryck? ska mäta upp det i morgon och försöka hitta en lösning.

mvh jens
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Tore Bjerke »

Hva er innsugstemperatur og hva er vanntemperatur inn/ut intercooler ?
Skriv svar