Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Jens Gustavsson »

kylaren fungerar suveränt bra tror vi hadde 11 grader insugs temp i vems loggern som mest? men ganska korta pull ska plåga den längre och hårdare sen.

vatten tempen ca 7 grader.

ska prova om det går att se skilnaden mellan 11 grader och 40 grader jag tror inte den är så stor? (ska förbrännas bra med soppa/luft blandningen)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Tore Bjerke »

Innsugstemperatur 4 grader over vanntemperatur er kanonbra. :) Har bestemt meg for vattenkjølt intercooler på Espriten. Har hatt problem med for høg innsugstemperatur. Typisk problem med sentermotor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänk bara på att vi har oändligt med kallt vatten. svårare i en bil som man vill ha lätt. blir kul sen att se hur mycket som skiljer mellan olika insugs temperaturer?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag körde ett lunch pull med lite mer fart i soppa systemet och lite fin lir i mappen 713hk din 70020 vid 8100rpm/ 2.16bar laddtryck i vemset ( 2.13 i dynon)

24 grader tändning

lamda 0.80 (men det droppar tryck lite fortfarande på max laddtryck, måste dit med mer/större pumpar)

225 sug hk nu :thumbright:

¨kring 1 bar i avgstryck men lite fladrig signal måste dämpa den med strypning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Jens Gustavsson »

har uppdaterat med mera bränsle flöde och nu dippar den inte på trycket nått ca 5.9 bar vid 2.22bar laddtryck.

har fixat lite mer loggning också och efterdragit toppen igen. kollade ventil justerigen igen också och den ligger stabil men som sist så inte perfekt men orkar inte lös med kammen nu. det va lite för mycket på en ventil men det va en insug så det gör inte lika mycket.

drog nått pull för att justera lamdan lite sen höjde jag liiiite på ladd ratten och fick 728.5 din hk och 2.22bar ladd.

på lamda 0.79 så har jag nu 92% duty på 1680 spridarna så de räcker en bit till.

ca 24 grader tändning.

får besök av mina trogna sponsorer i morgon från Lube tools och Ron från cougar :thumbright: ska bjuda på nått dyno pull och kaffe och bullar :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Tommy Luhr »

Känns som jag sitter utanför sandlådan nu med min ledsna motor. Så får det inte gå till haha:)

Bra med mos nu. Lovar att försöka bryta max hp med minst 20 hp nästa gång:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Tore Bjerke »

Etter min beregning får du 650 HK med 40 grader innsugstemeperatur forutsatt samme fortenning 24 grader.
Hvis du må redusere fortenning til 22 grader blir effekten 635HK. Det har vært interessant med en strypventil på vannet til intercooler for å sett om beregningene stemmer. Hvilken innsugstemperatur har du på banen ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Jens Gustavsson »

dom beräkningarna stämmer inte är jag ganska säker på det är mer invecklat än så. ska försöka mig på ett sånt test sen. tror inte man tappar så mycket alls på 40grader temp men vi låter dynon bestämma hur det blir :)

tommy hoppas du får ihop din motor snart så vi kan jobba oss vidare i effekt och peppa varandra! det är kul. min motor vart mycket enklare eller mindre svår att svepa nu med extra ventilen. men har lätt för att tjuv stanna då man släpper gasen men det gör inte så mycket jag har bra syntet olja samt så är inte turbon så varm.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Kadett4wd »

Just 40 grader är ju nåt man vill ha ryktas det om.
iallafal på bensin.
Ska vara bäst förångning etc etc då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Tore Bjerke »

Beregningene er selvfølgelig bare teori og tar heller ikke nok hensyn til type motor. Men det har vært interessant å målt virkelig forskjell.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av J00r »

När ska 3bars visiret plockas på?

MVH
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Kadett4wd »

skit i visiret gå på 4bars dräkten direkt istället =)

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av J00r »

Helt rätt! På 4 bars rustning och ge gamle rödblockarn det den tål!

Kul att följa framfarten.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sån dräkt går de att köpa på nått överskotts lager nånstans? :lol:

vi tar ett hekto i taget och ser till att vi har kontroll över alla parametrar! som skalman bruka säga "skynda långsamt" ! vi har inte brottom vi vill lära oss och inte tro och tycka eller googla svar på frågor!

soppa systemet ska klara ca 0.3 bar mera laddtryck nu om allt lirar som tänkt iallafall? vi får se vi ska dyna lite mer i kväll.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 728.5hk/2.2

Inlägg av Jens Gustavsson »

körde några pull här i kväll och hks 60mm (kopian) wg små jäklas så nu har jag jobbat med den lite mer men gillar inte den wg för 5 öre men orkar inte byta fläns. kör fjäder löst nu bara motryck.

fick se 733hk korrigerat och 741hk levererat och det är ju lite mer än sist mest små justerigar samma tryck. ca 90% duty.
Skriv svar