Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av PFR »

Jarmo: det stod i inlägget att jag tar det från luften således ett påhitt det var bara för att belysa exempel på hur å vad ska vi gå på vid tillfället det händer :) inga siffor stämmer alltså lägg inte tid i att räkna på det heller :thumbright: ...

Sä här är det här i allfall och min andra kollegor som jobbar med detta och har koll. Om jag kör ett swep med tex 250rpm sec från 3000-7500 tex vi får ett resultat ok :thumbright: alla hänger med det är en lång körning .Sen ändra jag till 600rpm sec den blir betydligt kortare. Resultaten vs varandra = ingen skillnad på direkta topp hp eller sådant men har man tex ett bränsle justerings problem på tex stora webrar kan man se att registret blir lättare lite finare med snabba swep pga att motorn utsätts inte för samma belastning alltså släpper på snabbare. Det exakt samma som ni tex gasar på gården på friläget sen far ni å kör alla vet att det blir helt annat bara ren Logik således :thumbright: detta är på motorer som är lite snällare som tex sugisar på 200-300hp eller v8or upp till 500-600hp. Men Däremot kan jag säga att om vi pratar lite värre prylar och jag inte har stryp utloppet rätt i dynon och drar ett pull där Dynon "tappar" motorn och vi möter slutet på swepet för fort så är resultatet helt annat och ju större och värre motor desto värre slår det fel. Det som händer är att det blir en luft ficka i dynon och det tar tid att fylla den om den ens gör det sen stoppas det kraftig när det händer Ni fattar det blir en typ slangBell effekt. När man gått ut i cellen och stryper skiten och kör igen då är facit helt annat piken på mycke lägre rpm samt effekt på topp lägre men vridet ökar på låga /mellan pga ja ni fattar dynon orkar hålla fast. Detta är exakt det som händer oavsett du kör DTA-superflow-LAnd and sea och Stuska (med deras 85000kr program) och glöm inte fan å hans moster men kanske inte då i Sävar Dynon :thumbright: Detta vet jag för jag har fråga och har bra dialoger med motorbyggare runt värden. varför detta kom på tal var för jag har maxa min dyno 2 gånger och fått tveksamma resultat och vill ha fakta på varför det 2 år sen detta var på tal. Därav beslutet att köpa en till större dyno för att täcka luckan uppåt i effekt så den är på ingång på några mån :) Har gjort alla förberedelse för den klart tagit tid som fan :(

Men nog om det vi har ju expertis här som vet hur allt funkar så varför spilla tid i detta :thumbright: Keep up the good Work :thumbright: :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jarmo Y »

Ja jag såg att från luften, det kan fatta också att lufttryck ingår i saken på märkligt sätt. Vi säger att från hatten..

Det exempel att SAE och DIN osv. går upp och ner kan förvirra de som fattar inte helt vad är det för nåt.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av nkro »

Kaviterar inte turbinen när den släpper ? Om den gör det kan det kanske bli ras på turbinen istället för motorn.
Niklas
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av The »

Kan det öht kavitera i luft?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av nkro »

Jag tänkte på stuska bromsen. Kanske ska logga tryck och temp där också för att inte köra sönder den.
Niklas
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av JoBy »

PFR skrev:Men Däremot kan jag säga att om vi pratar lite värre prylar och jag inte har stryp utloppet rätt i dynon och drar ett pull där Dynon "tappar" motorn och vi möter slutet på swepet för fort så är resultatet helt annat och ju större och värre motor desto värre slår det fel. Det som händer är att det blir en luft ficka i dynon och det tar tid att fylla den om den ens gör det sen stoppas det kraftig när det händer Ni fattar det blir en typ slangBell effekt. När man gått ut i cellen och stryper skiten och kör igen då är facit helt annat piken på mycke lägre rpm samt effekt på topp lägre men vridet ökar på låga /mellan pga ja ni fattar dynon orkar hålla fast. Detta är exakt det som händer oavsett du kör DTA-superflow-LAnd and sea och Stuska (med deras 85000kr program)
Nu hoppar jag in här som amatör, har ingen bromsbänk, men är intresserad av tekniken. Först lite grundläggande fakta som bör vara givet ...

Det finns ju två extremfall, ena är en bromsad bänk där varvtalet ligger fast. Man mäter varvtal och bromsat moment. Sedan är det enkelt matte att räkna fram effekten. Eventuella efterföljande kompensationer utelämnar jag i detta fall.

Det andra extremfallet är en ren inertia-bänk som är helt friktionsfri. Här är det rörelseenergin i ett givet svänghjul man mäter, och det är funktion av varvtal. Från skillnaden i rörelseenergi vid två tidpunkter kan effekten enkelt beräknas. Ett givet problem med denna mätning är att det är bara tröghetsmomentet i bänken som är känd. Även motorn har svängmassa som tillförs rörelseenergi. Vet man motorns tröghetsmoment kan det adderas till bänkens vid effektberäkningen. Båda dessa är konstanter. Motorns tröghetsmoment kan beräknas om man vet formen och densiteten på de roterande delarna i motorn, men det är ingen enkel matte. Den kan även mätas genom att köra två bromsningar med samma förutsättningar förutom olika svängmassa i bänken. Från dessa två med olika svephastigheter och effekter kan man beräkna hur mycket svängmassa som saknas för att effekten ska bli lika i mätningarna. En given motor med olika laddtryck kommer att ge olika svephastighet. Mer effekt ger snabbare svep som gömmer mer effekt i motorns svängmassa om man inte kompenserar för detta.

Och nu slutsatsen jag vill komma till.

En bromsad bänk där man kör svep blir en kombination av dessa. Vid långsamma svep ger förändringen i rörelseenergi liten påverkan på mätresultatet. Ju snabbare svep desto mer påverkan. Som du skriver PFR, om bromsen kaviterar, eller 'tappar' motorn, så blir uppmätt moment för lågt samtidigt som motorn rusar upp i varv. Bänken bromsar helt enkelt mindre effekt än motorn levererar. Bänken övergår från bromsad till inertia. Om man lägger en inertia-kompensering ovanpå den bromsade så blir den uppmätta effekten rätt igen. Med rätt inertia kompensering så visar bänken samma effekt vid både långsamma och snabba svep. Det är alltså nytta med detta även om effekten inte är så hög att bänken 'tappar' motorn. Med rätt inertia-kompensering ser jag inget problem med Jens snabba och något ojämna svep. En indikation på att kompenseringen jobbar rätt är att kurvans form ser vettig ut och är repeterbar. Om en 'svajjig' bromsning även ger en 'svajjig' kurva så är kompenseringen fel.

Allt detta är ren fysikalisk kompensering av den råa effektmätningen. Eventuell kompensering till eventuella mätnormer med lufttryck, temperatur och liknande kommer efteråt.
Jonas Bylund
Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av JoBy »

Där tycker jag att du har fel Big Al.

Det man vill veta är väl effekten i motorn vid varje varvtal.

Om man bultar på ett tyngre svänghjul på motorn så anser iallafall jag att den inte får den inte mindre effekt, men uppmätt effekt skulle bli mindre i en ineriabänk. I en bromsad bänk med låst varvtal blir ju uppmätt effekt samma.

Dessutom skulle ju en motor aldrig kunna visa samma effekt i två olika inertia-bänkar, om bänkarna använder olika tunga svänghjul, eftersom sveptiden blir olika.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

joby skönt att nån förstår hur det fungerar :thumbright:

big al jag håller med om att en restriktor turbo motor svarar på luft kompenseringen mer som en sug motor. iallafall där det är chokat flöde.

i en vatten turbin bänk svängmasse kompenserar man allt. i en svängmasse bänk gör man det inte då inte går att bestämma interan utan last cell. men det är inte ett problem där heller då den sveper perfekt. men efekten blir inte exakt lika det håller jag med om men det är inte samma sak.

utan 100% svängmasse kompensering i en motor bänk med vattenturbin så repeterar den dåligt och då lär man sig inget. sen om den är en bra uppskattning baserad på borr/slag antal cylindrer eller justerbar gör mindre bara det blir i närheten rätt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

En inertiabänk sveper inte perfekt.
Det går olika fort upp i varv beroende på motorns moment i varvregistret man testar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

helt rätt men jag skulle sagt att den repiterar samma motor väldigt exakt pull efter pull :)

att en dyno repeterar pull efter pull är det viktigaste ! för då kan man fråga dynon om svar på frågor som inte står på internet eller som går att räkna fram i data program :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

Ja repeterbarheten är överlägsen.
Men med sofistikerad styrning av vattnet bör det ju gå att få en riktigt bra kontroll på motorn där med.
Problemet är väl att få vattenstyrningen nog snabb antar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Matti johansson »

Då kanske jag kan få lägga in en förfrågan på en bra snabb styrd vattenventil? Nån som vet nån?

Det ni pratar om med enertiakompensering är jäkligt intressant! Steady spelar ingen roll. Svep asviktigt!! (om man skall jämföra)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av JoBy »

Det optimala måste ju vara att utgå från en enertia-bänk och lägga till en broms på den. Det tillför ju en tröghet som underlättar för bromsregleringen.
Jonas Bylund
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av fugazi »

Matti johansson skrev:Då kanske jag kan få lägga in en förfrågan på en bra snabb styrd vattenventil?...
Jag funderade lite på varför bara EN?
Två borde va dubbelt så snabba....
Skriv svar