Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
900 i starten ja... men den effekten användes väl aldrig. Effekten sjönk ju som tusan på hög höjd så mot toppen användes väl all kraft motorn kunde leverera där.
Patrik Dahlström
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Vilken korrigering körde dom efter?super7 skrev:Rekord hållaren före Per hade ca 900 hk....Jens Gustavsson skrev:tror inte den motorn hade 900+hk heller?? (svårt att få ned i backen även med 4wd)
mvh jens
Och i filmen pratas det om att dom var uppe på 720 hk men det skulle hittas lite till
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Den SAAB motorn var uppe på runt 1100hk som mest under utvecklingen.
Jag kände han som utvecklade och tog fram alla komponenter.
Jag kände han som utvecklade och tog fram alla komponenter.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Höghöjds kompensering...... Med tanke påSteve skrev:Vilken korrigering körde dom efter?super7 skrev:Rekord hållaren före Per hade ca 900 hk....
Och i filmen pratas det om att dom var uppe på 720 hk men det skulle hittas lite till
att målgången är på 4301 meter över havet
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
då man kör på hög höjd så är turbo bra det har vi visat med denna tråd! vist vid extrema höjder behövs en större turbo men inte alls lika stora förluster som sugmotorerna.
det visste både engelsk männen och nazisterna redan under andra världskriget då de överladdade flygplanen så de gick bra på hög höjd så det är inget nytt.
mvh jens
det visste både engelsk männen och nazisterna redan under andra världskriget då de överladdade flygplanen så de gick bra på hög höjd så det är inget nytt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Super7 skrev: Rekord hållaren före Per hade ca 900 hk....
Och i filmen pratas det om att dom var uppe på 720 hk men det skulle hittas lite till
Steve skrev:Vilken korrigering körde dom efter?
En trollerikorrigering special från trollhättan såklart.
Allt blir korrekt på alla höjder alltid 24/7 =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Man kan ju undra vad topplocken som blev över skulle kosta nu, om dom skulle nå marknaden. Drygt 20st gjutningar totalt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
vad va ändrat i gjutningarna? fins det kvar några siffror på ventil storlekar, aria och flöden mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Fanns inte dom att köpa på trollspeeds hemsida förut.
Trollspeed har inte samma ägare så hemsidan är ny.
Det var en massa problem att köra hög höjd, kolla filmen.
Nu har dom förstört tävlingen med asfalt.
Trollspeed har inte samma ägare så hemsidan är ny.
Det var en massa problem att köra hög höjd, kolla filmen.
Nu har dom förstört tävlingen med asfalt.
Niklas
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Jag är osäker på vad som blev ändrat i dom topparna, det kom aldrig på tal vad jag minns.
Trollspeed kan ju ha uppgifter på det, fast dom gjorde bara montering/bänkning av motorn, allt annat gjordes på annat håll.
Trollspeed ägde heller inte topparna som blev över, fast det är ju möjligt att dom köpte upp dom senare av han jag kände.
Trollspeed kan ju ha uppgifter på det, fast dom gjorde bara montering/bänkning av motorn, allt annat gjordes på annat håll.
Trollspeed ägde heller inte topparna som blev över, fast det är ju möjligt att dom köpte upp dom senare av han jag kände.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
va det saab som ändrade i gjutningarna?
det va fränare med grus halva vägen helt klart! mycket svårare säkert då bilen måste va mer flexibel
mvh jens
det va fränare med grus halva vägen helt klart! mycket svårare säkert då bilen måste va mer flexibel
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Som jag förstod det gjorde SAAB dom ändringar som önskades och fixade gjutningen, så jag tror inte dom hade några direkta design inputs.
Allt detta sköttes lite vid sidan om, som jag förstod det, så det var lite svårt att få exakt information.
Allt detta sköttes lite vid sidan om, som jag förstod det, så det var lite svårt att få exakt information.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Nåt rykte sade väl att det i stort sett handlade om förstärkningar?
produktionstopparna hade väl lite bekymmer med att förbränningsrummen kunde sjunka?
eller om det var mellan förbränningsrummen?
produktionstopparna hade väl lite bekymmer med att förbränningsrummen kunde sjunka?
eller om det var mellan förbränningsrummen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Topparna var till form och utseende samma, med lite mindre vattenkanaler, tjockare i materialet runt förbränningsrummet. Var en förstärkning mellan cylindrar som patrik påpekade. På standardtoppar innan det borrades tjocka bult ner och ansatte det känsliga området med lätt förspänning.
Specialtopparna satt i fler bilar, bl a antonssons rallycrossbil, eklunds rallycrossbilar m.m så jag skulle tippa på att Tommy (grundaren till trollspeed) har nåt lock kvar. men det är bara ett fåtal kvar om ens nåt isåfall.
tror effekt/nm kommer under dagen. jag har ställt frågan till han på sms.
not. Eklund är en skön herre som inte alltid e så enkel att hantera, minns att Tommy berättade att han vart i australien eller nya zeeland och åkt nån backtävling med rallycrossbilen. o då fick dom åka 40mm restriktor, och Eklund upptäckte på tävlingen att man fick åka 45mm. Han ringde Tommy o fråga om han bara kunde svarva upp skiten.
Nej för tusan svara Tommy risken är att den troligen smälter ihop.
Eklund åker tävlingen med gott resultat o ringer hem till Tommy o talar om att 43mm gick iallafall bra.......
Edit : Tommy svarade att den i bänken hos han lämnade 760hk.
så mer än det har den nog aldrig lämnat. // Matti
Specialtopparna satt i fler bilar, bl a antonssons rallycrossbil, eklunds rallycrossbilar m.m så jag skulle tippa på att Tommy (grundaren till trollspeed) har nåt lock kvar. men det är bara ett fåtal kvar om ens nåt isåfall.
tror effekt/nm kommer under dagen. jag har ställt frågan till han på sms.
not. Eklund är en skön herre som inte alltid e så enkel att hantera, minns att Tommy berättade att han vart i australien eller nya zeeland och åkt nån backtävling med rallycrossbilen. o då fick dom åka 40mm restriktor, och Eklund upptäckte på tävlingen att man fick åka 45mm. Han ringde Tommy o fråga om han bara kunde svarva upp skiten.
Nej för tusan svara Tommy risken är att den troligen smälter ihop.
Eklund åker tävlingen med gott resultat o ringer hem till Tommy o talar om att 43mm gick iallafall bra.......
Edit : Tommy svarade att den i bänken hos han lämnade 760hk.
så mer än det har den nog aldrig lämnat. // Matti
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar
Jaså Trollspeed använde dom topparna som blev över, det svarar ju den frågan.
Kul med info kring vad som var skillnaden på dom.
Jag ställer mig dock lite tveksam till uppgiften på effekt... men, det kan ha varit jag som frågade vad den Kan lämna i max effekt och att det blev fel/missförstånd.
Värt å nämna var att jag pratar inte om max effekt i bilen, utan vad den lämnade under testfasen, men så stor skillnad skulle det aldrig vara ändå. Ja ja, sånt är det!
Kul med info kring vad som var skillnaden på dom.
Jag ställer mig dock lite tveksam till uppgiften på effekt... men, det kan ha varit jag som frågade vad den Kan lämna i max effekt och att det blev fel/missförstånd.
Värt å nämna var att jag pratar inte om max effekt i bilen, utan vad den lämnade under testfasen, men så stor skillnad skulle det aldrig vara ändå. Ja ja, sånt är det!