Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av dahla »

Erland Cox skrev:Det verkar svårt att ändra kurvan men luft och huvud.
Mera luft så går den magrare överallt och den är redan uppe på 13,9.
Mera huvud tar inte F11, då måste jag upp till F#, likadant fast 7,5mm istället för 8mm.
jag funderar på att ta ett F2 som är som ett F3 minus 4 hål och borra det djupare och lägga de 4 hålen längst ner, så långt det går för att se vad som händer.
Den går bra mellan 2000-3000 sen börjar den gå fett, värst vid 3700, sen magert till 6000, sen fett igen.
Kamjustering och avgasgrenrör har otroligt stor påverkan på kurvan.
150mm kortare steg 3 rör tar bort mycket av fetningen på topp men fetar på duktigt runt 3700.
Jag tjänar 5 hästar runt max vrid och max effekt men tappar 10 runt 3700 varv och tappar tid på banan.
Jag tror det är pulser som gör att spridaren drar dubbelt runt 3700 och effektiviteten som sjunker över max effekt.
Jag har funderat på en tyngre vikt på accpumpen så att den inte funkar som högfartsmunstycke.
Bra läsning om Weberförgasare: http://www.performanceoriented.com/perf ... -tuning-2/
Står mycket bra på hans sida.
Graferna brukar se bättre ut men detta är bara några av testerna.

Erland

Hur går det med förgasarna?
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Erland Cox »

Min bil står ute och grabbens står i bromsbänken.
Min går ju bra åtminstone i bänken så jag får se hur den funkar på bana när det blir dags.
Men nån rak lambdakurva har den inte men en sån funkar nog bara med 120 graders lobseparation och 0 i TDC lyft.
Jag vet att Jens kör så men sen tidigare erfarenhet får man inte max effekt på det viset.
Motorn kommer att spola igenom mer eller mindre och det lurar lambdan.

Eröand
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Inlägg av Kadett4wd »

det pratades tidigare om korrektioners vara och icke vara på överladdade motorer, minns inte om det var denna tråden.
Jag tror det.

Bild

från denna tråd:
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=873912
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar