Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 18, 2018 9:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 409 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 10, 2017 6:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Erland, jag sa inte att din formel var fel, bara att den gäller för specialfallet med linjär acceleration.

Det är samma som linjär acceleration och rörelseenergi.

Rörelseenergi E = m * v2 ( energin ökar med kvadraten på hastigheten )

Effekten för konstant acceleration ökar linjärt med hastigheten.
Dubbla hastigheten kräver dubbla effekten för samma acceleration.
För att dubbla accelerationen vid samma hastighet krävs också dubbla effekten.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 7:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Så, för att öka hastigheten till det dubbla med dubbelt så snabb acceleration(under ett svep) kräver 4ggr effekten?
Jag menar, om jag redan accelererar i 1000rpm per sekund och varvar 1000rpm.
Om jag då vill öka varvet till 2000rpm på 2000rpm per sekund

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 1:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Ett exempel:

Rörelseenergi vid olika varvtal
1000 rpm 1k Joule
2000 rpm 4k Joule
3000 rpm 9k Joule
4000 rpm 16k Joule
6000 rpm 36k Joule

Effekt är energiföränding per sekund.

1000 -> 2000 rpm på 1 sek: (4kJ-1kJ) /1s = 3kW
2000 -> 3000 rpm på 1 sek: (9-4)/1=5kW
2000 -> 3000 rpm på 0.5 sek: (9-4)/0.5=10kW

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 3:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
sorry det tagit tid men här kommer några grova ca siffror på hur många hk det går åt att acc denna motor. är tagit från olika varvtal men det ska väl inte göra nån skillnad? siffrorna är tagna från en tids axel och med okorrigerad effekt.


RPM/S HK

600 12

817 26

1000 31

1200 43

1600 58

2033 72

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 3:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Jens,

Varvtalet har betydelse. Kan det vara så att första värdet är vid ca 4500 rpm, dom två nästkommande vid ca 6600 rpm och dom tre sista vid ca 8000 rpm? Eller motsvarande hopp. Ex 4000, 6000 och 7200.

Tröghetsmomentet verkar högre än det borde vara för enbart motorn men jag antar att även bromsen har en ansenlig roterande massa som är inkluderad.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 5:08 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
ok då gör jag nya siffror i morgon med varvtal också så kan ni räkna på det :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 5:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
600 rpm/sek är nånstans vid 6000rpm det mins jag sen vid 1200rpm/sek det va vid max effekt kring 7800rpm mins jag iallafall.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1509
Ort: Skelleftehamn
0.22 Kgm2 i tröghetsmoment

11 sidor bakåt ...

Big Al skrev:
Vilka siffror för inertia kompensering ligger ni på för en normal maskin? 0.2kg/m2?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 2:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Nu har jag räknat och förenklat lite formler.


Exempel 1, Beräkning av medeleffekt mellan två tidpukter från tröghetsmoment

Lagrad rörelseenergi [Joule]=0,005484535*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*varvtal[RPM]

Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Varvtal 1, V1=4000 RPM
Varvtal 2, V2=5000 RPM

Energi 1, E1 = 0,005484535*0,2*4000*4000=17551 Joule
Energi 2, E2 = 0,005484535*0,2*5000*5000=24723 Joule

Effekt [Watt] är energiförändring [Joule] per tidsenhet [sekund]
Om denna varvtalsförändring görs på 0,5 sekunder blir medeleffekten (24723 - 17551 )/0,5 = 19744 W = 26,5 Hp

Exempel 2, Beräkning av effekt från tröghetsmoment, varvtal och svephastighet:

Effekt[hp]=0,0000147*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*svephastighet[RPM/s]

Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Svephastighet 2000 RPM/s
4000 RPM ger 0,0000147*0,2*4000*2000=23,5 Hp
5000 RPM ger 0,0000147*0,2*5000*2000=29,4 Hp

Detta stämmer bra med att medeleffekten skulle vara 26,5 Hp

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 9:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 483
Ort: Lule
Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 9:41 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5252
Ort: Lykksällä
MatsN skrev:
Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Båda är fyrcylindriga, sen skiljer nog resten :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 10:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
JoBy skrev:
Nu har jag räknat och förenklat lite formler.


Exempel 1, Beräkning av medeleffekt mellan två tidpukter från tröghetsmoment

Lagrad rörelseenergi [Joule]=0,005484535*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*varvtal[RPM]

Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Varvtal 1, V1=4000 RPM
Varvtal 2, V2=5000 RPM

Energi 1, E1 = 0,005484535*0,2*4000*4000=17551 Joule
Energi 2, E2 = 0,005484535*0,2*5000*5000=24723 Joule

Effekt [Watt] är energiförändring [Joule] per tidsenhet [sekund]
Om denna varvtalsförändring görs på 0,5 sekunder blir medeleffekten (24723 - 17551 )/0,5 = 19744 W = 26,5 Hp

Exempel 2, Beräkning av effekt från tröghetsmoment, varvtal och svephastighet:

Effekt[hp]=0,0000147*Tröghetsmoment[kgm2]*varvtal[RPM]*svephastighet[RPM/s]

Tröghetsmoment = 0,2 kgm2
Svephastighet 2000 RPM/s
4000 RPM ger 0,0000147*0,2*4000*2000=23,5 Hp
5000 RPM ger 0,0000147*0,2*5000*2000=29,4 Hp

Detta stämmer bra med att medeleffekten skulle vara 26,5 Hp



Och detta sker med ca 50rpms mellanrum(troligtsvis på hela svepet) men vad man kan se som noggrannast i Dyno Datamite.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 11:48 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20558
Ort: Tomterna/sävar
MatsN skrev:
Vad skiljer en sån här motor mot tex Per Eklunds pikes peak Saab som har liknande effekt men verkar ha bredare register?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


man designar först sin motor mot vad man ska ha den till sen bygger man och testar/fin slipar fram sitt koncept i dyno. denna är byggd för dragrace eller seriös street race!

utvecklingen går snabbt framåt tror det är fullt möjligt att få samma effekt och lika brett register i en B230 8v i dag som i en 16v saab motor för 10 år sen som kostade en förmögenhet.

tror inte den motorn hade 900+hk heller?? (svårt att få ned i backen även med 4wd) fins den dokumentären nånstans på nätet? skulle gärna se om den mins den gick på tv för många år sen. gillade den gammla "skrot nisse gubben" som designade mycket på bilen :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 11:59 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
Inlägg: 6
Ort: Charlottenberg
Här har du den Jens

https://www.youtube.com/watch?v=22kPfqRmShI

_________________
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1402
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
tror inte den motorn hade 900+hk heller?? (svårt att få ned i backen även med 4wd)
mvh jens

Rekord hållaren före Per hade ca 900 hk....
Och i filmen pratas det om att dom var uppe på 720 hk men det skulle hittas lite till :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 409 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010