Sida 28 av 28

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Postat: sön feb 19, 2017 9:39 am
av dahla
Erland Cox skrev:Det verkar svårt att ändra kurvan men luft och huvud.
Mera luft så går den magrare överallt och den är redan uppe på 13,9.
Mera huvud tar inte F11, då måste jag upp till F#, likadant fast 7,5mm istället för 8mm.
jag funderar på att ta ett F2 som är som ett F3 minus 4 hål och borra det djupare och lägga de 4 hålen längst ner, så långt det går för att se vad som händer.
Den går bra mellan 2000-3000 sen börjar den gå fett, värst vid 3700, sen magert till 6000, sen fett igen.
Kamjustering och avgasgrenrör har otroligt stor påverkan på kurvan.
150mm kortare steg 3 rör tar bort mycket av fetningen på topp men fetar på duktigt runt 3700.
Jag tjänar 5 hästar runt max vrid och max effekt men tappar 10 runt 3700 varv och tappar tid på banan.
Jag tror det är pulser som gör att spridaren drar dubbelt runt 3700 och effektiviteten som sjunker över max effekt.
Jag har funderat på en tyngre vikt på accpumpen så att den inte funkar som högfartsmunstycke.
Bra läsning om Weberförgasare: http://www.performanceoriented.com/perf ... -tuning-2/
Står mycket bra på hans sida.
Graferna brukar se bättre ut men detta är bara några av testerna.

Erland

Hur går det med förgasarna?

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Postat: sön feb 19, 2017 9:32 pm
av Erland Cox
Min bil står ute och grabbens står i bromsbänken.
Min går ju bra åtminstone i bänken så jag får se hur den funkar på bana när det blir dags.
Men nån rak lambdakurva har den inte men en sån funkar nog bara med 120 graders lobseparation och 0 i TDC lyft.
Jag vet att Jens kör så men sen tidigare erfarenhet får man inte max effekt på det viset.
Motorn kommer att spola igenom mer eller mindre och det lurar lambdan.

Eröand

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Postat: ons feb 22, 2017 7:41 pm
av Kadett4wd

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Postat: tor nov 30, 2017 9:17 am
av Kadett4wd
det pratades tidigare om korrektioners vara och icke vara på överladdade motorer, minns inte om det var denna tråden.
Jag tror det.

Bild

från denna tråd:
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=873912